تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خیلی حواس پرت شده ام چکار کنم

image خیلی حواس پرت شده ام چکار کنم

به مغزتان رژیم بدهید

دکتر مانوئل نوایرز، متخصص روانشناسی تربیتی در دانشگاه نوادا می‌گوید: «حواس‌پرتی یا توجه به مسائل دیگر اصلی‌ترین دلیل اینگونه مشکلات است و این روزها خیلی هم زیاد شده، مثلا می‌خواهید در جمعی حرف بزنید، دهانتان را باز می‌کنید اما بعد یادتان نمی‌آید که چه می‌خواستید بگویید، شاید علت این باشد که تنها چند ثانیه قبل به تلفن همراه‌تان نگاه کرده‌اید… یا مثلا رئیستان در مورد پرونده‌ای که به شما داده، سؤال می‌کند و گیج می‌شوید که چه جوابی به او بدهید، زیرا تا ثانیه‌هایی پیش مشغول چک کردن ای‌میل‌هایتان بوده‌اید، در واقع این پرت شدن حواس از یک موضوع، یکی از علت‌های اصلی گیجی و حواس‌پرتی است.»

اما چطور بر این مشکل غلبه کنید؟

دکتر نوایرز می‌گوید: «فقط ۱۰ دقیقه در هر روز، خودتان را از وسایل الکترونیکی مثل تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و بازی‌ها و ضبط‌صوت‌تان دور کرده و آنها را خاموش کنید. بعد روی یک کاغذ همه مسائل مهم را که باید به خاطر بسپارید، بنویسید و این کاغذ را همراه خودتان همه جا ببرید و چندین بار در طول روز به آن نگاه کنید، می‌توانید با خودتان شرط کنید که فقط روزی ۲ یا ۳ بار ای‌میل‌هایتان را چک کنید و تلفن همراه‌تان را از خودتان دور نگه دارید تا وسوسه نشوید که هر دقیقه آن را چک کنید.»

تکفارس آی آر

مغزتان را تمرین دهید

همیشه چیزهایتان را گم می‌کنید و اسم افراد آشنا را به خاطر نمی‌آورید؟ دکتر لیندا بلیر، متخصص روانشناسی و نویسنده کتاب «از خودتان در مقابل اضطراب دفاع کنید» می‌گوید: «این مسئله ناشی از عدم تمرکز و توجه است. اگر کلیدهایتان را گم می‌کنید ناشی از آن است که لحظه‌ای که آن را در جایی گذاشته‌اید دقت نکرده‌اید که کجا می‌گذارید. اگر اسم کسی را به خاطر نمی‌آورید، به این دلیل است که زمانی که با این فرد ملاقات کرده‌اید ذهنتان را وارد این تلاش نکرده‌اید که اسم او را به خاطر بسپارید.»

اما چطور بر این مشکل غلبه کنید؟

دکتر بلیر یادآور می‌شود: «یکی از ساده‌ترین کارها در خانه‌تان این است که جای خاصی را برای کلیدها، تلفن همراه و سایر لوازم شخصی‌تان در نظر بگیرید و همیشه آنها را همان‌جا بگذارید. در مورد سایر مسائل هم باید ذهنتان را به طور مرتب تمرین دهید تا بتواند عملکرد مناسب داشته باشد، برای مثال اگر کسی به نام فلورانس به شما معرفی می‌شود، در چند جمله اول سعی کنید مرتب نام او را تکرار کنید، مثلا بگویید افشین، خوشحالم که با تو آشنا شدم… افشین، کار تو چیست؟ شاید این طرز حرف زدن کمی عجیب به نظر برسد اما در عوض باعث می‌شود شما اسم آن فرد را به خاطر بسپارید.»

مغزتان را بیدار کنید

www.takfars.ir

مغز شما برای عملکرد مناسب به اکسیژن احتیاج دارد. دکتر بلیر می‌گوید: «وقتی خسته هستید، تنفس شما عمیق نیست و در نتیجه میزان اکسیژنی که از طریق خون به مغز می‌رسد کاهش می‌یابد و این روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد. همین موضوع ساده می‌تواند باعث «ذهن مه‌آلود» شود. حالت مشابه دیگر اضطراب و ناراحتی است که باعث می‌شود تنفس به صورت ایده‌آل انجام نشود و فرد تند‌تند و غیرعمیق نفس بکشد یا تنفس خود را حبس کند، نتیجه همه این حالت‌‌ها، نرسیدن اکسیژن به مغز است.»

اما چطور بر این مشکل غلبه کنید؟

دکتر بلیر راه‌حل خوبی دارد: «ورزش کردن بهترین راه‌حل ممکن برای رساندن حد ماکزیمم اکسیژن به مغز است، اگر تازگی‌ها خیلی فراموشکار شده‌اید یک برنامه ورزشی منظم و نه خیلی سخت و طاقت‌فرسا، برای خودتان تدارک ببینید، حتی می‌توانید یک برنامه پیاده‌روی چنددقیقه‌ای روزانه در نظر بگیرید و بعد از مدتی متوجه شوید که ذهنتان چقدر شفاف‌تر و دقیق‌تر شده است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر