تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

توضیحات علمی و خواندنی از مضرات و فایده های نوشابه

نوشابه مسبب فشارخون بالا

فشارخون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. خطر حمله قلبی یا سکته مغزی برای کسی که میزان فشارخون او ۵/۱۳ بر ۵/۸ است دو برابر کسی است که فشارخون او ۵/۱۱ بر ۵/۷ است.

بررسی‌‌های محققان نشان می‌‌دهد به ازای هر قوطی نوشابه شکردار که در روز مصرف شده باشد، فشارخون به ‌طور منظم بالاتر می‌‌رود. داده ‌های مربوط به بیش از ۲هزار و ۵۰۰ نفر نشان می‌‌دهد که نوشیدن بیش از ۳۵۵ میلی لیتر آب میوه شکردار یا نوشابه گازدار در روز می‌‌تواند توازن فشارخون را به هم بزند. دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌‌ها و میزان نمک در بدن می‌ شود. نوشیدنی ‌های رژیمی که با شیرین کننده‌‌های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند.

نوشابه عامل بد هضمی غذا

تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌‌های بی‌‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌‌های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آن‌ها توصیه نمی ‌شود. مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود، دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد.

تکفارس آی آر

برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌ کنند که به این افراد نیز توصیه می‌‌شود نوشیدنی‌‌های سالم را جایگزین کنند.افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می‌‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.

image توضیحات علمی و خواندنی از مضرات و فایده های نوشابه

نوشابه و خطر سکته بالا

مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته قلبی را تا ۶۱ درصد افزایش می‌‌دهد. پژوهشگران با تحقیق روی بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر، در صدد یافتن پاسخی برای پرسش مربوط به تاثیر نوشابه بر سلامت انسان پس از ۹ سال بودند. در نهایت آنان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می‌ کنند تا ۶۱ درصد بیشتر از دیگران و کسانی که مصرف به مراتب کمتری دارند، در خطر ابتلا به سکته قرار می‌‌گیرند.

نوشابه عامل پوسیدگی دندان

www.takfars.ir

یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه با آن مواجه هستیم، استفاده بی‌‌رویه نوجوانان و جوانان از نوشابه‌‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است که در این سنین با توجه به افزایش فعالیت ‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری بر بدن و دندان‌‌ها می‌ شود.

نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود ترکیبات CO2 و تبدیل آن به اسید کربنیک باعث عدم جذب کلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشکلات اسکلتی و پوکی استخوان می‌ شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی ‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد

نوشابه یکی از نوشیدنی های بسیار محبوب این روزها است و بسیاری از جوانان شاید روزانه یک لیوان نوشابه بنوشند. این درحالی است که بسیاری از پزشکان و متخصصین آن را منع میکنند. مهمترین دلایل مضر بودن نوشابه ها:

مواد تشکیل دهنده:

افدرین: محرکی که روی اعصاب مرکزی بدن تاثیر می‌گذارد که معمولا در داروهای کاهش دهنده ی وزن استفاده می‌شود، اما اثرات مخربی روی کارکرد قلب دارد.

تورین: آمینو اسید طبیعی که ضربان قلب و کارکرد ماهیچه‌ها را تنظیم می ‌کند که باز هم در مفید بودن آن برای بدن شک بسیاری وجود دارد.

ویتامین گروه ب: گروهی از ویتامین‌ها که می‌توانند شکر موجود در نوشابه را به انرژی تبدیل کرده و سبب ساخت ماهیچه شوند. البته این ویتامین ها مصنوعی بوده و عمل اصلی را انجام نمی دهند.

کراتین: اسید اورگانیکی که برای تولید انرژی ماهیچه‌ها مفید است. اما پزشکان استفاده از آن را اصلا توصیه نمیکنند.

نوشابه برای تمیز کردن دستشویی

نوشابه که ما از آن به عنوان نوشیدنی خوشمزه یاد میکنیم می تواند به راحتی تمامی جرم های دستشویی و تمام سطوح سرامیک و چینی را از بین ببرد. اسیدی که داخل این نوشیدنی وجود دارد به طور کامل همه باکتری ها و کثیفی ها را از بین می برد.

تک فارس

برای استفاده از این ویژگی نوشابه تنها باید آن را در محل مورد نظر بریزید و سپس بعد از یک ساعت آن را بشویید حتما با صحنه ای روبرو خواهید شد که انتطار دیدن آن را ندارید.

پاک کردن چربی و گریس از روی لباس

یکی دیگر از موارد استفاده این نوشیدنی برای تمیز کردن لباس است. بهترین نتیجه را نیز بر روی لباس ها گریسی خواهید گرفت. تنها کافی است یک بطری نوشابه را روی لبسا خالی کنید و سپس آن را بشویید حتما تمام چربی ها و کثیفی های روغن از بین خواهد رفت.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر