تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

جالب ترین اطلاعات خواندنی درباره مورچه ها

image جالب ترین اطلاعات خواندنی درباره مورچه ها

مورچه ها گوش ندارند. مورچه ها گوش هایی به شکل مرسوم مانند گوش هایی که ما انسان ها داریم را ندارند بلکه آنها با ارتعاشات حسی می شنوند. وجود حس گرهای خاص در شاخک ها و پاهایشان به آنها کمک میکند ارتعاشات محیط زندگی شان را حس کنند.

مورچه ها حشراتی اجتماعی از خانواده فورمیسیدی (Formicidae) هستند. مورچه ها حدود ۱۱۰-۱۳۰ میلیون سال پیش، پس از ظهور گیاهان گلدار، از اجداد زنبورمانندشان تکامل یافته اند.

برآورد می شود که حدود ۲۲۰۰۰ گونه مورچه وجود داشته باشد که بیش از ۱۲۵۰۰ گونه از آنها شناسایی شده اند.

قطب جنوب و چند جزیره پرت تنها مکان هایی هستند که مورچه های بومی ندارند.

تکفارس آی آر

باور بر این است که مورچه ها تا ۲۵٪ وزن کل توده زنده جانوران خشکی را تشکیل داده اند. این رقم معادل وزن توده کل نژاد بشر است. به این ترتیب به ازای هر انسان ۱ میلیون مورچه وجود دارد.

رنگ بیشتر مورچه ها سیاه یا قرمز است، اما رنگ برخی از گونه ها سبز و یا فلزی است.

مورچه ها میتوانند ۲۰ برابر وزنشان بار حمل کنند.

مورچه ها میتوانند کلنی هایی متشکل از کمتر از ۱۰۰ مورچه تا کلنی هایی بسیار بزرگ داشته باشند. کلنی های بزرگ که مناطق وسیعی را اشغال میکنند حاوی میلیون ها مورچه هستند.

اغلب در کلنی های مورچه ها، کار تقسیم می شود، اما کاری جمعی مشابه آن چه که در جوامع انسانی صورت می گیرد نیز برای حل مشکلات و حمایت از کل گروه انجام می شود.

www.takfars.ir

مورچه های ملکه در رأس کلنی های مورچه ها قرار دارند، آنها هزاران تخم می گذارند. نقش مورچه های نری که دران (drone) نامیده می شوند آمیزش با ملکه است. مورچه های ماده ای که توانایی تولید مثل ندارند، طبقات کارگر یا سرباز را تشکیل می دهند. آنها غذا پیدا میکنند، از ملکه و فرزندانش مراقبت میکنند، لانه می سازند، از کلنی مراقبت میکنند یا به دیگران حمله میکنند.

مورچه های کارگر جستجوگر غذا میتوانند تا ۲۰۰ متر از لانه شان دور شوند و راه برگشتشان به کلنی را با دنبال کردن بویی که از سوی دیگران به جا گذاشته شده پیدا کنند.

فقط مورچه های ملکه ماده و نرها بال دارند. مورچه های ملکه پس از جفت گیری با یک نر بالشان میریزد و به دنبال جای مناسبی برای پایه گذاری یک کلنی جدید می گردند.

مورچه های ملکه بیش از ۳۰ سال عمر میکنند. آنها طولانی ترین عمر را میان حشرات دارند. مورچه های کارگر ۱ تا ۳ سال زندگی میکنند، در حالی که نرها معمولاً تنها چند هفته زنده می مانند.

مورچه ها بزرگ ترین مغز را در میان حشرات دارند. مورچه ها دارای حدود ۲۵۰۰۰۰ سلول مغزی هستند که بیشتر از حشرات دیگر است.

مورچه ها دو معده دارند. یک معده برای تغذیه خود مورچه کاربرد دارد در حالی که با معده دیگر مواد غذایی را با مورچه های داخل کلنی به اشتراک می گذارند.

برخی از کلنی های مورچه ها بزرگ و شگفت آورند. برآورد می شود بزرگ ترین کلنی مورچه ها که تا کنون وجود داشته بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر بوده. به عبارتی این کلنی بیش از چندین کشور از جمله ایتالیا، فرانسه و اسپانیا را در بر می گرفته است. این کلنی متعلق به یک گونه از مورچه آرژانتینی بوده است.

مورچه ای موسوم به مورچه زامبی قارچی وجودد دارد. به این ترتیب که قارچی مورچه را آلوده میکند و آن را کنترل میکند به طوری که مورچه دنبال برگ می گردد و خودش را به آن متصل میکند. برگ مکان ایده آلی برای تولید مثل قارچی است. پس از اینکه عفونت به حد خاصی می رسد، سر مورچه را منفجر میکند و قارچ انگلی آزاد می شود.

طول گونه های مورچه ها از ۰.۷۵ میلی متر تا ۵۲ میلی متر است. اما طول بزرگترین مورچه ها حدود ۳ تا ۵ سانتی متر است. حتی بقایای فسیل شده برخی از مورچه ها نشان می دهد که طول آنها به ۶ سانتی متر هم می رسیده.

مورچه ها میتوانند در محیط های خیس مثل سیلاب نیز زنده بمانند. مورچه ها از طریق ساختارهایی خاص به نام اسپیراکل تنفس میکنند. وقتی محیط مورچه ها خیلی مرطوب می شود، نظیر وقتی که سیل و یا برخی از بلایای طبیعی نازل می شود، آنها قادرند اسپیراکل هایشان را ببندند تا زنده بمانند. مورچه ها حتی میتوانند برای مدتی زیر آب زنده بمانند.

تک فارس

مورچه ها نمونه مثال زدنی از کار و کوششند.

برخی از مورچه ها دارای بدنی شفافند. آنها میتوانند به رنگ هر غذایی که میخورند درآیند.

مورچه ها میتوانند با اسید از خودشان دفاع کنند. بعضی از گونه های مورچه ها اسید می پاشند تا از شر رقبای ناخواسته محیطشان خلاص شوند یا از خودشان دفاع کنند. گونه هایی از مورچه ها از اسید برای دفاع از قلمروشان استفاده میکنند. گونه های آمازونی این نوع مورچه ها، اسید فرمیک را به گیاهان خاصی تزریق میکنند تا از رشد آنها و تخریب لانه هایشان جلوگیری کنند.

برآورد می شود که کل مورچه های زنده حال حاضر جهان بین یک تا ده کوادریلیون (۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) باشد.

مورچه ها میتوانند گاز بگیرند و یا نیش بزنند. مورچه های گلوله، دردناک ترین نیش را میان حشرات دارند، هر چند نیش آنها مانند نیش مورچه جک بلوز استرالیا کشنده نیست.

محصولات معتبر
محصولات معتبر