تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

جاهای دیدنی روستای قلعه در سیستان و بلوچستان با عکس

image جاهای دیدنی روستای قلعه در سیستان و بلوچستان با عکس

روستای قلعه در نزدیکی زابل از معدود روستاهای سیستان و بلوچستان است که ۱۰۰ درصد بافت خشت و گلی‌اش را حفظ کرده است.

*گنج خفته قلعه نو

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد نوشت: کمیمانده به شهر زابل، فرعی که به سمت زهک می‌رود در راه به دو روستای دیدنی ختم می‌شود. قلعه نو و قلعه کهنه در کمتر از ۳۰ کیلومتری مرز ایران و افغانستان قرار گرفته‌اند. دو روستایی که هر چند در کنار محوطه باستانی دهانه غلامان قرار گرفته شده‌اند، اما کمتر شناخته شده باقی ماندند. کنجکاوان و ایرانگردان اما پای به مسیرهای فرعی می‌گذارند تا جاذبه‌هایی را کشف کنند که گاهی اهالی نیز از اهمیت آن کم اطلاع‌اند. قلعه نو در بخش زهک زابل یکی از این جاذبه‌هاست. بافتی خشتی و گلی کمتر دست خورده که شور زندگی در آن جاری است. در ورودی روستا تابلوها خبر از نزدیک‌شدن به روستایی تاریخی می‌دهند. در ورودی روستا قلعه بزرگی تکیه بر تاریخ زده و تصویری گویا از تاریخ این منطقه را پیش چشم‌ها می‌گذارد. ارگ محمدحسین‌خان نارویی نژاد با قدمت ۱۶۰ ساله و زیربنای بیش از ۱۵۰۰ مترمربع در دو طبقه این قلعه تاریخی است. از مدت‌ها قبل بخش‌هایی از مسیرهای روستایی سنگ فرش شده و جداره خانه‌ها را مرمت کرده‌اند. سنگفرش‌ها قدم به قدم تا تپه‌ای بر فراز روستا پیش می‌رود و روی تپه، منظره‌ای بکر از بافت تاریخی و طبیعت انتظار مسافران را می‌کشد. سال‌ها قبل بخشی‌هایی از روستا مرمت شده، اما هنوز خرابه‌های تاریخی بی‌شماری در قلعه نو دیده می‌شود. خرابه‌هایی که هر کدام قطعه پازلی از این روستای شگفت‌انگیز هستند.

*کلبه‌ای برای آسودن

تکفارس آی آر

کمی آن طرف‌‌تر از بافت پیچ در پیچ روستا که تازه واردان در آن گم می‌شوند، خانه‌ای تاریخی روی دیگری از میهمان‌نوازی اهالی این دیار را به نمایش گذاشته است. کلبه آرامش سیستان مجموعه‌ای از یک خانه تاریخی است که همت مرمتگران و دوستداران میراث فرهنگی جلوه‌ای تازه به آن بخشیده است. بنا در شب‌ها از دوردست می‌درخشد و میان این نگین تاریخی سیستان و بلوچستان خودنمایی می‌کند. کلبه آرامش سیستان نخستین اقامتگاه بوم‌گردی بخش سیستان در استان سیستان و بلوچستان است. خانه‌ای تاریخی‌ که پس از مرمت در روزهای نخست سال ۹۶ آغوشش را به میزبانی مسافران گشوده تا کنجکاوان را میهمان فرهنگ سیستانی‌ها کند. کلبه آرامش با باغی شروع می‌شود که درخت‌هایش به دست گردشگران کاشته خواهد شد تا هر کسی که میهمان این خانه شود از خود یادگاری برای این بنای تاریخی به جای بگذارد. این خانه تاریخی به همت دوستداران میراث فرهنگی این منطقه و با همکاری صاحب آن مرمت شده تا نخستین اقامتگاه بوم‌گردی این منطقه باشد. انواع غذاهای محلی منطقه با ادویه‌هایی که بویشان فضا را پر می‌کند در کلبه آرامش طبخ می‌شوند تا سفره هفت‌رنگ از غذاهای متفاوت سیستان و بلوچستان پهن شود. غذاهایی مثل کشک زرد که به عنوان صبحانه استفاده می‌شود همانقدر که در نظر نخست برای گردشگران عجیب است، خوشمزه و مقوی نیز هست.

*از انگلیس تا قلعه نو

سوبرینا، گردشگری انگلیسی است که به قلعه نو رفته و از جاذبه‌های آنجا در ویدئویی که منتشر شده، تعریف می‌کند. او می‌گوید: در اقامتگاه کلبه آرامش تیم بزرگی به استقبال من آمدند. مناطق محلی اینجا بسیار جالب است و به شهر سوخته و قلعه رستم سر زدم.او با اشاره به جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌گوید: به طور کلی اینجا منطقه گردشگری بسیار دارد، آب و هوایش با من سازگار است، هر چند بادهایی قوی دارد، البته فکر نکنم همیشه به این قدرت بوزند. مردم بسیار میهمان‌نواز هستند و احساس نمی‌کنم در کشور غریبی در حال سفر هستم.

*قلعه، کهنه اما استوار

از میان بافت تاریخی روستای قلعه نو و در نزدیکی این روستا بر فراز تپه‌ای دیگر مجموعه‌ای از دیوارها و بناهای متروک و نیمه مخروبی نمایان است. درست در کنار قلعه نو محوطه‌ای دیگر به نام قلعه کهنه وجود دارد. قلعه بزرگ و متروکی که بخش‌های زیادی از آن تخریب شده، اما هنوز نشانه‌های معماری‌اش حتی از دوردست پیداست. قلعه کهنه یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه است که بی‌توجه رها شده، اما قدم گذاشتن در اطراف آن، جاذبه‌های تاریخی‌اش را نمایان می‌کند. قلعه‌ای که احتمالا پیش از وجود روستای قلعه نو محل اصلی زندگی بوده و با کوچ مردم در روستای تازه‌ساز از زمان قاجار متروک شده است. از فراز این قلعه نیز می‌توان به تماشای نمای زیبایی از روستای قلعه نو نشست.

www.takfars.ir

*شهر هخامنشی در نزدیکی روستا

دهانه غلامان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم در سیستان و بلوچستان است. محوطه‌ای که در جریان ساخت چاه نیمه چهارم که یک دریاچه مصنوعی است کشف شد و از سال ۱۳۴۰ تاکنون چندین مرتبه در آن کاوش باستان‌شناسی انجام شده است. کاوش‌هایی که حالا نشان می‌دهد دهانه غلامان تنها شهر هخامنشی با نقشه شهرسازی بوده و هنوز هم در اطراف آن تپه‌های تاریخی زیادی منتظر کاوش هستند. هرچند باستان‌شناسان معتقدند بخشی از این شهر به زیر دریاچه چاه نیمه رفته است.

محصولات معتبر
محصولات معتبر