تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهکارهایی برای کاهش آثار روانی طلاق در مردان

image راهکارهایی برای کاهش آثار روانی طلاق در مردان

مردان و زنان هر دو پیامدهای منفی بعد از طلاق را تجربه می­ کنند و تفاوت­ های ج.ن.س.یتی در بسیاری از تحقیقات یافت نشده است؛ ظاهراً تفاوت­های کمی نه کیفی در طلاق مردان و زنان وجود دارد. این تفاوت­ها در تحقیقات گسترده­ ای در کشورهای سراسر جهان آشکار شده است.

بسیاری از مردم گمان می­ کنند که مردان در مقایسه با زنان، در طلاق آسیب کمتری می­ بینند و یا حتی دچار مشکلات و رنج روان‌شناختی نمی ­شوند. در جلسات مشاوره هم شاهد این هستیم که زنان در آستانه ­ی طلاق، مردان خود را به این متهم می­ کنند که برای تو فرقی نداره یا برای تو که اتفاقی نمی­افته و… از طرفی چنین نگرش­هایی باعث می ­شود اطرافیان مرد طلاق گرفته نیز، به واکنش­های او حساسیت نشان ندهند و در واقع حمایت­ های لازم را انجام ندهند، زیرا معتقدند مرد است و اتفاقی برایش نیفتاده. بدتر از آن این است که حتی گاهی اجازه­ ی تجربه­ ی رنج را به مردان طلاق گرفته نمی­ دهند، چون دیگران معتقدند از تو بعیده، تو نباید گریه کنی یا چرا غمگین و ناراحت هستی… اما در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم؛ طلاق برای مردان نیز به آن راحتی که گمان می­ کنید نیست و آنان نیز نیاز به کمک دارند.

یک تفاوت بعد از اولین جدایی است. مردان در طول این دوره، مشکلات جدی­تری را تجربه می­کنند. از ضربه­ های روانی جدایی بیشتر رنج می­ برند و زودتر به ته خط می­ رسند. آن­ها آشفته­ تر از زنان هستند، بیشتر افکار خودکشی دارند و احتمال ارتکاب خودکشی­ شان بیشتر است. برای مثال در یک تحقیق گسترده در استرالیا احتمال خودکشی در مردان جدا شده ۶ برابر بیشتر از مردان متاهل بود، در حالی که میزان خودکشی در زنان متارکه کرده به طور معنی­ داری بالا نبود. همچنینسلامت جسمی در مردان بیشتر کاهش می ­یافت، مشکلات سلامتی شدیدتری داشتند، احتمال بستری شدنشان بیشتر بود و علائم جسمانی بیشتری را گزارش می­ دادند؛ نظیر لاغر شدن، درد، از دست دادن اشتها، تپش قلب، کوتاهی تنفس، سرگیجه و احساس ضعف عمومی.

یک دلیل برای واکنش­های افراطی­ تر مردان نسبت به جدایی این است که زنان بیشتر آغاز کننده­ ی طلاق هستند. در واقع زنان دو برابر مردان احتمال دارد که تصمیم نهایی را برای جدایی بگیرند و حتی بعد از اعتراض شوهر، برای طلاق پرونده تنظیم کنند. همچنین زنان از ازدواج ناراضی­ ترند و نسبت به شوهرانشان زمان طولانی­ تری در مورد طلاق گرفتن فکر می­ کنند. هنگامی که ازدواج خاتمه می­ یابد، احساساتشان نسبت به ازدواج و همسرشان منفی­ تر می ­شود. بنابراین برای زنان، جدایی غالباً پایان یک فرآیند طولانی و دردناک است و برای مردان به عنوان یک ضربه­ ی روانی است.

تکفارس آی آر

البته گرچه مردان علائم شدیدتری را بعد از طلاق نشان می­ دهند، اما نسبت به زنان، سریع­ تر سازگار می ­شوند. در واقع مردان در مقایسه با زنان، مدت کوتاه­ تری بعد از طلاق، به روال عادی زندگی برمی ­گردند و رنج کمتری می‌کشند. در یک تحقیق مردان مورد مطالعه که اثرات منفی پس از طلاق را سپری کرده بودند، دو سال بعد بر بحران طلاق غلبه کرده و یک زندگی طبیعی را از سر گرفته بودند اما برای زنان رسیدن به این حالت حدود ۳ سال طول کشیده بود.

همچنین بعد از طلاق رشد مثبت در مردان کمتر از زنان گزارش شده است. به این معنی که مدت­ها بعد از طلاق، مردان بیشتر می­گویند هیچ چیز خوبی اتفاق نیفتاده است و فرقی در زندگی­ شان ایجاد نشده است اما زنان بیشتر رشد مثبت را از بُعد تحصیلی، شغلی و مالی گزارش می‌کنند و گاهاً بیان می­ کنند که بعد از طلاق، تغییرات مثبتی در زندگی شان اتفاق افتاده است.

گرچه مردان مانند زنان از آسیب های بعد از طلاق رنج می­برند اما متاسفانه به دلیل نگرش­ های جامعه و باورهای اطرافیان، حمایت بسیار کمتری از زنان دریافت می­کنند. دیگران دائماً انتظار دارند که مردها سریع سازگار شوند و هیچ رنجی را متحمل نشوند. ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن، ضعیف جلوه داده شدن، تحقیر و شماتت دیگران، نگرانی از درک نشدن، تمایل به حرف نزدن و بسیاری از دلایل دیگر نیز باعث می­شود خودِ مردان هم برای حمایت گیری تعلل کنند؛ به ­طوری که زنان مطلقه بسیار بیشتر از مردان مطلقه به جلسات مشاوره مراجعه می­کنند یا از دوستان خود درخواست کمک دارند. این فرآیند کار را برای سازگاری مردان بعد از طلاق سخت­ تر می­کند. بنابراین پیشنهاد می­دهیم:

در مورد طلاق خود فکر کنید

نیازی به انکار و سرکوب افکارتان نیست. از فکر کردن در مورد طلاق فرار نکنید. لازم است زندگی قبلی خود را به خوبی تحلیل کنید و مسئولیت رفتارها و احتمالاً اشتباهات خود را بپذیرید. این کار هم می‌تواند به سازگاری کمک کند و هم شما را برای زندگی بعدی آماده کند، زیرا اگر نقص­ های گذشته را بررسی نکنید و دائماً تمام مشکل را به گردن همسرتان بیاندازید، کار برایتان خیلی سخت می­شود.

www.takfars.ir

با یک نفر حرف بزنید

پیدا کردن شخصی هم­دل و امین که بتوانید با او گفت­ وگو کنید و ناراحتی­ های خود را بیان کنید، بسیار موثر است.

تعامل های خودتان را حفظ کنید

شاید نگرانی از سین جیم کردن اطرافیان و ترس از سرزنش و قضاوت باعث شده که تنهایی را انتخاب کنید و تعاملات خانوادگی خود را محدود کنید. این کار احساس غمگینی و طرد شما را بیشتر می­کند. لازم است تعاملات خانوادگی خود را مانند سابق حفظ کنید و فعالیت­های اجتماعی مانند بیرون رفتن با دوستان و.. را از سر بگیرید. البته داشتن کلام قاطعانه و محترمانه مبنی بر این­که مایل نیستید توضیحی بدهید، در زمانی که دیگران شروع به پرس­ وجو می­ کنند، نگرانی شما را کمتر می­کند.

فعال باشید

چند فعالیت مفید مانند باشگاه رفتن، کلاس آموزشی، فعالیت خیرخواهانه و … می­تواند به شما دوباره حس ارزشمندی و مفید بودن بدهد. البته در انجام این فعالیت­ ها افراط نکنید و مراقب هزینه­ های که می­ کنید باشید تا بعداً دچار بحران مالی نشوید.

برای ازدواج مجدد صبر کنید

شما نیاز دارید که بحران طلاق را به خوبی پشت سر بگذارید و خود را تیمار کنید تا بتوانید وارد بُعد جدیدی از زندگی شوید. این فرآیند نیازمند زمان است و ازدواج مجدد بلافاصله بعد از طلاق، احتمال شکست زیادی دارد و شما را بیشتر آشفته می­کند. پس صبر کنید تا زمانش برسد.

از مشاوره کمک بگیرید

مشاور می­تواند به شما در پذیرش راحت ­تر طلاق و سازگاری بعد از آن بسیار کمک کند. همچنین اگر فرزندی از همسر سابق خود دارید یا مایل به ازدواج مجدد هستید، مشاوره در این زمینه­ ها هم می تواند کمک زیادی کند.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر