تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خیار کاشته شده در گلخانه با خیار جالیز چه فرقی دارد

image خیار کاشته شده در گلخانه با خیار جالیز چه فرقی دارد

خیار به دو روش گلخانه‌ای و مزرعه‌ای کشت میشود. این روزها، نوع گلخانه‌ای در مقایسه با خیار مزرعه، به علت ظاهر خوشگل و کشیده‌ای که دارد اکثر گزینش و خریداری میشود؛

اغلب خانواده ها خیارهای گلخانه را به خیار های چاق و قطور و بی تناسب مزرعه ای ترجیح می دهند و این نوع خیار را برای پذیرایی یا مصرف هرروز مناسب می دانند، اما باید بدانید خیارهای گلخانه‌ای با وجود ظاهر خوشگل و کشیده و رنگ سبز تیره و پوست بسیار صافی که دارند، بدون گوشت، آبکی و اغلب بیمزه‌اند و خیلی سریع پلاسیده می شوند.

در مقابل، اگرچه خیارهای مزرعه قطور و کوتاه‌قدند و ظاهری کج و کوله دارند، اما بسیار خوشمزه و خوش‌ عطر بوده و گوشت عمده و آب کمتری دارند و ماندگاری آنها بسیار عمده هست.یکی از نشانه های بارز تشخیص خیار مزرعه از انواع گلخانه ای، بذرهایی هست که در گوشت میوه پراکنده هست. اگر خیار گلخانه را از وسط نصف کنید جای بذر را می‌بینید اما خود بذر وجود ندارد. در خیارهای مزرعه بذر قابل دیدن هست و در زیر دندان احساس میشود.

معمولا خیارهای گلخانه ای در فصول پاییز و زمستان کشت میشوند و تا اواخر اردیبهشت‌ماه در بازار وجود دارند و بعد از آن خیارهای مزرعه‌ وارد بازار میشوند و معمولا در تابستان خبری از خیارهای گلخانه نیست.اصلی‌ترین مشکل خیارهای گلخانه سم‌های قوی هست که در گلخانه به بوته‌های خیار زده می‌ شود. این خیارها به آفات و بیماری‌ها بسیار حساس میباشند

تکفارس آی آر

و برای پیش گیری از آفت زدگی و پربار شدن محصول، کشاورز مجبور به بهره گیری از سموم قوی هست. این سم می تواند وارد شیره گیاه و حتی گوشت آن شود. از این رو پیشنهاد بر این هست که از این نوع خیارها بهره گیری نشود و یا گذشته از مصرف حداقل پوستگیری شوند. گرچه لازم استت بدانید با پوست کندن خیار، خطر ورود سم به بدن کاهش ‌می‌یابد اما حذف نمیشود.

به گزارش مسمویت ناشی از مصرف خیارهای گلخانه معمولا بلافاصله پس از خوردن آن اتفاق نمی افتد و این سم‌ در دراز مدت و کم کم زمان در بدن تجمع یافته و وقتی به دوز معینی رسید فرد را با علائمی چون تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و همین طور انواعی از مسمومیت‌ها دچار خواهد کرد. اما در مورد خیارهای مزرعه‌ای چنین مشکلی وجود ندارد.

خیارهای مزرعه را باید با کمترین میزان کودهای شیمیایی پرورش دهند چون در غیر این صورت احتمال کم بار شدن محصول وجود دارد و در نتیجه مشکل حادی در مورد تجمع نیترات در این محصول وجود ندارد. این خیارها گرچه در مقایسه با خیارهای گلخانه به علت تماس اکثر با خاک، آلودگی زیادتری دارند، اما در صورتی که فاقد خراش و شکستگی باشند با شستشوی صحیح، آلودگی آنها رفع شده، برای سلامت ضرری نخواهند داشت.

از نظر کالری، خیارهای گلخانه و مزرعه ارزش تغذیه ای عمده متفاوتی با یکدیگر ندارند اما همانطور که گفته شد خیار مزرعه سالم تر و بهداشتی تر هست.این میوه به علت طبع سردی که دارد خنک کننده بدن و ضد تشنگی هست و برای کسانی که در هوای گرم دچار التهاب و خستگی گرمایی می شوند یا هنگام دفع ادرار احساس سوزش می‌کنند خوب هست.

خیار همین طور به علت داشتن پتاسیم با افزایش ادرار در مصرف‌کننده سبب دفع سدیم اضافی و کاهش فشارخون فرد می شود و باکمک به عملکرد دو عضو سم زدای بدن یعنی کبد وکلیه سموم را دفع میکند و پایین آورنده خوب اسید اوریک بالاست. اضافه بر این با لینت مزاج یبوست را برطرف میکند.

www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر