تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا رزماری برای شادابی پوست و مو مفید است

image آیا رزماری برای شادابی پوست و مو مفید است

رزماری گیاهی معطر، همیشه سبز و بومی مدیترانه است. در سراسر دنیا برگ های این گیاه دارویی را به صورت تازه یا خشک شده و روغن این گیاه پرخاصیت را به انواع غذا و نوشیدنی اضافه می کنند تا علاوه بر طعم دل پذیر، از خواص رزماری بهره مند شوند.

قدیمی ها این گیاه را اکلیل کوهی می نامیدند و از آن به عنوان چاشنی غذا استفاده می کردند. رومارَن و رز مریم نام های دیگر این گیاه سبز و چندساله است.

رزماری برای درمان مؤثر آکنه پوستی

به دنبال روشی طبیعی برای رهایی از شر جوش و آکنه می گردید؟ رزماری را امتحان کنید. این گیاه پرخاصیت به دلیل خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی بسیار قوی، درمانگر سخت ترین آکنه های پوستی است. ترکیب عصاره این گیاه یا برگ طبیعی رزماری در روتین مراقبت پوستی می تواند یک استراتژی مؤثر برای مدیریت آکنه های مزاحم باشد.

تکفارس آی آر

معجزه ضدپیری پوست

همان قدر که شما نگران پیری زودرس پوست تان هستید، رزماری هم نگران شماست. براساس تحقیقاتی که تا امروز انجام شده، گیاه رزماری می تواند از پوست ما در برابر اثرات مخرب ناشی از اشعه ماوراءبنفش محافظت کند. همچنین می تواند چین وچروک های ریزودرشت، که اولین علائم پیری پوست به حساب می آیند، را کم رنگ و محو کند.

تقویت بافت پوست با رزماری

خیلی وقت ها ظاهر مات و کدر پوستمان از تجمع سلول های مرده و گردش خون نامناسب سرچشمه می گیرد. یکی از خواص رزماری برای پوست تحریک گردش خون و کمک به تولید سلول های تازه است. به همین راحتی فقط با مصرف رزماری می توانیم بافت پوست را زنده کنیم و آن را روشن تر، صاف تر و جوان تر نشان دهیم.

رفع آثار زخم به کمک رزماری

www.takfars.ir

یکی دیگر از خواص رزماری کمک به بهبود زخم ها و جلوگیری از تشکیل اسکار است. این خاصیت خوب را مدیون آنتی اکسیدان ها و خواص ضدالتهابی رزماری هستیم که التهاب و استرس اکسیداتیو ناحیه زخم را به طرز چشمگیری کم می کند.

قطع ریزش مو با گیاه رزماری

تأثیر گیاه رزماری برای مو بر کسی پوشیده نیست. افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر، تقویت فولیکول ها و جلوگیری از ریزش مو فقط یکی از خواص محبوب آن است. همچنین نباید از تأثیر روغن رزماری بر مو و سلامت آن غافل شوید.

رزماری برای تقویت رشد مو

از بهترین خواص رزماری برای مو این است که پوست سر را برای رشد مو تغذیه می کند و پس از استفاده منظم، تعداد و ضخامت مو های سر را افزایش می دهد.

جلوگیری از سفیدی زودرس مو ها

درمورد تار های سفید موی سر، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. ازآنجاکه رزماری اثر تیره سازی دارد و استفاده مرتب آن می تواند جلوی سفیدی زودرس مو ها را بگیرد، بهتر است آن را در روال مراقبت از موی خود بگنجانید تا دیرتر به تار های سفید سلام بگویید.

درمان مشکلات پوست سر

روغن رزماری سرشار از خواص ضدالتهابی و ضدقارچی و یک داروی ارزشمند برای اگزمای پوست سر است. استفاده از روغن رزماری و اعمال آن روی پوست سر می تواند التهاب و خارش را در این ناحیه تسکین دهد و شوره های مزاحم را از بین ببرد.

خواص رزماری در بهبود هضم

تک فارس

اگرچه هنوز هیچ مدرک علمی دراین باره در دست نیست، از قدیم الایام رزماری برای تقویت عملکرد دستگاه گوارش استفاده می شده است؛ علتش هم می تواند بالابردن ترشح اسید معده و کمک به هضم بهتر غذا باشد. رزماری ازجمله گیاهانی است که به وفور برای درمان یبوست مصرف می شود.

خواص رزماری در لاغری

خیلی ها رزماری را به خاطر خواص کم نظیرش در چربی سوزی و لاغری مصرف می کنند. عصاره این گیاه خاصیت ضدالتهابی و ضدهیپروگلیسمی دارد و می تواند به کاهش وزن کمک کند. برای آنکه خواص رزماری در لاغری را به چشم ببینید، جوشانده جادویی و شگفت انگیز رزماری را امتحان کنید.

تقویت حافظه و تمرکز با رزماری

جالب است بدانید عطر رزماری می تواند قدرت تمرکز، عملکرد، سرعت، دقت و تا حدودی خلق وخوی افراد را بهبود ببخشد؛ علتش هم خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی این گیاه دارویی است.

تأثیر رزماری بر سیستم عصبی

به گفته دانشمندان، محتوای اسید کارنوزیک موجود در رزماری می تواند با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد در مغز مبارزه کرده و مثل یک دیوار دفاعی از سیستم عصبی انسان محافظت کند. برای همین، خیلی ها برای تسکین ناراحتی های اعصاب و درمان بی خوابی رزماری مصرف می کنند.

جلوگیری از زوال عقل با رزماری

یکی از دارو های گیاهی که به افراد دچار آلزایمر پیشنهاد می شود، رزماری است. گویا مصرف این گیاه توجه و انرژی ذهنی بزرگ سالان را تقویت می کند و تا حد خوبی جلوی زوال عقل را می گیرد. اما برای آنکه با اطمینان دراین باره صحبت کنیم، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

خواص ضد سرطانی رزماری

T A K F A R S

یکی از شگفت انگیزترین خواص رزماری این است که تا حد زیادی جلوی رشد و تکثیر سلول های سرطانی خون و سینه را می گیرد و به عنوان یک عامل ضدالتهابی و ضدتومور، اثربخشی مطلوبی دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اسید های کارنوزیک و رزمارینیک موجود در رزماری خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی بسیار پرقدرتی دارند. مصرف منظم این گیاه دارویی هم خطر عفونت را کم رنگ می کند و هم بازوی قدرتمند سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت هاست.

کاهش استرس به کمک رزماری

با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده، رزماری به مراتب بهتر از دارونما کیفیت خواب دانش آموزان را بهبود می بخشد و اضطراب آنان را آرام می کند. این گیاه آرام بخش می تواند ترشح هورمون استرس را به حداقل برساند و عصای دست طبیبان سنتی برای درمان بی قراری است.

در نظر داشته باشید که شنیده ها حاکی از آن است که مصرف درازمدت رزماری برای مردان نه تن ها مفید نیست، که به مرور تعداد، تراکم و تحرک اسپرم ها را کم می کند و میل ج.ن.س.ی را کاهش می دهد.

حفاظت در برابر دژنراسیون ماکولا

محتوای اسید کارنوزیک که از اجزای اصلی رزماری است، به طرز چشمگیری سلامت چشم را بهبود می بخشد. تأثیر این گیاه دارویی بر بیماری هایی که روی شبکیه خارجی چشم تأثیر می گذارند به قدری محسوس است که حتی در درمان های بالینی به کار برده می شود.

رزماری برای درمان درد های آرتریت

یکی دیگر از خواص رزماری تسکین درد ناشی از التهاب مفاصل است. محققان دانشگاه پنسیلوانیا معتقدند روغن های حاوی رزماری برای بهبود گردش خون بسیار مفیدند و می توانند درد عضلانی و مفصلی ناشی از آرتریت را درمان کنند، به خصوص اگر همراه با گیاه رازک و اسید اولئانولیک مصرف شوند.

تک فارس www.takfars.ir

خواص رزماری برای نفروپاتی دیابتی

پروتئین موجود در ادرار یکی از نشانه های مشکلات کلیوی در افراد مبتلا به دیابت است. مصرف رزماری اگر با دارو های استاندارد کنترل دیابت همراه باشد، پروتئین موجود در ادرار را کاهش می دهد و با آسیب های کلیوی ناشی از دیابت مبارزه می کند.

درمان بیماری های لثه

یکی از خواص رزماری برای سلامت انسان، درمان بیماری ها و مشکلات لثه است. اگر برای درمان خون ریزی و تورم لثه به طبیب سنتی مراجعه کنید، احتمالا دهان شویه با جوشانده رزماری را به شما توصیه می کند. کافی است ۲ بار در روز و به مدت ۲ هفته مداوم دهان شویه را انجام دهید تا اثر شگفت انگیز آن را ببینید.

بالابردن فشارخون با رزماری

رزماری حاوی چند روغن اساسی است و می توان از آن به عنوان درمان موقت یا موضعی فشارخون پایین استفاده کرد. اگرچه خواص آن برای هایپوتنشن (فشارخون پایین) هنوز به شکل علمی اثبات نشده، می دانیم که می تواند سیستم تنفسی را تحریک و گردش خون را تقویت کند.

بهترین روش مصرف رزماری چیست؟

می توانید برگ های تازه یا خشک شده گیاه رزماری را به عنوان چاشنی به مرغ، گوشت، سبزیجات، پاستا و انواع غذا های سنتی و فست فودی اضافه کنید و از طعم بی نظیرش لذت ببرید.

بهترین طریقه مصرف رزماری برای لاغری تهیه دمنوش آن است. یک قوری بردارید، مقداری رزماری و آب اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه روی حرارت دم بکشد. مصرف جوشانده رزماری تأثیر حیرت انگیزی بر لاغری شکم و پهلو ها می گذارد.

با وجود اینکه هنوز برای برخی از خواص رزماری شواهد علمی قطعی در دست نیست، تجربه نشان می دهد که این گیاه دارویی یک مکمل بسیار مهم در رژیم غذایی است. حتی اگر با هیچ یک از این بیماری ها دست وپنجه نرم نمی کنید، از مصرف همیشگی رزماری در غذا ها و نوشیدنی ها ضرر نمی کنید که هیچ، جلوی بسیاری از مشکلات سلامتی را خواهید گرفت.

تکفارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر