تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

درمان های خانگی تضمینی برای درمان یبوست

image درمان های خانگی تضمینی برای درمان یبوست

کشمش خیس خورده

کشمش سرشار از فیبر است. در حقیقت، بدن انسان نمی‌تواند فیبر را هضم کند، بنابراین فیبر بر حجم مدفوع می‌افزاید و باعث می‌شود در مجاری گوارش حرکت آسان‌تری داشته باشد. از این رو، مصرف کشمش به جذب آب از مجاری گوارش کمک می‌کند و باعث نرم‌تر شدن مدفوع و موادی می‌شود که در اثر سفتی و خشکی بهه سختی در روده‌ها حرکت می‌کنند. توصیه می‌شود برای افزایش میزان آب در دستگاه گوارش به همراه کشمش خیس خورده، مقداری آب نیز بنوشید. در ادامه‌ی این بخش به دستورالعمل گام به گام برای بهره‌مندی از خواص کشمش در درمان یبوست اشاره می‌کنیم:

مواد لازم:

الف. ۱ فنجان کشمش معمولی

تکفارس آی آر

ب. یک عدد کاسه

پ. یک و نیم فنجان آب تازه‌ی نوشیدنی

دستورالعمل کامل:

الف. کشمش را به مدت یک شب در آب بخیسانید.

ب. صبح فردا کشمش‌ها را نوش جان کنید.

www.takfars.ir

پ. بعد از میل کردن کشمش‌ها، آبی را که آن‌ها در آن خیس خورده‌اند نیز بنوشید.

ت. این کار را هر روز انجام دهید.

روغن زیتون

روغن زیتون خالص، چیزی بیش از یک چربی سالم و خوشمزه است. این ماده‌ی خوراکی همچنین می‌تواند کمک کند یبوست‌تان از بین برود. زمانی که بافت و قوام روغن زیتون را در نظر بگیرید، این موضوع تعجب‌آور به نظر نمی‌رسد. این روغن عملا نمونه‌ی بارزی از درمان خانگی یبوست است. روغن زیتون دستگاه گوارش‌تان را تحریک می‌کند، و به این ترتیب کمک می‌کند تا چیزها در روده‌ی بزرگ‌تان حرکت کنند. مصرف منظم روغن زیتون از بروز مجدد یبوست جلوگیری می‌کند.

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۱ قاشق چای خوری آب لیمو (اختیاری)

روش مصرف

صبح‌ها یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. بهتر این است که این کار را با معده‌ی خالی انجام دهید، بنابراین آن را قبل از خوردن هر چیز دیگری بخورید. اگر فراموش کردید، تا زمانی صبر کنید که مدتی گذشته باشد و چیزی نخورده باشید. اگر دوست دارید می‌توانید آن را با کمی آب لیمو مخلوط کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد (آب لیمو نیز به عنوان یک درمان خانگی یبوست عمل می‌کند.)

با لیمو کاملا تر و تازه شوید.

تک فارس

آه بوی لیمو تازه… آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که معده‌تان هم باید به اندازه‌ی بینی‌تان از آن لذت ببرد؟ اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک محرک برای سیستم گوارشی‌تان عمل می‌کند. همچنین می‌تواند به دفع سموم و مواد هضم نشده که ممکن است در طول دیواره‌ی روده‌ی بزرگ باقی بمانند، کمک کند. مخلوط کردن آب لیمو با آب نه تنها عطر و طعم لیمو را ملایم می‌کند، بلکه کمک می‌کند تا مایعات مورد نیازتان را دریافت کنید و به این ترتیب همه چیز دوباره به طور معمول حرکت کند.

مواد لازم

یک عدد لیموی تازه

یک فنجان آب گرم

دستور تهیه

آب لیمو را در یک فنجان آب گرم خالی کنید. این ترکیب را کم‌کم بنوشید تا تمام شود.

آلو را فراموش نکنید…

شاید یکی از قدیمی‌ترین راه های درمان یبوست آلو یا آب آلوباشد. این میوه به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند به این دلیل که حاوی مقادیر فراوانی فیبر است، و سوربیتول نیز دارد. سوربیتول مدفوع را نرم می‌کند زیرا یک کربوهیدرات طبیعی است که به راحتی جذب نمی‌شود، و به این ترتیب مقدار زیادی آب در هنگام عبور از روده جذب می‌کند و بر حجم مدفوع می‌افزاید. با این حال مراقب باشید، مصرف بیش از حد سوربیتول می‌تواند گاز ایجاد کند و مدفوع را بیش از اندازه نرم کند.

مواد لازم

۲ لیوان آب آلو (۲۲۰ گرم)

T A K F A R S

دستور مصرف

صبح یک لیوان آب آلو و شب هم یک لیوان دیگر بنوشید تا یبوست‌تان از بین برود. آب آلو باید در عرض چند ساعت تاثیر خود را بگذارد، پس مهم است که قبل از خوردن یک لیوان دیگر، اجازه بدهید لیوان اول از روده‌های‌تان عبور کند؛ در غیر این صورت در معرض خطر اسهال قرار خواهید گرفت. همچنین می‌توانید به جای نوشیدن آب آلو چند آلو بخورید، اگر دوست دارید.

تخم رازیانه

تخم رازیانه در درمان ناراحتی‌های گوارشی نظیر نفخ، سوء هاضمه، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، و یبوست بسیار مفید و موثر است؛ زیرا باعث حرکت نرم ماهیچه‌های داخل مجاری گوارشی می‌شود.

در این بخش نیز، به دستورالعمل گام به گامی برای درمان یبوست به وسیله‌ی تخم رازیانه اشاره خواهیم نمود:

الف. ابتدا، ۱ فنجان تخم رازیانه آماده نمایید.

ب. سپس آن‌ها را بدون استفاده از آب یا روغن، بو دهید.

پ. تخم‌های رازیانه‌ی بو داده شده را خرد، و سپس الک کنید.

ت. پودر حاصل از این فرایند را در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید؛ این پودر خوشمزه می‌تواند به فرایند هضم غذاها کمک کند.

ث. در نهایت، روزی یک بار نصف قاشق چای خوری از این پودر را در آب گرم بریزید و نوش جان نمایید.

تک فارس www.takfars.ir

انجیر

انجیر ( تازه و خشک) سرشار از فیبر است. هم‌چنین این میوه‌ی محبوب و خوشمزه درست مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. آدم‌های مبتلا به یبوست مزمن می‌توانند انجیر را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. به علاوه، برای درمان یبوست می‌توانید هم از انجیر خشک و هم‌ از انجیر تازه استفاده کنید. اگر در خانه‌تان انجیر تازه دارید، باید آن را بهه همراه پوست و به صورت کامل مصرف نمایید، زیرا پوست انجیر نیز مملو از کلسیم و فیبر است.

برای درمان یبوست با استفاده از انجیر در خانه، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ۲ تا ۳ عدد بادام و انجیر خشک آماده کنید.

ب. سپس آن‌ها را برای چند ساعت در آب سرد قرار دهید.

پ. پوست بادام‌ها را بگیرید.

ت. سپس، آن‌ها را خرد و به خوبی با هم مخلوط کنید.

ث. خمیر حاصل از ترکیب بادام و انجیر خرده شده را به همراه ۱ قاشق غذاخوری عسل، شبی یک بار مصرف کنید.

ج. این کار را چند روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ای عالی دست یابید.

روغن کرچک

تکفارس

روغن کرچک ملین محرکی است که می‌تواند به تحریک روده‌ی بزرگ و کوچک، و هم‌چنین بهبود وضعیت اجابت مزاج کمک کند.

ساده‌ترین روش درمان یبوست با روغن کرچک این است هر روز صبح با شکم خالی ۱ تا ۲ قاشق چای خوری از آن را میل نمایید. به علاوه، اگر از طعم روغن کرچک خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید آن را با آبب میوه‌ی مورد علاقه‌تان مخلوط نمایید. با مصرف روغن کرچک در ظرف چند ساعت در وضعیت گوارشی‌تان بهبود چشمگیری مشاهده خواهید کرد. با وجود این، نباید از این روش درمان به مدت طولانی و مکرر استفاده کنید، زیرا مصرف مداوم و زیاد روغن کرچک عوارض جانبی به همراه دارد.

انگور

انگور حاوی فیبر نامحلول است که می‌تواند به تحرکات روده و اجابت مزاج مناسب کمک کند.

فقط کافی است هر روز به اندازه‌ی یک کاسه‌ی کوچک انگور تازه یا نصف لیوان آب انگور تازه میل بفرمایید. هم‌چنین می‌توانید حدود ۱۰ تا ۱۳ عدد انگور خشک بی دانه را به شیر اضافه کنید، و برای چند دقیقه حرارت دهید. در نهایت، می‌توانید ترکیب انگور خشک و شیر را به عنوان یکی از تنقلات عصرانه میل کنید. هم‌چنین می‌توانید از این راه درمان برای کودکان مبتلا به یبوست نیز استفاده نمایید.

اسفناج

اسفناج برای سلامت و عملکرد مناسب دستگاه گوارش‌تان بسیار مفید است؛ به ویژه زمانی که به یبوست مبتلا می‌شوید. اسفناج خام حاوی ترکیبات فراوانی است که می‌توانند سراسر مجاری گوارشی‌تان را پاکسازی، ترمیم، و بازسازی کنند. افزودن اسفناج به رژیم غذایی روزانه یکی دیگر از موثرترین راه های درمان خانگی یبوست در بزرگسالان است که لازم بود در این فهرست به آن اشاره کنیم. می‌توانید بسته به سلیقه یا غذای مورد نظرتان اسفناج را به صورت خام یا پخته استفاده کنید. چنان‌چه از یبوست شدید رنج می‌برید، لازم است ترکیبی از نصف لیوان آب اسفناج خام و نصف لیوان آب خنک را روزی دو مرتبه نوش جان کنید. این کار را به مدت چند روز ادامه دهید تا از شر یبوست رهایی یابید.

کنجد

دانه‌ی کنجد سرشار از فیبر غذایی است که می‌تواند با نرم کردن محتویات روده، حجم مدفوع را افزایش دهد، و عمل دفع را آسان‌تر نماید. برای استفاده‌ی مناسب از کنجد در درمان یبوست، باید از دستورالعمل گام به گام زیر پیروی کنید:

الف. باید روزانه حدود ۳۵ گرم کنجد مصرف کنید.

takfars.ir

ب. سپس، هم‌زمان با مصرف کنجد، مقدار زیادی آب بنوشید.

پ. به علاوه، کنجد را می‌توانید روی سالاد یا غذاهای‌تان بریزید (ولی سعی کنید بیش‌تر از ۱۴ گرم نشود).

یک برنامه‌ی غذایی طبیعی داشته باشید (فیبر، فیبر و باز هم فیبر)

حتما شنیده‌اید که آدم‌ها در مورد تاثیر رژیم غذایی طبیعی بر درمان و جلوگیری از یبوست، کُلی صحبت می‌کنند. یک رژیم غذایی سالم حقیقتا باعث بهبود همه چیز می‌شود. بدن ما می‌داند چگونه میوه‌ها، سبزیجات، غلات و مواد غذایی زبر مانند سبوس را پردازش کند، در حالی که غذاهای تصفیه شده یا مصنوعی به راحتی دفع نمی‌شوند.

به طور مشخص‌تر، غذاهای طبیعی حاوی میزان فراوانی فیبر هستند- واژه‌ای جادویی که رنج و عذاب توالت رفتن را پایان می‌دهد. در یک کلام، فیبر ماده‌ای است که هضم نمی‌شود، و مانند یک اسفنج عمل می‌کند. فیبر آب را از اطرافش می‌گیرد، و آن را تبدیل به باد می‌کند، و همین مدفوع را نرم می‌کند و به آن حجم می‌دهد و کمک می‌کند تا از بدن خارج شود. مانند قهوه، برخی از انواع فیبر (مانند لوبیا) می‌توانند روی یبوست تاثیر داشته باشند، بنابراین همیشه مقدار زیادی آب بنوشید. برخی از مواد غذایی پر از فیبر خوب عبارتند از:

لوبیا

زردآلو

نان تهیه شده از آرد کامل

توت‌ها

کلم بروکلی

تک فارس آی آر

آلو، گلابی و سیب

آجیل

سیب‌زمینی (البته منظورمان سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیست. )

کمی روغن تخم کتان مصرف کنید

روغن تخم کتان یکی از ساده ترین و موثرترین روش های درمان خانگی یبوست است. این ماده‌ی خوراکی دیواره‌ی روده را تا حدی، و همچنین مدفوع را پوشش می‌دهد و تعداد حرکات روده‌تان را افزایش می‌دهد. وقتی پای یبوست در میان باشد، اگر روغن تخم کتان را با آب پرتقال مصرف کنید، تاثیر آن دو برابر می‌شود زیرا پرتقال مقدار مناسبی فیبر دارد (مطمئن شوید که آب پرتقال را همراه با گوشت آن بخورید، چون بیش‌ترین میزان فیبر پرتقال در گوشت آن است.)

مواد لازم

۱ لیوان آب پرتقال همراه با گوشت آن (۲۲۰ گرم)

۱ قاشق غذاخوری روغن بذر کتان

روش مصرف

۱ قاشق غذاخوری روغن بذر کتان را با ۱ لیوان آب پرتقال مخلوط کنید. هر موقع که لازم بود این نوشیدنی را بنوشید، اما به آن زمان بدهید (تا ۵ ساعت) تا تاثیر خود را بگذارد، به این ترتیب در مصرف آن زیاده‌روی هم نمی‌کنید.

TakFars

مخلوط دانه‌ها و مغزها

ترکیب دانه‌های خوراکی تاثیر فوق‌العاده‌ای در دریافت فیبر موجود در آن‌ها و کمک به درمان یبوست خواهد داشت. در این بخش نیز به دستورالعمل کاملی برای درست کردن مخلوطی از دانه‌های مفید برای درمان یبوست می‌پردازیم:

الف. مقداری تخمه آفتابگردان، تخم کتان، کنجد و تعدادی بادام را با یکدیگر مخلوط کنید.

ب. سپس همه‌ی آن‌ها را آسیاب کنید تا پودر نرمی به دست بیاید.

پ. هر روز و به مدت یک هفته، ۱ قاشق غذاخوری از این پودر را میل نمایید.

ت. از این پودر پر خاصیت می‌توانید در صبحانه یا در تهیه‌ی سالاد استفاده نمایید.

قهوه رفیق ماست (گاهی اوقات)

بسیاری از آدم‌ها عاشق قهوه‌ی صبح هنگام‌شان هستند، اما این نوشیدنی چیزی بیش از یک رایحه‌ی آسمانی به شما می‌دهد و کمک‌تان می‌کند سرحال بیایید. کافئین یک محرک طبیعی برای دستگاه گوارش است، بنابراین نوشیدن یک فنجان قهوه شما را به بیش از چند روش سر حال خواهد آورد. ۱-۲ فنجان خوب است، اما مطمئن شوید که بیش از اندازه قهوه نمی‌نوشید چون نوشیدن قهوه به میزان زیاد در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. قهوه ادرارآور است و باعث می‌شود مکررا ادرار کنید، و اگر بیش از اندازه قهوه بنوشید، ممکن است به دلیل کم‌آب شدن بدن‌تان دچار یبوست شوید و آبی که برای نرم شدن مدفوع‌تان لازم است، از بدن‌تان خارج شود.

جوش شیرین کار را تمام می‌کند.

جوش شیرین مهم‌ترین عضو داروهای خانگی است. این ماده به طرز فوق‌العاده‌ای همه فن حریف است، و در ۹۵٪ مواقع کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. تاثیر آن برای درمان یبوست (و شکم درد به طور کلی) فوق‌العاده است به این دلیل کهبی‌کربنات است، و باعث می‌شود باد از بدن‌تان خارج شود، و درد ناشی از فشار تسکین بیابد. جوش شیرین همچنین معده را قلیایی می‌کند، اسید را کمی خنثی می‌کند و کمک می‌کند که زائدات از روده عبور کنند و خارج شوند.

تک فارس

مواد لازم

۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین

۱/۴ فنجان آب گرم

روش مصرف

یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ¼ فنجان آب گرم مخلوط کنید. مخلوط را یک باره سر بکشید، به نظر می‌رسد که هر چه سریعتر آن را تمام کنید، تاثیر بیش‌تری می‌گذارد.

تحرک داشته باشید.

اگر می‌خواهید آت و آشغال‌ها در بدن‌تان حرکت کنند و خارج شوند، خودتان هم باید حرکت کنید. سبک زندگی ما این روزها نه تنها شامل تغییرات در رژیم غذایی است که باعث افزایش یبوست می‌شود، بلکه مدت زمانی که می‌نشینیم بیش‌تر از زمانی است که تحرک داریم. هرچند یک دلیل علمی دقیق وجود ندارد که چرا عدم ورزش با ابتلا به یبوست در ارتباط است، اما می‌توانیم فرض کنیم تحرک داشتن بدن باعث می‌شود عضله‌ی نرم روده‌ی بزرگ نیز حرکت کند. با این حال به خاطر داشته باشید که باید یک ساعت بعد از غذای اصلی صبر کنید و سپس ورزش کنید. همچنین تمرینات کششی خاصی وجود دارند که کمک می‌کنند شماره‌ی دو به راحتی از در خارج شود.

کمی باکتری ماست لازم دارید.

فلور سالم روده برای حفظ عملکرد درست سیستم گوارشی‌مان حیاتی است، به خصوص در عصر حاضر که معده‌ی ما با انواع قندها و غذاهای فرآوری شده پر می‌شود. اگر باکتری‌های خوب بدن‌مان را قوی و به اندازه نگه داریم، از یبوست جلوگیری خواهیم کرد، و حتی اگر باز هم این مشکل رخ بدهد، شدت کم‌تری خواهد داشت. روش‌هایی برای تقویت باکتری معده وجود دارد، اما یک راه ساده این است که همراه با صبحانه و در طول روز یک فنجان ماست، که سرشار از پروبیوتیک‌ها است میل کنیم.

مواد لازم

www.takfars.ir

۱ تا ۳ فنجان ماست ساده

دستور مصرف

همراه با صبحانه‌تان یک فنجان ماست بخورید، و پس از آن می‌توانید ماست را به تنهایی یا همراه با میان‌وعده‌های‌تان در طول روز بخورید.

به کمک نمک اپسوم (سولفات منیزیم) خالی از مواد زائد شوید

سولفات منیزیم به دو دلیل عمده یکی از موثرترین راه های درمان خانگی یبوست است: اولا، این نمک آب اطراف خود را می‌کشد، مدفوع را نرم می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر از روده عبور کند و خارج شود. دوم این‌که منیزیمی که در این نمک موجود است انقباض عضلات روده را بیش‌تر می‌کند، و همین باعث عبور آسان‌تر مواد زائد می‌شود. نمک سفره می‌تواند آب اطراف خود را جذب کند، اما فاقد منیزیمی است که نمک اپسوم دارد، بنابراین در صورت امکان بکوشید از نمک اپسوم استفاده کنید.

مواد لازم

۲ قاشق چای‌خوری سولفات منیزیم (برای بزرگسالان) یا نیم قاشق چای‌خوری (برای کودکان)

یک لیوان آب یا آب میوه

دستور مصرف

۲ قاشق چای‌خوری سولفات منیزیم را در یک لیوان آب یا آب میوه حل کنید و آن را به طور کامل بنوشید. اگر در عرض ۴ ساعت هیچ نشانه‌ای از اجابت مزاج ندیدید، می‌توانید یک دوز دیگر نیز مصرف کنید. فقط برای کودکان ½ قاشق چای‌خوری استفاده کنید. برچسب روی بسته را برای دانستن دوز مجاز چک کنید.

T A K F A R S

به ندای بدن‌تان گوش بدهید.

این یک اقدام پیش‌گیرانه برای کمک به جلوگیری از وقوع حملات ناراحت کننده‌ی یبوست در آینده است، و بسیار آسان هم هست. هر بار که لازم است، به دستشویی بروید. دلیلی وجود دارد که بدن‌تان به شما علامت می‌دهد، پس بهتر است که گوش بدهید. هر چه‌قدر بیش‌تر خودتان را نگه دارید، آب بیش‌تری از مدفوع جذب می‌شود، و سفت‌تر می‌شود. بدن‌تان برای مدت محدودی از زمان سیگنال می‌فرستد که روده های‌تان حرکت دارند. به همین دلیل اگر واقعا نیاز داشته باشید که به دستشویی بروید اما این کار را نکنید، بعد از مدتی دیگر احساس نمی‌کنید که نیاز به دستشویی رفتن دارید. اگر برای رفتن به دستشویی تعلل کنید، ممکن است تا مدتی هیچ خبری نشود، و به این ترتیب مشکل یبوست‌تان بدتر شود.

عسل

عسل نیز برای درمان یبوست بسیار مفید است زیرا مانند یک ملینِ ملایم عمل می‌کند. برای درمان و پیشگیری از یبوست باید هر روز عسل مصرف کنید.

در ادامه به دستورالعمل کاملی برای مصرف عسل در درمان یبوست اشاره می‌کنیم:

الف. سه وعده در روز ۲ قاشق چای خوری عسل میل کنید؛ آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه دست یابید.

ب. به علاوه، می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

پ. مخلوط آب لیمو و عسل و آب را هر روز صبح با شکم خالی میل نمایید.

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های معین

برای درمان یبوست با میوه‌ها و سبزی‌ها، باید دست کم ۵ وعده در روز میوه و سبزی تازه مصرف کنید. برای بهره‌مندی از فواید بی‌نظیر این قبیل خوراکی‌ها باید انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف نمایید؛ از جمله سیب، آلبالو و گیلاس، سیب زمینی شیرین، زردآلو، گلابی، پرتقال، هلو، آلو، هویج، گوجه فرنگی، ذرت، نخود فرنگی، اسفناج، گل کلم و بروکلی. به علاوه، بهتر است به جای آب میوه‌ها و سبزی‌ها، آن‌ها را به طور کامل مصرف کنید؛ زیرا برای نمونه، یک لیوان آب پرتقال تنها یک دهم گرم فیبر به همراه دارد، در حالی‌ که مصرف یک عدد پرتقال حدود ۲/۹ گرم فیبر برای‌ بدن‌تان به ارمغان می‌آورد.

تک فارس www.takfars.ir

در ادامه به برخی راه‌های ساده برای مصرف مناسب میوه‌ها و سبزی‌ها برای درمان یبوست اشاره می‌کنیم:

الف. سیب:

برای پیشگیری از یبوست باید سیب را حدود یک ساعت پس از صرف وعده‌ی اصلی غذا مصرف نمایید.

ب. آب سیب و سرکه سیب:

این خوراکی‌ها ملین‌های طبیعی هستند که می‌توانید از فواید فراوان آن‌ها بهره‌مند شوید.

پ. موز:

این میوه به درمان یبوست کمک می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود همراه با غذای‌تان دو عدد موز رسیده میل بفرمایید. با وجود این،‌ باید از مصرف موز کال خودداری کنید، زیرا موز کال یبوست‌تان را وخیم‌تر می‌کند.

ت. کشمش:

روزانه یک مشت پر از کشمش به همراه داشته باشید و حدود یک ساعت بعد از غذا، از خوردن آن لذت ببرید.

ث. ریواس:

Tak Fars

این سبزی خوراکی نیز یک ملین طبیعی محسوب می‌شود که می‌توانید آن را به همراه عسل بپزید و نوش جان نمایید. به علاوه، می‌توانید از ریواس در پخت کیک نیز استفاده کنید. هم‌چنین با استفاده از پوره‌ی ریواس، عسل، و آب سیب می‌توانید یک نوشیدنی خوشمزه درست کنید.

پرتقال

پرتقال منبع فوق‌العاده‌ای برای ویتامین‌هایی نظیر ویتامین C به حساب می‌آید؛ هم‌چنین این میوه‌ی محبوب و خوشمزه سرشار از فیبر است. برای استفاده‌ از پرتقال در درمان خانگی یبوست، فقط کافی است روزی دو عدد پرتقال نوش جان کنید – یکی صبح و یکی عصر؛ با این کار از شر یبوست خلاص خواهید شد.

مخلوط دانه‌ها

ترکیب دانه‌های خوراکی تاثیر فوق‌العاده‌ای در دریافت فیبر موجود در آن‌ها و کمک به درمان یبوست خواهد داشت. در این بخش نیز به دستورالعمل کاملی برای درست کردن مخلوطی از دانه‌های مفید برای درمان یبوست می‌پردازیم:

الف. مقداری تخمه آفتابگردان، تخم کتان، کنجد و تعدادی بادام را با یکدیگر مخلوط کنید.

ب. سپس همه‌ی آن‌ها را آسیاب کنید تا پودر نرمی به دست بیاید.

پ. هر روز و به مدت یک هفته، ۱ قاشق غذاخوری از این پودر را میل نمایید.

ت. از این پودر پر خاصیت می‌توانید در صبحانه یا در تهیه‌ی سالاد استفاده نمایید.

به اندازه‌ی کافی مایعات بنوشید

تکفارس آی آر

مصرف مایعات به اندازه‌ی کافی نیز یکی دیگر از سالم ترین راه های درمان خانگی یبوست به شمار می‌رود. بیش‌تر بزرگسالان روزانه به نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب خنک یا نوشیدنی‌های بدونکافئین نیاز دارند. با وجود این، باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار خودداری کنید؛ این نوشیدنی‌ها باعث کم شدن آب بدن‌تان می‌شوند. اگر دچار نارسایی قلبی یا کلیوی هستید، پیش از تصمیم به افزایش نوشیدن آب و مایعات حتما با پزشک‌تان مشورت نمایید.

گل قاصدک

قاصدک علف واقعا آزاردهنده‌ای است، اما وقتی به رفع یبوست‌تان کمک کند، احتمالا نظرتان در مورد آن عوض می‌شود. ترکیبات قاصدک باعث شده که این گیاه به عنوان یک ملین ملایم و همین‌طور سم‌زدا عمل کند. یک فنجان چای قاصدک برای کسانی که به دلیل نداشتن فعالیت یا خوردن زیاد غذاهای فرآوری شده، از یبوست رنج می‌برند بسیار مفید و کمک‌کننده خواهد بود (هر چند نوشیدن آن به این معنا نیست که دیگر نباید ورزش کنید یا غذای سالم بخورید. )

مواد لازم

۱-۲ قاشق چای‌خوری برگ قاصدک خشک

۱ لیوان آب داغ

دستور تهیه

۲ قاشق چای‌خوری برگ قاصدک خشک را در یک لیوان بگذارید و روی آن آب داغ بریزید. روی لیوان را با چیزی بپوشایند و اجازه دهید به مدت ۶-۱۰ دقیقه دم بکشد. این نوشیدنی را تا ۳ بار در روز بنوشید.

آلوورا- مزایای آن فقط برای پوست نیست

معروف است که آلوورا بریدگی‌های جزئی و سوختگی را تسکین می‌دهد، اما این گیاه می‌تواند معده‌تان را نیز تسکین دهد. بهتر این است که از ژل آلوئه ورای خالص استخراج شده از این گیاه استفاده کنید. ژلی که مستقیما از گیاه جدا می‌کنید غلیظ‌تر از آب‌میوه‌های تجاری حاوی آلوئه ورا است، بنابراین بیش از ۲ قاشق غذا خوری از آن را استفاده نکنید. اگر گیاه آلوورا ندارید، خوردن نوشیدنی‌های حاوی این ژل می‌تواند تاثیرات مشابهی برای شما داشته باشند.

تک فارس

مواد لازم

۲ قاشق غذاخوری ژل آلوورای خالص یا ۱ فنجان نوشیدنی حاوی ژل آلوورا

دستور تهیه

دو قاشق غذاخوری ژل خالص را با آب میوه مخلوط کنید و صبح‌ها بنوشید، یا هر بار که لازم است یک فنجان نوشیدنی آلوئه‌ورا بنوشید.

ملاس همه چیز را روبراه می‌کند

ملاس سیاه یک ناجی شیرین برای بسیاری از کسانی بوده‌است که از یبوست به صورت مزمن یا گاه به گاه، رنج می‌برند. دلیل این‌که ملاس سیاه تا این حد برای درمان یبوست خوب است، طرز تهیه‌ی آن است. ملاس اساسا آب خالص نیشکر است که جوشیده شده، غلیظ شده و کریستالیزه می‌شود. وقتی آب نیشکر برای بار سوم جوشیده شود، ملاس سیاه تولید می‌شود، که کریستالیزه شده‌است اما حاوی مقدار قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، و به طور خاص منیزیم است، همان چیزی که به رفع یبوست کمک می‌کند. ملاس یک خوراکی طبیعی و خوشمزه است. در حالی که شما باید ممنون کسی باشید که یک زمانی تصمیم گرفت بارها و بارها شکر را بجوشاند، بدن‌تان هم به خاطر این درمان طبیعی ممنون شما خواهد بود.

مواد لازم

۱ قاشق چای خوری ملاس سیاه

آب گرم یا چای (اختیاری)

دستور تهیه

www.takfars.ir

یک قاشق چای خوری ملاس سیاه مصرف کنید. اگر عطر و طعم ملاس را دوست ندارید، با مقادیر کم شروع کنید. شما می‌توانید آن را به یک فنجان آب گرم یا چای اضافه کنید تا طعم و مزه‌ی آن کمی ملایم شود. اگر دیدید یک قاشق چای‌خوری از آن موثر واقع نشد، می‌توانید به اندازه‌ی ۱-۲ قاشق غذاخوری مصرف کنید، اما سعی کنید در ابتدا میزان کم‌تری مصرف کنید.

یک روال منظم برای دستشویی رفتن‌تان تعیین کنید.

داشتن یک برنامه‌ی زمانی برای رفتن به دستشویی فقط به درد توله سگ‌ها نمی‌خورد، بلکه می‌تواند راه بسیار خوبی برای از بین بردن و جلوگیری از یبوست در انسان نیز باشد. تنظیم یک برنامه‌ی زمانی برای دستشویی رفتن، حرکات روده‌تان را نیز تنظیم خواهد کرد. هر جا که هستید ۱-۳ بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه برای این کار زمان بگذارید حتی اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد. حتما آرام و راحت بنشینید، در نهایت بدن‌تان یاد می‌گیرد که باید چه کار کند.

در دستشویی چمباتمه بزنید

این یکی کمی سخت به نظر می‌رسد، اما چمباتمه زدن در توالت به معنای واقعی کلمه می‌تواند به رفع یبوست کمک کند و روده‌ی بزرگ‌تان را راه بیندازد. این یک موقعیت طبیعی است و بدن‌مان می‌داند به این معنا است که زمان عمل فرارسیده‌است.

امریکا کمی کم‌تر از ۱ میلیارد دلار در سال برای مسهل هزینه می‌کند که در نهایت تنها به حل این مشکل کمک می‌کند، اما اشکالات زیادی در بدن‌ ایجاد می‌کند. باید بدانید که لازم نیست هر روز اجابت مجاز داشته باشید- این یک افسانه است که منجر به وابستگی شما به مسهل می‌شود. بعضی از مردم چند روز یک بار دفعِ مدفوع دارند و این برای آنها طبیعی است، در حالی که برخی از آدم‌ها چند بار در روز اجابت مزاج دارند. هر کدام از ما یک طوری هستیم، و عوامل بسیاری زیادی وجود دارند که تعیین می‌کنند هر آدمی چند وقت یک بار باید اجابت مزاج داشته باشد، فقط بدن‌تان را بشناسید و از عقل‌تان استفاده کنیم.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر