تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهای بهتر مدیریت کردن کار قراردادی و پیمانکاری

image راهکارهای بهتر مدیریت کردن کار قراردادی و پیمانکاری

۱. بهترین شیوه‌­های کسب و کار را به­ کار بگیرید

یکی از مشکلات عمده پیش روی پیمانکاران در زمان تلاش برای بهبود بهره‌وری و رشد کسب و کار خود، توافق بر سر بهترین شیوه‌­های این صنعت است. در نهایت، آن‌ها سیستمی دارند که به آن خو گرفته‌اند و تصور می­‌کنند که سیستم خودشان، بهترین است.

برای جمع‌­بندی باید بگوییم که می‌­توانید از هر سیستمی برای رسیدگی همه چیز از دفترداری گرفته تا برنامه‌ریزی و نوشتن صورت‌حساب‌ها و مدیریت وظایف استفاده کنید. البته این سیستم باید دانش مقدماتی وظایف داشته باشد و هر کارمند را با ارائه دستورالعمل­‌های گام به گام یاری کند. وقتی سیستم مناسبی را مورد استفاده قرار می­‌دهید، نه‌تنها موفقیت سطح فعلی خود را تضمین می­‌کنید بلکه آمادگی اندازه‌گیری درست در زمان رشد را نیز خواهید داشت.

۲. سازمان‌های داخلی خود را ارزیابی کنید

تکفارس آی آر

پس از تنظیم سیستمی با به­‌ کار گرفتن بهترین شیوه‌­ها، باید یک ارزیابی جامع از وضعیت شرکت خود انجام دهید. سؤال‌های احتمالی شامل موارد زیر خواهند بود:

آیا کار شما از ثبات مالی برخوردار است؟

آیا با تکرار فروش مواجه می­‌شوید؟

آیا ارجاعات مشتری­‌ دارید؟

مردم به کار و خدمات مخصوص مشتری شما چه امتیازی می‌­دهند؟

www.takfars.ir

میزان گردش مالی کارمندان شما چقدر است؟

با مرور کتاب­‌های خود، توجه به گفته­‌های آنلاین مردم در مورد کارتان و صحبت با کارمندان و مشتریان، می­‌توانید به پاسخ سؤال‌های خود برسید. اگر مناطقی نیاز به بهسازی دارند، پیش از رشد بیش از اندازه‌ی کار خود، روی این مناطق متمرکز شوید.

مثلا اگر کارمندان شما در قسمت خدمات مشتری خوب کار نمی‌­کنند و این مورد تبدیل به شکایت شماره یک شما از سمت مشتریان شده است، پس باید روی استخدام اشخاصی با توانایی بهتر در قسمت خدمات مشتری تمرکز کنید یا این­که پرسنل فعلی خود را تحت آموزش مناسب قرار دهید.

۳. در دسترس باشید

حالا که صحبت از خدمات مشتریان شد، باید یک نکته را ذکر کنیم؛ مشتری آینده‌نگر شما طی ساعات معمول کاری انتظار دارد که رو در روی یک انسان واقعی صحبت کند، نه یک ربات. نمی­توانیم از کسی بخواهیم که تمام‌وقت به مکالمات تلفنی پاسخ دهد، اما انجام این کار برای نگه‌داشتن مشتری در مقابل رقبا ضروری است.

یکی از راه‌­های دور زدن این مشکل، انتقال تماس­‌های کاری به تلفن همراه در زمانی است که در دفتر کار خود حضور ندارید. حتی اگر تماسی را از دست دادید، سریع‌­تر از زمانی­ که برای رفتن به دفتر مورد نیاز است، ­می‌­توانید با مشتری تماس برقرار کنید.

ساعات کاری خود را برای جلوگیری از سردرگمی، به‌طور واضح روی کارت ویزیت، وب­‌سایت و کانال‌­های اجتماعی ذکر کنید و البته موقعیت مکانی خود را نیز اعلام کنید. اگر ساعت کاری شما تا ۵ بعدازظهر باشد، دیگر هیچ مشتری با مراجعه به شما در ساعت ۸ بعدازظهر دلخور نمی‌­شود.

علاوه بر این پیشنهاد می­‌کنیم که برای پاسخ­‌دهی به مشتریان در زمان­‌های غیرکاری، ایمیل و پیام­‌های رسانه­‌های جمعی خودکاری ترتیب دهید. برای راضی نگه‌داشتن مشتری، کافی است با یک ایمیل ساده به او اطلاع دهد که پیغامش دریافت شده است و طی ۲۴ ساعت آینده، پاسخی دریافت خواهد کرد.

۴. به یک انجمن صنعتی ملحق شوید

انجمن­‌های صنعتی مثل Associated General Contractors تنها به درد شبکه‌سازی نمی­‌خورند. این انجمن­‌ها می­‌توانند به شما در توسعه مهارت‌­های ضروری کاری، از تعیین حق‌الزحمه مشتری تا چگونگی نوشتن قرارداد کمک کنند و هم­چنین می­‌توانند نوع محصولات مورد استفاده برای هر کار و محل پیدا کردن تجارت‌­های فرعی را معرفی کنند.

تک فارس

۵. بازی­‌های بازاریابی خود را گام به گام پیش ببرید

کار ستادهای بازاریابی موفق تنها به جذب مشتریان جدید خلاصه نمی­‌شود. آن­ها پروژه­‌های سودآورتری را تأمین می‌کنند و مشتریان فعلی شما را راضی نگه می‌دارند. این موضوع امروزه با حضور آنلاین و ارتباط با مخاطب مشخص از طریق ایمیل، رسانه جمعی و پست‌­های وبلاگ معنا پیدا می­‌کند، در این مکان­‌ها می­‌بینید مشکلات آن­ها چگونه حل می‌­شود.

شما برخلاف شیوه‌ی کار سخت کسب و کارهای آنلاین، باید روی بازاریابی محلیِ کارتان متمرکز شوید. با کسب اطمینان از در دسترس بودن و قابلیت جستجوی آسان آدرس، شماره تلفن و ساعات کاری به‌صورت آنلاین شروع کنید. سپس با شرکت در جلسات اتاق بازرگانی یا پاسخ به سؤالات یک انجمن روزنامه محلی به شبکه‌سازی آنلاین و آفلاین در اجتماع خود بپردازید و از هزینه کردن اندکی برای تبلیغات کاری خود روی شبکه‌­های اجتماعی مثل فیس‌بوک نترسید.

۶. منابع مالی بیشتری جذب کنید

اگر مانند بسیاری از پیمانکاران کوچک کار می­‌کنید، احتمالا پشتوانه‌ی مالی برای پشتیبانی از توسعه کار خود ندارید. جدال­‌های جریان نقدی که منجر به تسویه‌حساب با تأخیر مشتریان می­‌شود، بسیار شایع هستند. در واقع یافتن راه­‌های مختلف دسترسی به خطوط اعتباری، اخذ وام و تضمین جلوگیری از اضافه برداشت از جمله وظایف شما است.

به یاد داشته باشید که اگر بخواهید سرمایه جذب کنید، باید اطلاع دقیق و سازمان‌یافته‌ای از سوابق داشته باشید و در مورد مناسب­‌ترین وام برای کسب و کار خود مطابق با نیازهای فعلی خود تحقیق کنید.

۷. انعطاف‌پذیر باشید

حتی اگر یک پیمانکار عمومی باشید، شاید در همه‌ی زمینه‌ها حرفه‌ای عمل نکنید. به همین دلیل به مشتریان خود، خدمات خاصی ارائه می­‌کنید. به­ هر حال وقتی برای یک مشتری سنگ تمام می‌گذارید، ضمانتی مادام‌العمر به دست می­‌آورید. مثلا اگر مسئولیت یک کار برقی را بر عهده داشته باشید و متوجه شوید که یک لوله کمی نشت کرده است و خودتان می­‌توانید آن ­را به‌آسانی تعمیر کنید، به­ جای این­ که مشتری را به ‌زحمت خبر کردن یک لوله‌کش بیندازید، خودتان آن ­را تعمیر می­کنید.

۸. یک مربی پیدا کنید

یک مربی می‌­تواند شما را در حل مسائل یاری کند. مربی به شما می­‌آموزد که چگونه درآمد و مشتریانتان را مدیریت کنید و هم­چنین شما را به فروشندگان و سرمایه‌گذاران مختلف معرفی می­کند. چرا که مربی تجربه این کارها را دارد. گاهی ممکن است این شخص یکی از اعضای خانواده یا یک پیمانکار بازنشسته باشد؛ در غیر این صورت شخصی است که به استخدام شما درمی­‌آید.

T A K F A R S

۹. اشخاص باهوش­تر و بااستعدادتر از خودتان استخدام کنید

این مورد، پاسخ بلندمدت شما به هر مشکل خرد مدیریتی احتمالی در آینده است. شما با استخدام افراد باهوش‌­تر و بااستعدادتر از خود به آن­ها برای رسیدگی به هر وظیفه‌ای بدون نظارت خودتان، اعتماد می­کنید. با این کار وقت بیش­تری برای تمرکز روی رشد کار پیمانکاری خود خواهید داشت. به‌علاوه طی زمان از آن­ها چیزهای بسیاری می‌­آموزید.

۱۰. مراقب دارایی خود باشید

بسیاری از کارهای ساختمانی به موفقیت نمی‌­رسند چرا که نمی‌­توانند هزینه‌های پیش روی خود را تأمین کنند. در واقع قبل از توافق بر سر کاری باید مراقب هزینه‌­های پیش رو و مخارج اضافی باشید. هزینه­‌ها به‌خصوص هزینه مواد و نیروی کار در زمان ارسال سفارشات، جزو پروژه به‌حساب می‌آیند و یک برآورد کلی به مشتری می­‌دهند.

راه دیگر مدیریت هزینه­‌های پیش رو، تعیین بودجه است. تعیین بودجه نمایانگر مقدار پولی است که به دست می‌­آورید و خرج می­‌کنید. اگر میزان مخارج شما از میزان پولی که به دست می­‌آورید بیشتر باشد، باید تغییراتی ایجاد کنید مثلا از مخارج غیر ضروری بزنید و نرخ­‌های خودتان را بالا ببرید و همیشه در بالای لیست صورتحساب خود باقی بمانید.

۱۱. منحصربه‌فرد ظاهر شوید

آیا کار شما تخصصی دارد یا ملزومات یک بازار خاص را تأمین می­کند؟ پس حتما روی مواردی که کار شما را با دیگران در شهرتان متفاوت می­کند سرمایه‌گذاری کنید. ممکن است این تمایز در توانایی شما در تأمین خدمات مخصوصی برای دفاتر باشد، درست مثل پیمانکاران دیگری که تنها روی املاک مسکونی تمرکز می­کنند.

به­ هر حال اطمینان حاصل کنید که تعادل سالمی از محصولات خدماتی ارائه دهید. با این­که بازارهای خاص می­‌توانند برای شما برتری رقابتی ایجاد کنند و شما را برجسته کنند؛ اما در تمام زمان­‌ها به بزرگی کسب و کارهایی با مخاطبان گسترده نمی­شوند.

۱۲. روی بهترین مشتری­ها دست بگذارید

من موافق رد کردن مشتری‌­ها نیستم. اما حقیقت این است که برخی مشتریان بهتر از برخی دیگر هستند. آیا رسیدگی به یک مشتری بدحساب که در ازای چند صد دلار، تنها خواستار رسیدگی به چند کار پیمانکاری جزئی است، ارزشی دارد؟ یا ترجیح می­‌دهید پروژه‌ی بزرگی از یک مشتری به دست بگیرید که پول خود را از پیش پرداخت می­کند؟

تک فارس www.takfars.ir

همیشه به یاد داشته باشید که شما خواستار مشتریانی مطمئن از بازگرداندن سرمایه­‌تان هستید، نه کسانی­ که باعث دردسر شما می‌­شوند. پیش از این­که کار به جاهای باریک برسد، قبل از توافق بر سر یک پروژ،ه یاد بگیرید چطور باید این مشتریان را شناسایی کنید. مثلا می­‌توانید از چند نفر از همکاران پیمانکار خود بپرسید که سابقه همکاری با این مشتری دارند یا نه. از مشخصه‌های دیگر این مشتریان دردسرساز، برخورد بی‌ادبانه و بدرفتاری آن­ها با شما و پرسنل شما از همان ابتدای کار یا خودداری از پرداخت بیعانه است.

۱۳. در صورت لزوم، برون‌سپاری کنید

حالا به مرور حقایقی می­‌پردازیم که ناچارا باید بپذیرید: هر روز ۲۴ ساعت دارد و شما بی‌نقص نیستید. خودتان متوجه می­‌شوید که باید وظایف خاصی را برون­سپاری کنید تا از استرس شما کم شود و به‌طور پیوسته روی رشد کسب و کارتان تمرکز کنید. مثلا شاید حسابداری کاری اعصاب خردکن و زمان­بر باشد. پس چرا تمام امور دفترداری و حسابداری خود را به یک مستقل­کار یا حسابدار عمومی تأییدشده نسپارید؟

۱۴. آمادگی داشته باشید

آمادگی داشتن بدون توجه به اندازه کسب و کار، می­‌تواند باعث موفقیت یا شکست شما شود. با این ­حال مسائل کوچک، تعیین‌کننده‌ی باقی ماندن پیمانکاران در صحنه کسب و کار است و در نهایت، آمادگی داشتن کلید رسیدن به بهره‌وری و سودآوری است.

مثلا فرض کنید کار بازسازی یک حمام را تمام کرده‌اید و بعد متوجه می­‌شوید یک قسمت ۵ دلاری را جا انداخته‌اید. حالا برای اصلاح این قسمت باید چند صد دلار بپردازید تا کار یک‌شبه فیصله پیدا کند. حتی مراجعه به فروشگاه ابزار محل هم برای شما هزینه‌­های زمانی و مالی به همراه دارد و شاید مجبور شوید این هزینه اضافی را متحمل شوید چون در قرارداد اصلی نیامده است.

شما نمی­‌توانید برای هر وضعیتی برنامه‌ریزی داشته باشید اما سعی کنید همیشه پیش از دست زدن به هر کار شتاب‌زده‌ای، از مهیا بودن تمامی وسائل مورد نیاز برای تکمیل کار مطمئن شوید.

۱۵. از کوچک ماندن کسب و کار نترسید

پیمانکاران زیادی در این مرحله می‌­مانند و مجبورند افراد بیشتری استخدام کنند؛ چون نمی‌­توانند حجم کار را مدیریت کنند و سود کارها بالاتر نیستند. پیمانکاران زیادی می‌­توانند به‌راحتی کوچک بمانند. این مسئله نشان می­دهد که آن­ها از جریان نقدی مثبتی برخوردار هستند چرا که مخارج آن­ها پایین می­‌ماند. کوچک ماندن کار از استرس می‌­کاهد، چرا که مدیریت حجم کار را ساده‌­تر می­کند.

تکفارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر