تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خطرات تکان دهنده نگرانی و استرس بیش از حد روی بدن

اگر انسان، استرس بیش از حد را برای یک دوره کوتاه یا طولانی تجربه کند، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. با برخی از عوارض استرس، آشنا شوید.

استرس بیش‌ از حد دارید؟ با استفاده از این نشانه‌ها تشخیص دهید

کهیر: اگر به طور ناگهانی دچار برجستگی‌ های قرمز رنگ شدید، نباید آلرژی را مقصر بدانید چون احتمالا تحت استرس شدید، این علامت در شما بروز کرده است. هنگامی که بدن استرس بیش از حد را برای یک دوره کوتاه یا طولانی تجربه می‌کند، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و بدن شروع به انتشار هیستامین برای مبارزه با بیماری‌ها می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی بدن در اثر استرس ضعیف می‌شود، پوست می‌تواند توسط موادی که هرگزبه آنها حساسیت نداشته‌اید، مانند صابون، سرما، گرما، لوسیون و مواد شوینده تحریک شود و واکنش های آلرژیک از خود نشان دهد.

نوسانات وزن: استرس باعث انتشار هورمون کورتیزول می‌شود که خود منجر به اختلال در توانایی بدن شما برای پردازش قند خون و اختلال در سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات می‌شود. این روند افزایش و یا کاهش وزن را به دنبال دارد. علاوه بر این، استرس می‌تواند شما را تشویق به انجام رفتارهای ناسالم تغذیه ای مانند پرخوری کند.

سردرد: اگر سابقه سردردهای جدی نداشته‌اید و به طور ناگهانی دچار این نوع دردهای تپش دار و مداوم می‌شوید، ممکن است بیش از حد تحت استرس باشید. استرس باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می‌شود که می‌تواند تغییرات اعصاب و عروق خونی را در مغز به دنبال داشته باشد و سردرد را به ارمغان بیاورد. اگر شما مستعد ابتلا به میگرن باشید، استرس می‌تواند آغازگر حملات میگرن باشد و یا سیر آن را وخیم‌تر کند.

تکفارس آی آر

مشکلات گوارشی: استرس، می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را نیز مختل کند و آنهم با افزایش میزان اسید گوارشی و ایجاد سوزش سر دل. همچنین این عامل مخل روانی باعث تخلیه آهسته تر مواد غذایی از معده شده و نفخ و گاز و حتی دل درد و اسهال را به همراه دارد.

تضعیف سیستم ایمنی بدن: استرس با سرکوب سیستم ایمنی بدن، شما را در معرض ابتلای آسان تر به بیماری‌ های ویروسی قرار می‌دهد در حالی که توانایی بدن شما برای مبارزه با آنها کاهش می‌یابد.

ابتلا به آکنه: ابتلا به آکنه فقط کابوس مربوط به دوران بلوغ نیست و اگر شما به طور ناگهانی دچار این عارضه شدید، بدانید که شاید یک عامل استرس زا در اطرافتان است. افزایش تولید هورمون کورتیزول در نتیجه استرس باعث تولید چربی بیشتر توسط غدد پوست می‌شود و این چربی اضافه در داخل فولیکول‌های مو به دام می‌افتد و تولید جوش می‌کند.

اشکال در تمرکز: انتشار بیش از حد هورمون کورتیزول منجر به بروز مشکلات تمرکز و همچنین ابتلا به افسردگی و اضطراب توامان می‌شود.

ریزش مو: ممکن است شنیده باشید که استرس باعث ریزش مو می‌شود. استرس‌های شدید، می‌تواند به دو نوع ریزش مو منجر شود: در نوع شایع تر ریزش مو ناشی از استرس، رشد موها متوقف شده و برای مدتی به جای موهای ریخته شده، مویی رشد نمی‌کند. از این رو ۲ تا ۳ ماه بعد فرد به شدت کم مو به نظر می‌رسد. طبیعتا این وضعیت با تاثیر بر روحیه فرد، او را دچار استرس بیشتر می‌کند. در صورتی که حملات استرس تخفیف یابد، این ریزش مو طی مدت ۶ تا ۹ ماه برطرف خواهد شد.

www.takfars.ir

در نوع دیگری از ریزش موی ناشی از استرس، گلبول‌های سفید خون به فولیکول‌ های مو حمله می‌کنند. در این نوع ریزش مو، معمولا موها به طور منظم می‌ریزند (سکه ای). گسترش و شدت یافتن استرس و ریزش مو می‌تواند به ریزش مو در تمام سطح سر، و حتی در موارد شدید در تمام سطح بدن منجر شود. در این نوع ریزش مو، رشد موها به مرور شروع خواهد شد، ولی قطعا درمان‌ های پزشکی نیاز خواهد بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر