تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

به گوشی موبایل خود معتاد شده اید چطور باید ترک کنید

image به گوشی موبایل خود معتاد شده اید چطور باید ترک کنید

متخصصان هرگونه وابستگی و عادت بیش از حد را اعتیاد می نامند. هنگامی که افراد به صورت دائم در بند دستگاه های دیجیتالی هستند عموماً نمیتوانند در اختیار خود و دیگران باشند.

اثرات مخرب اعتیاد به گوشی روی سلامت ذهن و روابط ما با دیگران کاملاً مشهود است.

بدون شک امکان حذف کامل این دستگاه ها غیرممکن است. در حقیقت این کار لازم نیست.

هفته اول: تطبیق

تکفارس آی آر

مناطق بدون تکنولوژی خود را داشته باشید. تکنولوژی بیش از آنچه که فکر می کنیم به زندگی ما رسوخ کرده است. اعتیاد به گوشی هر روز بین ما بیشتر و بیشتر می شود. قلمرو خودتان را با تکنولوژی روشن کنید.

هنگام برخاستن از خواب به مدت ۳۰ دقیقه سراغ گوشی خود نروید. اولویت خود را مسواک زدن، دوش گرفتن و ورزش کردن قرار دهید و بررسی اتفاقات را به بعد موکول کنید.

هنگام غذاخوردن همیشه گوشی خود را خاموش یا در حالت بی صدا قرار دهید و در اتاق دیگری رها کنید. وعده های غذایی را بدون استرس و خالی از دستگاه های دیجیتالی سپری کنید.

برای کارهای دیجیتالی خود محدوده و زمان تعیین کنید. در صورتی که به بررسی شبکه های اجتماعی وابسته هستید برای آنها زمان خاصی در نظر بگیرید. برای مثال قبل از ساعت ۹ یا ۱۰ شب آنها را بررسی کنید. خوابیدن در حال استفاده از لوازم دیجیتال اصلاً ایده مناسبی نیست. شاید کار ساده ای نباشد، اما برای جلوگیری از اعتیاد به گوشی باید برخی مسائل را نادیده گرفت.

هفته دوم: اوقات فراغت بدون گوشی

www.takfars.ir

پیوند خود را قطع کنید. اگر به عادت استفاده از گوشی خود دقت کنید، متوجه خواهید شد که زمانی به سراغ آن می روید که سرگرمی ندارید، خسته یا به دنبال پر کردن اوقات فراغت خود هستید. سرگرمی بهتری پیدا کنید. در طول این هفته فقط برای نیازهای ضروری (پیامک، ایمیل و …) به سراغ گوشی خود بروید.

پیغام های اعلان (نوتیفیکیشن) خود را خاموش کنید و فقط پیامک، ایمیل و تماس صوتی را روشن بگذارید. برای کاهش اعتیاد به گوشی، نوتیفیکیشن شبکه های اجتماعی، بازی ها و دیگر برنامه ها را خاموش کنید.

اوقات بی کاری خود را با گوشی پر نکنید. هنگامی که در صف انتظار ایستاده اید، گوشی را کنار بگذارید. در این مواقع با نزدیکان خود صحبت کنید یا از هوای آزاد لذت ببرید. در بدترین حالت می توانید از گوشی برای پخش موسیقی استفاده کنید.

اوقات فراغت خود را بسازید. هر روز حداقل یک ساعت اوقات فراغت خود را بدون دیدن نمایشگر سپری کنید. تلویزیون، گوشی، تبلت و همه این لوازم را کنار بگذارید. با خانواده خود وقت بگذرانید، کتاب بخوانید، ورزش کنید، پیاده روی کنید یا به استخر بروید. هر تفریحی که سراغ دارید، لوازم الکترونیکی را از آن حذف نمایید.

هفته سوم: خاتمه اعتیاد به گوشی

موارد استفاده گوشی خود را شناسایی کنید. باید بدانید که از گوشی و دیگر لوازم الکترونیکی چه انتظاری دارید. در صورتی که گوشی شما بیش از نیازهای شما امکانات دارد شاید بهتر باشد آن را با یک نسخه ساده تر عوض کنید.

هشدارهای (آلارم) خود را فعال نگه دارید. در صورتی که اعتیاد به گوشی فراوانی دارید یا شغل شما ایجاب میکند که با لپ تاپ زیاد کار کنید، برای اوقات فراغت خود هشدار تنظیم کنید. به عنوان مثال هشدار گوشی را به گونه ای تنظیم نمایید که هر ۴۰ دقیقه یا ۱ ساعت به شما هشدار دهد. قدم کوچکی بزنید، یک لیوان آب بنوشید و دوباره سر کار بازگردید.

اپلیکیشن های مخصوص نصب کنید. برخی اپلیکیشن ها به شما این امکان را می دهند تا نحوه استفاده از گوشی را برنامه ریزی کنید. برای مثال برنامه AppDetox که به صورت رایگان در گوگل پلی موجود است این قابلیت را دارد. این اپلیکیشن شما را قادر می سازد مشخص کنید یک برنامه چندبار در روز قابل استفاده باشد و شما را در مسیر کاهش اعتیاد به گوشی یاری دهد.

از گوشی خود برای ورزش استفاده کنید. برنامه هایی وجود دارد که برای ورزش و یوگا صبحگاهی طراحی شده است. قدم شمار نیز جزو قابلیت گوشی های هوشمند است. از گوشی خود در مسیر صحیح استفاده کنید.

اراده خود را تحمیل کنید

تک فارس

در نهایت این نکته را به خاطر بسپارید که اعتیاد به گوشی یا هر وسیله هوشمند دیگر، مختص افراد خاصی نیست. بیشتر ما بدون اینکه متوجه شویم در دام استفاده بیش از حد و ناصحیح از این وسیله ها اسیر شده ایم. استفاده بیش از حد از لوازم الکترونیک جدای از صدمات جسمی می تواند زیان های روحی و روانی فراوانی به دنبال داشته باشد. اگر مراقب نباشید، این اعتیاد می تواند بنیاد خانواده را نیز سست کرده و آن را تا مرز فروپاشی پیش ببرد. نیازهای خود را بشناسید. یک حرکت سنجیده انجام داده و اراده خود را به این لوازم الکترونیکی ضعیف تحمیل کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر