تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

تاریخچه خواندنی به وجود آمدن سس مایونز

image تاریخچه خواندنی به وجود آمدن سس مایونز

مایونزهای خانگی تقریباً ۷۵ درصد چربی دارند، درحالی که مایونزهای تهیه شده در کارخانه، ۶۵ تا ۷۰ درصد چربی دارند.

سس مایونز را بدین طریق تهیه میکنند که روغن را به تدریج به مایعات دیگر اضافه می نمایند؛ در عین حال که مواد داخل ظرف را مرتباً هم میزنند تا روغن نباتی به ذرات کوچک تبدیل شود و در تمام سطح سس به طور یکنواخت پخش گردد.

زرده تخم مرغ، لسیتین فراهم میکند که سبب پایداری این امولسیون می شود. سپس مخلوط حاصله را با نمک و دیگر ادویه جات مزه دار میکنند.

در تهیه ی سس های مایونز کارخانه ای، معمولاً به جای بخشی و یا حتی گاهی به جای کل زرده تخم مرغ مصرفی، آب به کار می برند. البته باید مواد دیگری همچون لسیتین یا دیگر مواد امولسیون کننده همچون سویا به سس مایونز تهیه شده با آب اضافه گردد. سس مایونز کم چرب را از نشاسته، ژل سلولز و دیگر موادی که ماده ی حاصله را از نظر بافت، شبیه مایونز واقعی میکند، تهیه می نمایند.

تکفارس آی آر

از آنجا که در تهیه ی سس مایونز خانگی از زرده تخم مرغ خام استفاده میکنند، خطر مسمومیت بوسیله سالمونلا وجود دارد.

image تاریخچه خواندنی به وجود آمدن سس مایونز

برای تهیه ی سس مایونز کارخانه ای، زرده تخم مرغ را پاستوریزه نموده یا فریز میکنند و به جای مایعات به کار رفته در تهیه ی سس، از آب یا دیگر مواد امولسیون کننده استفاده میکنند. اگر سس صحیح و بهداشتی تهیه شود، تا حدی در برابر فاسد شدن مقاوم است و سرکه افزوده شده، به آن خاصیت اسیدی می دهد و به همین دلیل به آسانی مسمومیت ایجاد نمی کند.

سس مایونز حتماً باید در یخچال نگهداری شود زیرا اگر خارج از یخچال بماند، نوعی باکتری در آن رشد می کند و باعث مسمومیت، بدبو و بد طعم شدن سس می شود.

image تاریخچه خواندنی به وجود آمدن سس مایونز

www.takfars.ir

اولین بار نام سس مایونز در کتاب آشپزی کشور انگلستان در سال ۱۸۴۱ میلادی به ثبت رسید. این سس در سال ۱۷۵۶ میلادی در جشن پیروزی جنگی به فرماندهی شاهزاده ای انگلیسی به نام فیلیپ کاستل که شهر بندری ماهان (شهری در جزیره مینورکا) را تسخیر کرده بود، ساخته شد.

پس از آن مایونز، به ماها نیز معروف شد.

اساس و ریشه کلمه سس نیز از یک کلمه فرانسوی گرفته شده است و به معنی چاشنی است.

پس از سال ها اولین تولید صنعتی این فرآورده بدین گونه شکل گرفت که شخصی به نام ریچارد هلمنز (مهاجر آلمانی) در سال ۱۹۰۵ به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندی اقدام به تأسیس یک مغازه اغذیه فروشی کرد که طی فعالیتش همسر وی به نام (نینا هلمنز) اقدام به ساخت این سس کرد. پس از مدت کوتاهی به علت طعم و مزه بسیار خوب این سس، مردم شهر نیویورک از آن به شدت استقبال کردند.

هلمنز در سال ۱۹۱۲ از حرفه اصلی خود کناره گیری کرد و اقدام به تولید انبوه سس مایونز در شیشه هائی با روبان آبی (به عنوان اتیکت) کرد. شرکت هلمنز اینک در آمریکا و در کل دنیا نیز جزو یکی از مهمترین و بزرگترین کارخانه های تولیدکننده انواع سس های سالاد است.

image تاریخچه خواندنی به وجود آمدن سس مایونز

سس مایونز در ایران نیز در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به طور همزمان تولید و بسته بندی شد. مایونز در ایران نیز پس از طی یک دهه، در سبد کالای مصرفی مردم، از اهمیت ویژه ای برخوردار شد.

سس روسی، سس مایونز به همراه کمی سس قرمز است.

سس هزار جزیره، سس روسی به همراه ترشیجات و سبزیجات معطر است.

داستان های ضد و نقیضی در مورد چگونگی پیدایش سس مایونز وجود دارد ولی بسیاری از صاحب نظران آشپزی معتقدند که اولین بار این سس به صورت مخلوطی از زرده تخم مرغ و روغن در فرانسه تهیه شد.

تک فارس

آشپزهای فرانسوی در سال ۱۷۵۶ این سس را در محله ای به نام مائون تهیه کردند، به همین دلیل به آن مائونز به معنای سس تهیه شده در مائون می گفتند، که بعدها به مایونز تغییر یافت، البته ایتالیایی ها ادعا می کنند که این سس شبیه ترکیبی است که در روم باستان از مخلوط روغن زیتون و تخم مرغ تهیه می شده است، به هر حال دعوای تاریخی بر سر مخترع این چاشنی لذیذ ادامه دارد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر