تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهایی که به شما برای خلاصی از دست اسهال کمک میکنند

اسهال گذشته از این واقعیت که می تواند در وهله اول خجالت آور باشد، اثرات این وضعیت ممکن است پس از مدتی احساس شود.

غالبا مردم پس از بارها رفتن به دستشویی برای دفع کردن مدفوع شل، کمی احساس کم آبی و ضعف میکنند. گاهی اوقات اسهال ممکن است با علائمی مانند مدفوع آبکی، مدفوع شل به طور مکرر، تب، حالت تهوع، کم آبی بدن، نفخ و درد شکم همراه باشد.

علل اصلی اسهال

آلرژی غذایی

گاهی اوقات مردم محصولات غذایی را میخورند که توسط بدنشان پذیرفته نیست. تمایل بدن در این حال، دفع کردن این محصولات غذایی تا حد امکان است و این باعث اسهال می شود.

تکفارس آی آر

آب آلوده

آیا تا به حال در مکان جدیدی بوده اید و به خاطر نوشیدن آب دچار اسهال شده اید؟ گاهی اوقات نیازی نیست که آب آلوده باشد تا باعث اسهال شود. فقط کافی است ناآشنا باشد تا بتواند مدفوع را کمی شل کند.

بیماری های روده ای

انواع مختلفی از بیماری های روده ای وجود دارند که مردم در حال حاضر از آنها رنج می برند. یکی از شناخته شده ترین آنها IBS یا سندرم روده تحریک پذیر است.داشتن یک بیماری روده ای می تواند منجر شود که به دفعات زیاد، دچار اسهال شوید. برای افرادی که می خواهند بدانند اسهال چه مدت طول می کشد، باید بگوییم که معمولا به شخصی که دچار اسهال شده، بستگی دارد. اگر فرد بلافاصله به دنبال درمان های خانگی برود که میتوانند برای کمک به درمان اسهال انجام شوند و این درمان های خانگی موثر واقع شوند، احتمالا مدت درازی طول نخواهد کشید.

۱۵ درمان خانگی طبیعی برای خلاص شدن سریع از شر اسهال

www.takfars.ir

۱- محصولات غذایی مایع

ممکن است این مورد از نظر برخی افراد، کمی عجیب به نظر برسد زیرا مدفوعی که از بدن خارج می شود، در زمان اسهال شکلی مایع دارد، بنابراین مدفوع چگونه می تواند با مصرف محصولات غذایی مایع سفت تر شود؟ به یاد داشته باشید که مواد غذایی مایع میتوانند بهتر توسط بدن جذب شوند، به طوریکه این مواد مغذی هدر نخواهند رفت.

آنچه که نیاز دارید:

ــ غذا ساز

ــ مخلوط کن

ــ محصولات غذایی متنوع

ــ سوپ

راهنمایی

به یاد داشته باشید برای برخی از اقلامی که بیش از حد سفت هستند، می توانید از غذاساز برای خرد کردن آنها استفاده کنید.اگر غذاساز کافی نیست، می توانید مخلوط کن را نیز امتحان کنید. برای افرادی که نمی خواهند سر و صدای زیادی به پا کنند، درست کردن سوپ می تواند ایده خوبی باشد، به شرطی که این سوپ، به اندازه کافی مواد مغذی داشته باشد تا فرد را در طول روز هیدراته نگه دارد.

۲- ماست

تک فارس

بسیاری از مردم می دانند که ماست معمولا ترش است، اما برخی تعجب میکنند که ماست در واقع باکتری های مفیدی دارد که میتوانند به خلاص شدن از شر اسهال، به سرعت و به طور موثر کمک کنند.

آنچه که نیاز دارید:

ــ ماست

ــ موز(سایر میوه ها)

راهنمایی

به یاد داشته باشید که ممکن است در هنگام خرید ماست از فروشگاه، بهتر باشد به دنبال ماستی باشید که از پیش طعم دار نشده است زیرا این ماست، بهتر با اسهال مبارزه میکند.می توانید برای بهتر کردن طعم ماست، میوه هایی مانند موز به آن اضافه کنید.

نکته: مصرف ماست دو بار در روز به بهبود اسهال به طور موثر کمک خواهد کرد. اضافه کردن یک موز به ماست تان نیز ایده خوبی است.

۳- رژیم برت(BRAT)

برخی مردم در مورد رژیم برت ، چیزهایی شنیده اند اما در گذشته هرگز آن را امتحان نکرده اند.اگر پیش از این و قبل از آنکه دچار اسهال شوید، آن را امتحان کرده بودید، چه چیزی می توانستید در موردش بگویید؟ آیا فکر میکنید واقعا موثر است؟ برای کسانی که نمی دانند برت چیست، باید بگوییم که مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست می باشد.اگر هنوز به درستی آن را درک نکرده اید، بدانید که اینها فقط ۴ چیزی هستند که شما باید در رژیم غذایی تان جای دهید.

آنچه که نیاز دارید:

T A K F A R S

ــ موز

ــ برنج

ــ سس سیب

ــ نان تست

راهنمایی

آنچه که می توانید انجام دهید، مخلوط کردن بخش های کوچکی از هر ماده غذایی با هر وعده غذایی است که قرار است بخورید. به یاد داشته باشید که ایرادی ندارد برنج را در سوپ مخلوط کنید تا طعم بهتری پیدا کند. ولی از گذاشتن کره روی نان تست اجتناب کنید زیرا این کار ممکن است وضعیت اسهال شما را بدتر کند. خوردن دسرها نیز بسیار آسان تر است زیرا موز و سس سیب هردو طعم خوبی دارند.

نکته: به یاد داشته باشید که همیشه در سهم های کوچک غذا بخورید تا معده تان را بیشتر ناراحت نکنید.

۴- زنجبیل

در حالی که بسیاری از مردم می دانند که زنجبیل برای برخی مشکلات گلو و صدا به کار می رود اما اکثر آنها نمی دانند که زنجبیل می تواند برای برخی مشکلات شکم نیز مورد استفاده قرار گیرد. گذشته از اسهال، زنجبیل می تواند به کاهش گرفتگی و درد شکم نیز کمک کند.

آنچه که نیاز دارید:

تک فارس www.takfars.ir

ــ زنجبیل

ــ رنده

ــ عسل

راهنمایی

کاری که اول باید انجام دهید، آن است که زنجبیل را به تکه های کوچک ببرید. سپس می توانید آن را رنده کنید تا کاملا ریز شود. آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و این ترکیب را بخورید. به یاد داشته باشید که حتی اگر این طعم برای شما بیش از حد تند است، از نوشیدن آب اجتناب کنید تا اثرات مثبت زنجبیل، راحت تر احساس شود.

نکته: برای افرادی که زنجبیل قوی ندارند، پودر زنجبیل نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما پس از مصرف مقدار کمی از این پودر، باز هم از نوشیدن آب اجتناب نمایید.

۵- نعناع فلفلی

بسیاری از مردم، نعناع فلفلی را فقط چیزی می دانند که در آبنبات های مختلف به کار می رود.اما گاهی اوقات نعناع فلفلی می تواند برای طعم دار کردن نوشیدنی های مختلف نیز مورد استفاده قرار گیرد. نعناع فلفلی همچنین یک ماده خوب برای کمک به تسکین مشکلات معده می باشد.

آنچه که نیاز دارید:

ــ برگ های نعناع

تکفارس

ــ آب داغ

راهنمایی

اولین کاری که باید انجام دهید، آن است که مطمئن شوید برگ های نعناع که قرار است استفاده کنید، تمیز هستند. سپس می توانید چند برگ نعناع را به مدت چند دقیقه در آب داغ بخیسانید. هنگامی که احساس کردید آب، آن قدر داغ نیست که زبان تان را بسوزاند، می توانید آن را بنوشید.

۶- دانه شنبلیله

دلیل اصلی که چرا دانه شنبلیله به عنوان یک ماده مفید برای کمک به خلاص شدن از شر اسهال شناخته شده است، به دلیل این واقعیت است که محتوای موسیلاژ بالایی دارد. برای کسانی که نمی دانند این چیست، موسیلاژ دارای اجزایی است که می تواند اثرات بد اسهال را فورا متوقف کند.

آنچه که نیاز دارید:

ــ دانه های شنبلیله

ــ ماست

ــ دانه های زیره

راهنمایی

takfars.ir

اگر سایر مواد را در دسترس ندارید، می توانید دانه های شنبلیله را به تنهایی بخورید اما برای بهتر کردن اثر، بهتر است یک قاشق چایخوری ماست را با دانه های شنبلیله مخلوط کنید. برای کمک به بهتر کردن مزه کلی آن، مقدار کمی دانه های زیره نیز به آن اضافه کنید.

هشدار: به یاد داشته باشید که برای تسکین فوری اسهال، این مخلوط باید ۳ بار در روز مصرف شود.

۷- چای بابونه

اگرچه تمام انواع چای ها اثرات بالقوه ای بر بدن می گذارند اما چای بابونه، چایی است که به طور خاص برای کمک به تسکین دردهای ناشی از اسهال به کار می رود.نکته مهم در مورد این چای، آن است که قسمت های تحریک شده دستگاه گوارش را تسکین می دهد، به طوری که اسهال می تواند در زودترین زمان ممکن متوقف شود.

آنچه که نیاز دارید:

ــ چای بابونه

ــ لیمو

ــ آب تمیز

راهنمایی

چای بابونه را با آب داغ برای چند دقیقه دم کنید.برای بهتر کردن طعم چای بابونه، مقداری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. یا اگر به ریختن آب لیمو در چای بابونه علاقه ندارید، می توانید به جای آن، مخلوط آب داغ با لیمو بنوشید. این نیز به تسکین دردهای ناشی از اسهال کمک خواهد کرد.

تک فارس آی آر

۸- سرکه سیب

بررسی درمان های خانگی، همیشه مردم را به سرکه سیب سوق خواهد داد. سرکه سیب دارای خواص مفید بسیاری است که شما می توانید برای کمک به درمان مشکلات مختلف بدنتان از آن استفاده کنید. سرکه سیب در حال حاضر می تواند برای کمک به درمان اسهال مورد استفاده قرار گیرد. سرکه سیب با باکتری هایی که احتمالا باعث این مشکل می شوند، مبارزه میکند.

آنچه که نیاز دارید:

ــ سرکه سیب

ــ یک لیوان آب

راهنمایی

شما می توانید اول یک قاشق چایخوری سرکه سیب خورده و سپس روی آن، یک لیوان آب بنوشید یا اگر طعم سرکه سیب را دوست ندارید، یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و آن را سر بکشید.

نکته: شما باید تا زمانی که اسهال تان بهتر شود، دو بار در روز این کار را انجام دهید.

۹- برنج سفید

برخی از افراد مانند طاعون از خوردن برنج سفید اجتناب میکنند زیرا طعم چندان متمایزی ندارد.برنج سفید می تواند با سایر محصولات غذایی، مورد استفاده قرار گیرد اما مخلوط کردن آن با سایر مواد غذایی هنگامی که اسهال دارید، ممکن است چندان عاقلانه نباشد.

TakFars

آنچه که نیاز دارید:

ــ برنج سفید ساده

راهنمایی

دلیل اصلی که چرا خوردن برنج سفید می تواند موثر باشد، احتمالا به این دلیل است که این برنج می تواند به مدفوع کمک کند که سفت تر شود. برای آنکه مطمئن شوید پس از خوردن برنج، مشکلی پیدا نخواهید کرد، برنج سفید را بدون هیچ گونه سس یا ادویه های دیگری مصرف کنید.

نکته: همان طور که اسهال تان بهتر می شود، سعی کنید برنج سفید ساده بیشتری بخورید.

۱۰- سوپ هویج

هویج ها در بی نقص و واضح نگه داشتن بینایی چشم، نقش دارند اما گذشته از آن، هویج ها دارای خواص خوب دیگری نیز هستند که می تواند برای بسیاری ازمردم، سودمند باشد. هویج نه تنها به اسهال کمک میکند که سریع تر درمان شود، بلکه تعداد زیادی مواد مغذی مفید فراهم میکند که بدن به منظور بهبود سریع تر از این بیماری به آنها نیاز دارد.

آنچه که نیاز دارید:

ــ هویج

ــ نصف فنجان آب

تک فارس

ــ نمک

راهنمایی

لازم است که هویج ها به مدت چند دقیقه در نصف فنجان آب پخته شوند. در حین پختن هویج ها، مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید تا طعم سوپ بهتر شود. برای بهتر کردن اثرات این سوپ، باید برای چندین روز از آن استفاده کنید. حتی پس از اسهال.

۱۱- مایعات شفاف

برخی مواقع مردم فراموش میکنند که نوشیدن آب در طول اسهال، چقدر ضروری است. اگر افراد اسهال نداشته باشند، توصیه می شود که ۸ لیوان آب در روز بنوشند و آنهایی که از اسهال رنج می برند، باید حدود ۱۰ لیوان آب در روز مصرف کنند تا مطمئن شوند دچار کم آبی نخواهند شد.

آنچه که نیاز دارید:

ــ آب

ــ سایر مایعات شفاف

راهنمایی

برای افرادی که علاقه چندانی به نوشیدن آن مقدار آب ندارند، میتوانند از سایر نوشیدنی های شفاف به شکل سوپ و آبگوشت استفاده نمایند.

www.takfars.ir

هشدار: به یاد داشته باشید که برای کمک به تسکین و عدم تشدید علائم مربوط به اسهال، مواد تشکیل دهنده سالم به سوپ ها و آبگوشت ها اضافه کنید.

۱۲- روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه در برخی مواقع برای درمان سایر مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین جای تعجب ندارد که بتواند برای کمک به تسکین اسهال نیز مفید باشد.

آنچه که نیاز دارید:

ــ روغن سیاه دانه

ــ ماست ساده

راهنمایی

کاری که باید انجام دهید، آن است که مقدار کمی روغن سیاه دانه را با یک فنجان کامل ماست طعم دار نشده، مخلوط کنید. به یاد داشته باشید که آنها باید بطور کامل مخلوط شوند.

نکته: این ترکیب باید دو بار در روز مصرف شود، تا زمانی که علائم اسهال تا حد زیادی فروکش کند.

۱۳- موز

T A K F A R S

پیش از این اشاره شد که موزها میتوانند با سایر مواد مخلوط شده و به تسکین مشکلات معده از جمله اسهال کمک کنند. اگر هیچ یک از اقلام ذکر شده در بالا را ندارید، خوردن یک موز نیز می تواند مفید باشد زیرا محتوای پکتین بالایی دارد که می تواند به متوقف کردن اسهال کمک نماید.

آنچه که نیاز دارید:

ــ موز

راهنمایی

شما می توانید موز را به تنهایی به عنوان یک میان وعده بخورید یا آن را با سایر مواد مانند ماست ساده یا گاهی اوقات آجیل مخلوط کنید. به یاد داشته باشید که برای بهره مندی از اثرات کامل آن، موز باید رسیده باشد.

هشدار: یک موز کال ممکن است باعث بروز برخی مشکلات در سیستم گوارشی شود.

۱۴- از هر چیز لبنی اجتناب کنید

بسیاری از مردم، عاشق محصولات غذایی لبنی مانند شیر، کره و پنیر می باشند اما با وجود آنکه این چیزها طعم خوبی دارند، اما باید از مصرف آنها در طول اسهال اجتناب شود زیرا ممکن است باعث تشدید بیشتر این وضعیت گردند. افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند، باید بیشتر از محصولات لبنی اجتناب کنند.

چیزهایی که باید از آنها پرهیز کنید:

ــ شیر

تک فارس www.takfars.ir

ــ کره

ــ پنیر

ــ سایر محصولات لبنی

نکته: محصولات لبنی میتوانند پس از آرام شدن معده و برطرف شدن مشکلات مربوط به اسهال، دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

۱۵- استراحت

این احتمالا مهمترین کاری است که مردم باید به منظور بهبودی از اسهال انجام دهند اما به دلیل زندگی های پر مشغله افراد، آنها گاهی اوقات فراموش میکنند که چگونه این کار را انجام دهند. اگر در حال حاضر از مردم بپرسید که معمولا چند ساعت می خوابند، بسیاری از آنها می گویند که خواب کافی ندارند. نداشتن استراحت کافی، بدن را بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات و بیماری هایی میکند که ممکن است بدن را به طور کلی ضعیف کنند.استراحت کردن، همیشه ضروری است، به ویژه هنگامی که اسهال دارید.

آنچه که نیاز دارید:

ــ یک محل راحت برای استراحت کردن

نکته: هنگامی که افراد استراحت میکنند، بدن فرصتی برای تجدید نیرو و درمان خودش پیدا میکند. استراحت کردن به همراه تمام درمان های خانگی فوق به بهبودی افراد از اسهال کمک خواهد کرد.چیزی که مردم باید به یاد داشته باشند، آن است که اسهال فقط برای چند روز طول می کشد، اگر اسهال بیش از ۴ ــ ۳ روز طول کشید، ممکن است زمان مناسبی برای مراجعه به پزشک باشد.

شما باید دلایل آنکه فکر میکنید چرا دچار اسهال شده اید را لیست نمایید تا تجویز داروهای مختلفی که برای خلاص شدن سریع از شر اسهال به آنها نیاز دارید، برای پزشکتان آسان تر شود. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات اسهال، نشانه ای از یک بیماری زمینه ای است که می تواند توسط پزشکتان تشخیص داده شود.

Tak Fars

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر