تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

داروهای گیاهی هم عارضه دارند مواظب باشید

image داروهای گیاهی هم عارضه دارند مواظب باشید

مکمل‌های گیاهی مفید هستند اما در مطالعات جدید بر خطرات احتمالی و جدی مصرف برخی از این گیاهان دارویی تاکید شده است.

به گفته متخصصان، نمی‌توان در مورد بی ضرر بودن تمام گیاهان دارویی به قطعیت اظهارنظر کرد زیرا تنها تعداد محدودی از آنها به لحاظ سمی بودن یا سرطان‌زا بودن مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به علاوه از آنجا که بسیاری از این ترکیبات اغلب با داروهای تجویزی تداخل دارند لذا بیماران حتما باید با پزشک معالج خود درباره مصرف مکمل‌های گیاهی مشورت کنند.

"آرتور گرولمن" و "دونالد مارکوس" از محققان این مطالعه اظهار داشتند: برای مثال یک گیاه پرمصرف موسوم به "زرآوند" وجود دارد که گونه‌های مختلف آن در طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان آماس و آرتروز کاربرد دارد و همچنین به عنوان یک نوع ضد‌عفونی کننده شناخته شده است.

تکفارس آی آر

به گفته محققان، بررسی سمی و سرطان‌زا بودن این گیاه از دهه ۱۹۹۰ آغاز شد اما از آنجایی که تقریبا تمام مواد سرطان‌زا و بسیاری از سموم برای اینکه پیامدهای مصرف‌شان پدیدار شود مدت نسبتا زیادی طول می‌کشد نمی‌توان ترکیب‌های بیماری‌زای احتمالی در گیاه را به سرعت شناسایی کرد.

همچنین بسیاری از افراد تصور می‌کنند مسموم شدن لزوما یک حادثه آنی است که بلافاصله پس از مصرف یک ماده یا غذای آلوده رخ می‌دهد در حالی که بسیاری از مواد سمی بلافاصله بدن را درگیر نمی‌کنند و علائم مسمومیت با آنها پس از مدت‌ها ظاهر می‌شود؛ لذا مصرف کننده‌ها در دوره‌ای چند ساله و ناآگاهانه خود را مسموم می‌کنند. به این ترتیب ممکن است فردی از میزان ناچیزی گیاه سمی مصرف کند که ماه‌ها یا چند سال بعد علائم بیماری ظاهر شود، درست شبیه به مصرف سال‌ها آب آلوده به سرب در حالی که فرد در این مدت از این مشکل بی‌خبر بوده است.

به گزارش دیسکاوری نیوز، این دو محقق تاکید دارند: بسیاری از افراد بر این باورند که طبیعی بودن گیاهان دارویی به معنای بی‌ضرر بودن آنهاست. البته هدف از ارائه این مقاله این نیست که به طور کلی مصرف گیاهان دارویی را زیر سوال ببریم. شکی نیست که بسیاری از این محصولات سنتی و طبیعی، مفید و سودمند هستند یا حداقل آسیبی به بدن نمی‌زنند اما موضوع، افزایش آگاهی از خطرات احتمالی آنها و ارزیابی تاثیر داروهای گیاهی در طولانی مدت و کوتاه مدت است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر