تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

خاصیت برنج سفید بیشتر است یا برنج قهوه ای

image خاصیت برنج سفید بیشتر است یا برنج قهوه ای

انرژی

یکی از موادی که بدن برای سوخت و ساز خود نیاز دارد کربوهیدرات است. برنج یکی از منابع غنی کربوهیدرات است که یک سوخت کامل برای بدن شناخته می‌شود. کربوهیدرات‌ها در سلول ها بدن بعد از پردازش به انرژی و سوخت بدن تبدیل می‌شوند. همچنین در برنج میزان بالایی مواد معدنی و ویتامین‌ها وجود دارد که در افزایش انرژی و متابولیسم اندام‌ها و ارگان‌های بدن تاثیرگذار است.

کنترل فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، مصرف نمک برای آن ها مضر است و آن‌ها از مصرف نمک منع شده‌اند. اما در دانه‌های برنج میزان سدیم بسیار کم است و مصرف برنج برای کسانی که فشار خون دارند خطری ندارد.

تکفارس آی آر

چاقی

برنج به دلیل اینکه در ساختار خود فاقد چربی‌های مضر و کلسترول است برای جلوگیری از چاقی مناسب می‌باشد و برای داشتن یک رژیم مناسب حتما مصرف برنج را در آن قرار دهید. در واقع بررسی‌ها نشان می‌دهد که موادی که سطح پایینی از چربی و کلسترول در ساختار خود دارند، به کاهش چاقی کمک می‌کند. البته به این نکته باید دقت کرد که سطح کربوهیدرات برنج نیز بالا است و مصرف بی‌رویه و خارج از برنامه برنج باعث افزایش وزن خواهد شد.

مراقبت از پوست

در ساختار برنج ترکیباتی به نام ریبوفلاوین وجود دارند که خاصیت ضد التهاب و قرمزی پوست دارد. بر اساس یافته‌های پزشکی قرار دادن برنج پودر شده بر روی پوست، توانایی بهبود برخی از بیماری‌های پوستی را دارد. همچنین در برنج به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های متعدد، روند پیر شدن و چروک شدن پوست را به تعویق می‌اندازد.

بهبود سیستم گوارشی بدن

www.takfars.ir

محققان بر این باورند که مصرف برنج برای بیماری‌های معده و گوارشی مناسب است و همچنین معتقدند که مصرف برنج به مانند یک دارو برای درمان اسهال خونی عمل می‌کند. همچنین برنج باعث دفع کردن آب اضافی بدن می‌شود که باعث دفع سموم از بدن می‌شود.

بهبود متابولیسم

برای بهبود و داشتن یک مکانیسم سالم در بدن وجود ویتامین هایی مانند ویتامین D ، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین و غیره بسیار مهم ضروری است. برنج یک منبع غنی و کامل برای تامین این ویتامین ها و بهبود متابولیسم بدن است.

سلامت قلب و عروق

همانطور که در بالا توضیح داده شد، در ساختار برنج چربی و کلسترول وجود ندارد و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین فیبرهای زیادی در آن وجود دارد که منجر به سلامت و تقویت سیستم قلب و عروق می‌شود.

مضرات برنج

بنابراین هیچ چیزی در دنیا خوب مطلق نیست. برنج هم از این قاعده مستثنی نیست و در کنار خوبی‌ها و خواص فراوانش مضراتی نیز دارد که اگر در مصرف برنج زیاده روی نکنید به آن‌ها گرفتار نخواهید شد. از جمله مضراتی که برای برنج می‌توان نام برد این است که مصرف برنج باعث افزایش یبوست در افرادی که یبوست دارند می‌شود، افرادی که مرض قند دارند باید در مصرف برنج دقت نظر به خرج دهند و در نهایت مصرف بیش از اندازه برنج سفید باعث ایجاد اختلالات عصبی خواهد شد

ترکیبات برنج

برنج علی رغم اندازه کوچکش بسیاری از مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین‌ها را در ساختار خود دارد . بنابراین در جدول زیر به بررسی میزان کالری و دیگر فاکتورها در برنج سفید و برنج قهوه ای در صد گرم پرداخته‌ایم.

میزان کالری برنج سفید و برنج قهوه‌ای تقریبا یکسان است اما در برنج قهوه‌ای به دلیل اینکه پوست و شلتوک برنج از برنج در مراحل کوبیده شدن، جدا نشده است. به میزان بسیار زیادتری دارای مواد معدنی و ویتامین‌ها در ساختار خود است.

تک فارس

انواع برنج: برنج قهوه ای یا سبوس دار

همانطور که گفته شد برنج قهوه ای یا برنج سبوس‌دار پوست آن‌ها را در محله کوبیده شدن برنج از آن جدا نکرده‌اند. اما تفاوت برنج سفید و قهوه ای فقط تفاوت در رنگ آن‌ها نیست. تصور کنید که یک دانه برنج متشکل از چندین لایه پوست است که در برنج سفید تمام این پوسته ها جدا می‌شود، اما در برنج قهوه‌ای فقط لایه اول جدا می‌شود. این جدا نشدن پوست از برنج قهوه‌ای این نوع برنج را منبع بسیار غنی‌تر از مواد معدنی و ویتامین‌ها کرده است.

قطعا برنج قهوه‌ای تمام خواص ویژگی‌های برنج سفید را دارد و حتی افزون بر آن خواص، ویژگی‌های منحصر به فرد خود نیز دارد به عنوان مثال: برنج قهوه‌ای منبع سرشاری از منگنز، منیزیم و سلینیم است. وجود منگنز در برنج قهوه‌ای سلامت سیستم اعصاب و روان را تضمین می‌کند. وجود سلنیم در برنج هم از سرطان جلوگیری می‌کند و هم در بهبود بیماری‌های قلبی نقش مهمی را ایفا می‌کند و همچنین منیزیم موجود در برنج قهوه‌ای خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

با توجه به تعاریفی که از برنج قهوه ای و سفید داشتیم و ویژگی های آن ها را بررسی کردیم، توصیه می‌شود که حتما از برنج قهوه‌ای در کنار مصرف روزانه برنج سفید استفاده کنید تا از خواص و ویژگی‌های بسیار عالی برنج قهوه‌ای نیز بهره مند شوید.

خواص برنج و چاقی

طبق گفته محققان تغذیه، خوردن غلاتی که سبوس دارند بسیار در کاهش وزن افراد تاثیر دارد. پس اگر قصد لاغر شدن دارید، توصیه می‌شود که برنج قهوه‌ای یا برنج را به صورت کته‌ای دم کنید و مصرف کنید. البته برای داشتن یک کاهش وزن منطقی باید در کنار خوردن برنج سبوس‌دار به ورزش و فعالیت های بدنی نیز بپردازید.اما برنج سفید را اگر در مقدار زیاد و به همراه غذاهای دیگر نخورید مانند خورشت‌ها و گوشت قرمز و سفید مصرف کنید و تحرک بدنی نداشته باشید، قطعا گرفتار چاقی خیلی زیادی خواهید شد. پس در میزان مصرف برنج سفید دقت کامل داشته باشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر