تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهنمای نحوه خوابیدن برای کسانی که کمردرد دارند

افراد درد را بیشتر در صبح و شب احساس میکنند چرا که صبح به تازگی می خواهند عضلات خشک شده شان را حرکت دهند و شب دچار خستگی هستند. همچنین در این مواقع از روز مغز، خون اضافی به این نواحی ارسال میکند که به احساس درد دامن زده و بیشتر آن را منتشر میکند.

دلایل کمردرد و دیسک کمر

به غیر از فشار یا عدم حرکت عوامل دیگری نیز میتوانند در ایجاد کمردرد دخیل باشند . عواملی مانند اسکولیوز (انحنای ستون فقرات)، ورم مفاصل، اسپوندیلیت (التهاب مفاصل در امتداد ستون فقرات)، و یا دیسک پاره شده یا ورم کرده و پوکی استخوان در این درد دخیل هستند.

با توجه به موارد زیادی که میتوانند باعث کمردرد شما شوند پس بیشتر مردم دنیا با این عارضه به نوعی تهدید می شوند. به این ترتیب خواب راحت شبانه برای بسیاری از افراد یک خواسته ی دست نیافتنی خواهد بود. با این حال برخی تکنیک ها و روش های علمی و تست شده وجود دارد که می تواند فشار و سختی را از ناحیه ستون فقرات کم کرده و راحتی و ریلکس شدن را به فرد بدهد تا بتواند راحت تر بخوابد. در ادامه با هفت گنج همراه باشید تا این راهکار ها را به شما یاد بدهیم.

خواب بر روی شکم

تکفارس آی آر

اگر از کمردرد یا درد گردن رنج می برید خواب روی شکم بدترین استایل خوابیدن برای شما خواهد بود. دکتر آریل بلکبرن، فیزیوتراپ و استاد دانشگاه می گوید: این روش فشار مضاعف به گردن شما وارد میکند چرا که تمام شب را مجبور هستید سر خود را به یک طرف خم کنید و گردن تان را پیج بدهید. همچنین تنفس برای شما سخت تر خواهد بود و هوا مسیر پیچ خورده ای را در گردن شما پیش می گیرد.

به علاوه این نوع خواب می تواند فشار روی ستون فقرات و در نتیجه کمردرد را تشدید کند. خوابیدن روی شکم می تواند باعث فشرده تر شدن مفاصل ستون فقرات (مفاصل فاست) شده و با تحریک و التهاب این مفاصل سبب افزایش درد این ناحیه و کم شدن کیفیت خواب فرد شود. در نتیجه فرد خواب راحت شبانه را تجربه نمیکند و کل روز را کسل و بی حال است.

خواب روی شکم به شدت مضر است. این استایل خواب حتی برای افراد سالم هم پیشنهاد نمی شود و گفته می شود که بهتر است روی دو پهلوی خود بخوابید. اما در صورتی که به این شکل خواب عادت دارید و برای تان دشوار است که آن را تغییر دهید می توانید از یک بالش نازک تر استفاده کنید و یا سعی کنید گاهی به پهلو بخوابید تا عضلات تان استراحت کنند.

جای خواب کاملا مسطح و کمردرد

اگر تخت یا تشکی که استفاده میکنید بیش از اندازه مسطح باشد و نتواند خود را با انحنای ستون فقرات شما وقف دهد این عامل می تواند خطرناک باشد چرا که فشار و درد زیادی روی دیسک کمر شما وارد می شود. در این مواقع اگر یک بالش کوچک زیر زانوی خود بگذارید اجازه می دهید تا انحنای کمرتان شکل خود را راحت تر حفظ کند و عضلات کمرتان کمی استراحت کنند. همچنین برای اینکه استایل خواب درستی داشته باشید و بتوانید یک خواب راحت شبانه را تجربه کنید لازم است که اندازه ی متکایی که استفاده میکنید هم استاندارد باشد. اگر متکا بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد سر از جای استاندارد خود خارج شده و روی ستون فقرات شما فشار می آید.

www.takfars.ir

همچنین اگر حس میکنید کمرتان بیش از حد قوس دارد می توانید از یک تکه ابر کوچک استفاده کنید تا زانوهای تان را کمی بالا آورده و این قوس را اصلاح کند. این کار شکم شما را کمی پایین تر می آورد و ستون فقرات تان را از قوس بیش از حد خود به یک انحنای طبیعی هدایت میکند.

کمک گرفتن از متکای استاندارد

هر زن بارداری می آموزد که در زمان خواب وقتی به پهلو می خوابد یک بالش کوچک بین پاهای خود قرار دهد تا فشار کمتری به کمر و ستون فقراتش وارد شود و بهتر بتواند بار اضافی خود را در زمان خواب تحمل کند. بالش مناسب می تواند برای خواب راحت کمک زیادی به شما بکند. باید یک بالشت با اندازه ی مناسب داشته باشید تا محل قرار گیری سر و گردن شمار ا تنظیم کرده و استایل طبیعی و نرمال بدن تان را حفظ کند. همچنین یک بالش در زیر زانو و پاهای تان برای انحنای مناسب ستون فقرات شما کمک کننده خواهد بود.

دکتر بلکبرن می گوید: بالش ها میتوانند عامل بسیاری از بیماری ها باشند و یا عارضه های نامناسبی را برای سلامتی شما ایجاد کنند. در همین خصوص است که باید مراقب انتخاب بالش استاندارد باشید و سعی کنید بهترین آن ها را انتخاب نمایید.

اگر میخواهید کیفیت خواب بهتری را در شب تجربه کنید و می توانید از حمام آب گرم استفاده کنید و یا از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه پرهیز کنید. اگر دچار دردهای مزمن در کمر خود می شوید با یک کیسه آب گرم نیز می توانید کمر و عضلات پشت خود را ریلکس کرده و از درد خلص شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر