تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بیماری نقرس چیست و چه علائمی دارد

image بیماری نقرس چیست و چه علائمی دارد

نقرس بیماری است که حاصل تولید اسیداوریک ناشی از پروتئین‌‌هاست. پروتئین‌ها حاوی ترکیبات پورینی هستند که وقتی در بدن سوخت و ساز روی آنها انجام و متابولیزه می‌شود، به اسیداوریک تبدیل می‌شود. در واقع اسیداوریک پسماند متابولیسم و سوختن پروتئین در بدن است.

زمانی که سطح اسیداوریک خون از مقدار مشخصی بالا برود، می‌تواند بیماری نقرس بروز کند و شایع‌ترین علامت آن، تورم شدید در انگشت شست پا و قرمز و دردناک شدن این عضو از بدن است.

اگر مدتی است که شست پایتان متورم و ملتهب و دردناک شده احتمال اینکه به نقرس مبتلا شده باشید، بسیار است.

خوشبختانه در حال حاضر درمان‌های دارویی متنوعی وجود دارد از یک داروی ضددرد ساده گرفته تا داروهای اختصاصی که برای درمان نقرس به کار می‌رود.

تکفارس آی آر

بیماران مبتلا به نقرس باید میزان دریافت پروتئین را کاهش دهند، از نظر علم تغذیه آنچه به بیماران نقرسی توصیه می‌شود این است که میزان دریافت پروتئین‌ها به خصوص مصرف گوشت قرمز، حبوبات از جمله عدس و لوبیا و همچنین قارچ را کاهش دهند.

آب خورشی که در تهیه آن از گوشت استفاده شده هم حاوی پروتئین است، متاسفانه برخی از بیماران زمانی که به آنها گفته می‌شود، مصرف گوشت را کاهش دهند فقط از خوردن گوشت امتناع می‌کنند و با خیال راحت آب خورشی که در پخت آن از گوشت استفاده شده را مصرف می‌کنند درحالی که وقتی یکی از ترکیبات خورش، گوشت است و برای تهیه خورش قورمه‌سبزی یا قیمه و… از این ماده غذایی استفاده می‌شود، آب خورش عصاره گوشت را به خود گرفته است و شاید بتوان گفت میزان پروتئین موجود در آب خورش، حتی بیش از خود گوشت است و در نتیجه اسیداوریک بیشتری را تولید می‌کند. لذا توصیه می‌شود در تهیه خورش به جای گوشت از سویا استفاده شود و حتما میزان حبوبات و قارچ مصرفی را در برنامه غذایی محدود کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر