تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

راهنمای انتخاب ویندوز هشت ۸ مناسب برای کامپیوتر شما

image راهنمای انتخاب ویندوز هشت ۸ مناسب برای کامپیوتر شما

در این مقاله علاوه بر آشنایی با این سه نوع سیستم‌عامل که با نام‌های RT‌، Pro و Windows 8 شناخته می‌شوند، با تبلت‌هایی که دارای این نوع سیستم عامل‌ها هستند نیز آشنا شویم. با وبلاگینا برای بررسی این موضوعات همراه شوید.

Windows 8

ویندوز ۸ نام یکی از نسخه‌های این سیستم‌عامل است که به عنوان ویندوز خانگی در کامپیوتر‌هایی که از معماری و پردازنده‌های X86 اینتل یا پی‌سی‌های AMD‌ استفاده می‌کنند، مورد بهره استفاده قرار می‌گیرد. این نسخه از سیستم‌عامل علاوه بر کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها، بر روی تبلت‌هایی که از پردازنده‌های X86 اینتل بهره ببرند مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در نظر داشته باشید که قیمت دستگاه‌های دارای این پردازنده بالاتر نیز خواهد بود.

نسخه ویندوز ۸ تبلت یا لپ‌تاپ شما از تمامی برنامه‌هایی که بر روی کامپیوترهای رومیزی و در ویندوزهای قبلی مورد استفاده قرار گرفته بود، پشتیبانی می‌نماید و شما با طیف وسیعی از برنامه‌ها روبرو هستید.

در این نسخه از ویندوز می‌توانید به کمک BitLocker از ویژگی‌هایی همچون تعریف رمز عبور بهره ببرید یا در حالی که در اداره مشغول کار هستید به سیستم‌عامل کامپیوتر منزل خود از طریق شبکه VPN یا Remote Desktop متصل شوید.در این نسخه به شما این اجازه داده می‌شود که چندین هارد درایو را با یکدیگر ترکیب نموده و چندین کپی از فایل‌هایتان را در آن به صورت فایل‌های ISO یا VHD نگهداری نمایید. این نسخه از ویندوز برای کسانی نیز که چندین زبان برای آن‌ها مورد استفاده است نیز کاربرد دارد. در این نسخه نه تنها می‌توانید چندین زبان را در تایپ کردن استفاده نمایید، بلکه می‌توانید کل رابط کاربری ویندوز را به زبان دلخواه خود تغییر دهید.

تکفارس آی آر

تبلت‌های دارای سیستم‌عامل Windows 8 RT

از آنجا که امروزه تبلت‌ها نقش پررنگی را در زندگی دیجیتالی ما ایفا می‌کنند،‌ قبل از ورود به بحث اصلی مقاله، بهتر است که با انواع تبلت‌هایی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند آشنا شویم.

اگر تاکنون اخبار مربوط به تبلت‌های ویندوز ۸ یا محصولات مرتبط با این سیستم‌عامل را دنبال کرده باشید، با دو نوع متفاوت از هر نوع تبلت با نام RT‌ و PRO روبرو شده‌اید. تبلت‌هایی که از سیستم‌عامل نسخه RT استفاده می‌کنند به علت نوع معماری خاصی که در آن‌ها به کار رفته است، برنامه‌های محدودتری را که مخصوص آن‌هاست پشتیبانی می‌نمایند. این نوع تبلت‌ها سخت افزار ضعیف‌تری دارند و معمولا باتری کمتری را مصرف می‌کنند و در نتیجه قیمت آن‌ها به نسبت نسخه Pro پایین‌تر است. در رابطه با این تبلت‌های RT که معماری سخت‌افزاری ARM دارند، این موضوع را در نظر داشته باشید که چند هسته‌ای بودن یا میزان کلاک پردازشگر آن‌ها که با گیگاهرتز نمایش داده می‌شود، با تبلت‌های نسخه Pro که از معماری کامپیوترهای رومیزی و پردازنده‌های قدرتمند استفاده می‌کنند برابر نیست.

حالا که با تبلت‌های ویندوز RT و معماری به کار رفته در آن‌ها آشنا شده‌ایم بهتر است که به جزئیات بیشتری از خود این نسخه از سیستم‌عامل بپردازیم. ویندوز ۸ RT، نسخه ویژه‌ای از ویندوز ۸ که به صورت پیش فرض بر روی دستگاه‌های دارای معماری کم‌مصرف و ارزان قیمت ARM (معماری که امروزه در تولید تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد) نصب می‌شود. این نسخه از ویندوز قابل حذف نیست و از تمامی ویژگی‌های ویندوزهایی که در بالا اشاره نموده‌ایم استفاده نمی‌کند.

اصلی‌ترین نکاتی که باید در رابطه با ویندوز ۸ RT بدانید آن است که این نسخه تنها مخصوص تبلت‌ها نیست و از برنامه‌های دسکتاپ که بر روی نسخه‌های بالا قابل نصب هستند پشتیبانی نمی‌نماید. این نسخه از ویندوز تنها برنامه‌هایی که با ARM هماهنگ هستند را اجرا و نصب می‌کند و از این طریق دست شما را برای نصب برنامه بمی‌بندد.

برای مثال، برنامه‌های Office مایکروسافت مانند ورد، اکسل، پاورپوینت و OneNote مخصوص ARM و با امکانات محدودتر در این نسخه نصب شده است و شما برای استفاده از OutLook باید از کامپیوتر‌های AMD‌ یا اینتل که دیگر نسخه‌های ویندوز را پشتیبانی می‌نمایند استفاده نمایید. همچنین دیگر خبری از ویندوز مدیا پلیر یا مدیا سنتر نیست و شما باید از نسخه بروز شده برنامه‌های مدیایی که در نسخه پیش نمایش ارائه شده بود استفاده کنید.

www.takfars.ir

image راهنمای انتخاب ویندوز هشت ۸ مناسب برای کامپیوتر شما

رابط کاربری این نسخه از ویندوز نیز همانند نسخه‌های قبلی Metro Style است و دسکتاپ شما نیز همانند نسخه‌های بالا در دسترس شما قرار خواهد داشت. در این نسخه برنامه BitLocker نیز با برنامه‌ای که کاربرد مشابهی در تعریف رمز عبور دارد،‌ جایگزین شده است. به طور کلی برنامه‌های این نسخه بیشتر به درد افرادی می‌خورد که دوست دارند با قیمت‌های پایین‌تر دستگاهی مناسب وبگردی و سرگرمی داشته باشند.

حتی اگر شما بتوانید برنامه‌های مختص ویندوزهای سازگار با X86 را به صورت مجازی بر روی یک دستگاه ARM که تنها برنامه‌های مختص خود را اجرا می‌کند اجرا نمایید، همچنان مشکل مصرف انرژی شما را از انجام این کار پشیمان خواهد نمود. چرا که پردازنده‌های ARM از مصرف کمتر و قدرت کمتری بهره می‌برند و به نسبت برنامه‌هایی که بر روی آن‌ها قابل اجراست، توان مصرفی دارند.

تبلت‌های دارای نسخه Windows 8 Pro

تبلت‌های Pro از سیستم‌عامل نسخه پرو استفاده می‌کنند که توضیحات آن در بخش مربوطه داده شده است. این نوع تبلت‌ها از پردازنده‌های خانواده X86 اینتل یا پردازنده‌های شرکت AMD که در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود بهره می‌برند. این نسخه از تبلت‌ها با توجه به قدرت سخت‌افزاری خود، توانایی اجرای طیف وسیعی از برنامه‌ها از جمله برنامه‌های دسکتاپ که بر روی کامپیوتر‌های خانگی اجرا می‌شوند را دارا هستند. به طور کلی، این تبلت‌ها قیمت بالاتری دارند و از سخت افزار قدرتمندتری بهره می‌برند.

تفاوت اصلی این نسخه از ویندوز با Windows 8، به بعضی برنامه‌ها و امکانات اضافی از جمله ویندوز مدیا سنتر باز می‌گردد. البته ویندوز مدیا سنتر مایکروسافت تاکنون چندان که باید و شاید توسط کاربران مورد استفاده قرار نگرفت. آمارها گویای آن هستند که تنها ۶ درصد از کاربران ویندوز ۷ این برنامه را اجرا نموده‌اند و از این تعداد، تنها ۲۵ درصدشان بیشتر از ده دقیقه آن را مورد مصرف قرار داده‌اند. با این وجود، حذف این قابلیت‌ از نسخه‌های معمولی ویندوز ۸ که بالاتر به آن پرداختیم و قرار دادن برنامه‌ای مشابه و کامل‌تر در نسخه Windows Pro سر و صدای زیادی را دنیای وب برپا نمود. هر چند باید در نظر داشت حذف این برنامه بسیاری از مخارج مایکروسافت برای خرید لایسنس‌هایی همچون کدک‌های تکنولوژی Dolby را کاهش داده است.

در نهایت باید گفت که این نسخه، کاربران به خصوص خود را دارد. در واقع می‌توان نسخه PRO را مخصوص کاربران تجاری و یا حرفه‌ای در نظر گرفت که به تک تک ویژگی‌های ویندوزشان وابسته هستند. همانطور که پیش از این گفته شد این کاربران نیز باید حتما از X86 اینتل یا کامپیوترهای شخصی AMD‌ برای نصب این ویندوز استفاده نمایند.

به عنوان آخرین مورد نیز توصیه می‌کنیم که برای استفاده از برنامه‌های دسکتاپ و همچنین افزایش عمر استفاده شما از برنامه‌ها، حتما تبلتی انتخاب نمایید که از “سیستم بر روی چیپ” یا “SOC” هایی باشد که علاوه بر مصرف کمتر انرژی، قدرت بیشتری را ارائه می‌دهند و شما را برای استفاده بهینه از دستگاهتان یاری می‌دهد.

کدام نسخه از ویندوز ۸ برای من مناسب است؟

دسته اول: برای پاسخ به این سوال باید به نیازهای خود و کاربرد تبلت در زندگی دیجیتالی خود نگاهی بیندازید. اگر تبلت خود را برای اموری همچون وبگردی،‌ سرگرمی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌دهید و همچنین علاقه‌ای به زیاده خالی نمودن جیب خود ندارید، پس سراغ تبلت‌های RT بروید تا هم از امکانات معقول آن‌ها بهره مند شوید و هم مبلغ بسیاری کمتری پرداخت نمایید.

دسته دوم: در صورتی که به تبلت خود بیش‌تر از موارد بالا نیاز داشته و قصد استفاده از برنامه‌های حرفه‌ای و مهم‌ ویندوز دسکتاپ خود را دارید و از لحاظ مالی نیز مشکلی با قیمت‌های بالاتر ندارید، تبلت‌های نسخه Pro با توجه به سخت‌افزار به کار رفته در آن‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. البته به قدرت سخت‌افزاری تبلت خود نیز توجه کنید. در واقع انتظار استفاده از تبلت به عنوان یک کامپیوتر قدرتمند، اندکی نابجاست و حتی در نسخه‌های Pro نیز نمی‌توان انتظار اجرای بی‌نقص و ایده‌آل‌کاربردهای یک برنامه سنگین گرافیکی یا مهندسی را داشت.اما بدون شک از آن به عنوان یک تبلت که بتواند بسیاری از برنامه‌های لپ‌تاپ شما را با خود حمل کند و به خوبی از پس آن‌ها بربیاید راضی خواهید شد.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر