تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای حفظ میزان قند خون به اندازه مناسب در تمام روز

image راهکارهای حفظ میزان قند خون به اندازه مناسب در تمام روز

داشتن سطح قند خون سالم در طول روز روی التهاب در بدن نیز تاثیر میگذارد. وقتی سطح قند خون بالا باشد، سیگنالی قوی در بدن به وجود می آید تا انسولین در جریان خون آزاد شود و میزان آن را کاهش دهد.

اگر سطح انسولین مرتب در کنار سطح قند خون افزایش پیدا کند، شاخص های التهابی در خون نیز ممکن است بالا بروند.

نکات کلی برای متعادل نگه داشتن سطح قند خون در طول روز وجود دارد و می تواند به افرادی که می خواهند سطح قند خونشان را ثابت نگه دارند کمک کند.

بعد از اینکه آنچه خوردیم را هضم و جذب کردیم، انرژی ای که از غذا گرفته ایم در جریان خون آزاد می شود که بیشتر به شکل گلوکز است. این طبیعی است که گلوکز خون در طول روز بالا و پایین برود، اما تغییرات شدید سطح قند خون می تواند مضر باشد. همچنین اگر قند خون بالا برود و در همان حالت بماند مانند چیزی که برای افراد دیابتی پیش می آید، ممکن است به رگ های خونی، کلیه و اعصاب آسیب وارد شود.

تکفارس آی آر

برنامه غذایی و ورزش میتوانند نقش بزرگی در پیشگیری و درمان قند خون بالا ایفا کنند. حتی اگر قند خون بالا نداشته باشید، دنبال کردن این نکات برای متعادل نگه داشتن قند خون کمکتان میکند از خطر ابتلا به دیابت در امان بمانید.

از غذاها و نوشیدنی های سرشار از قند و کربوهیدرات های ساده پرهیز کنید

غذاهای سرشار از قند بعد از خورده شدن بیشتر باعث افزایش قند خون می شوند. یکی از بهترین راه های متعادل ساختن قند خون پرهیز از غذاهایی است که سرشار از قند هستند.

نوشیدنی های سرشار از قند مانند نوشابه، آب میوه، چای شیرین شده میتوانند سطح قند خون را به شدت بالا ببرند چون قند موجود در آنها می تواند به سرعت جذب و وارد جریان خون شود.

تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه ۱ الی ۲ قوطی نوشابه استفاده میکنند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در خود تا ۲۶ درصد افزایش می دهند.

www.takfars.ir

نمونه غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات های ساده هستند عبارتند از: نان سفید، غلات شیرین و برنج سفید. این غذاها مخصوصا زمانی که در وعده های بزرگ مصرف می شوند میتوانند به شدت سطح قند خون را افزایش دهند.

برای کمک به متعادل ماندن سطح قند خون یا نباید این غذاها را بخورید و یا مقدار مصرفتان را کاهش دهید.

از غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین و غذاهایی که فیبر بالا دارند استفاده کنید

شاخص گلیسمی یا بار گلیسمی راه هایی هستند که با آن تاثیر غذا بر قند خون را می سنجند. جایگزین کردن غذاهایی که گلیسمی پایین دارند به جای غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات های ساده هستند، می تواند به متعادل ساختن قند خون کمک کند.

غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات به صورت کلی در مقایسه با شیرینی ها، میان وعده های بسته بندی شده و غذاهای فرآوری شده شاخص گلیسمی پایینی دارند.

خوردن غذاهای دارای فیبر بالا میتوانند به ثبات جذب گلوکز درون جریان خون کمک کنند.

غذاهایی که کربوهیدرات بالا دارند و فیبرشان کم است میتوانند خیلی سریع جذب جریان خون شوند و سطح انسولین و قند خون را با هم بالا ببرند.

ترکیبی از فیبر، پروتئین و چربی های سالم بخورید

خوردن وعده هایی دارای فیبر، پروتئین و چربی های سالم یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از جذب آرام و با ثبات قند به جریان خون است. توصیه می شود هنگام خوردن وعده های غذایی، حداقل نیمی از بشقابتان با میوه و سبزیجات پر شده باشد. ترکیب کردن پروتئین و منابع چربی سالم با سبزیجات، این اطمینان را به شما می دهد که از درشت مغذی هایی سالم استفاده میکنید.

انتخاب های سالم پروتئین عبارتند از: گوشت های کم چرب، لبنیات، حبوبات و آجیل ها. منابع چربی سالم نیز عبارتند از: روغن زیتون، دانه ها، آجیل ها.

تک فارس

هنگام وعده های اصلی ومیان وعده ها، مطمئن شوید مقداری فیبر، پروتئین و چربی سالم نیز دریافت میکنید تا بعد از خوردن قند خونتان در سطح سالم باقی بماند.

این کار کمک میکند برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید و مدتی بعد از بالا رفتن قند خون، دوباره احساس گرسنگی نکنید.

اجازه ندهید به شدت گرسنه شوید

روزه گرفتن و فاصله انداختن زیاد بین وعده ها می تواند در بعضی افراد باعث کاهش وزن و سالم غذا خوردن شود. با این حال افرادی که مشکل قند خون دارند، مخصوصا آنهایی که انسولین می گیرند نباید زیاد بین وعده ها فاصله بیندازند و به خود گرسنگی بدهند.

یکی از مشکلاتی که فاصله زیاد بین وعده ها به وجود می آورد، این است که خطر پرخوری را افزایش می دهد.

پرخوری نیز می تواند باعث شود بعد از غذا خوردن قند خونتان افزایش پیدا کند. خوردن غذای سالم هنگام گرسنگی ( نه گرسنگی شدید ) و دست از غذا کشیدن هنگام احساس رضایت ( نه اینکه دیگر نتوانید از جای خود تکان بخورید ) میتوانند به صورت طبیعی موجب تنظیم قند خون و سطح اشتها شوند.

هر زمان حس کردید کمی گرسنه هستید چیزی بخورید، منتظر نمانید که به شدت احساس گرسنگی کنید تا هرچه جلوی چشمتان می آید را بخورید. وقتی بیش از حد گرسنه می شوید خطر اینکه به سمت غذاهای ناسالم بروید و بیشتر از همیشه غذا بخورید، افزایش می یابد.

تحرک خود در طول روز را افزایش دهید

ورزش می تواند نقش بسیار مهمی در متعادل کردن سطح قند خونتان ایفا کند. ورزش، حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و می تواند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند.

یکی از چیزهای خاصی که درباره ورزش وجود دارد این است که می تواند بدون استفاده از انسولین، گلوکز خون را کاهش دهد.

T A K F A R S

علاوه بر کنترل آنچه میخورید افزایش تحرک در طول روز یکی دیگر از راه های کلیدی متعادل کردن قند خون است.

اضافه کردن حرکت بیشتر، جدای کاهش قند خون می تواند برای سلامت کلی بدن نیز مفید باشد.

می توانید بعد از کارتان برنامه ای بریزید که به صورت مرتب ورزش داشته باشید اما کارهایی مانند پیاده روی تا محل کار، استفاده از پله به جای آسانسور و یا انجام چند حرکت ورزشی پشت میز کار نیز می تواند در طول روز انجام شود و میزان تحرکتان را بالا ببرد.

اگر از انسولین استفاده میکنید بسیار مهم است که قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. این نگرانی وجود دارد که در صورت مصرف انسولین، قند خونتان بیش از حد پایین برود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر