تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

به عنوان یک پسر چطور بفهمم در حال بالغ شدن هستم یا نه

بوی بد بدن و عرق

بلوغ در برخی پسرها با بوی بد بدن شروع می‌شود؛ اما ترشحی وجود ندارد که دلیل این بوی بد باشد. این بو که از غدد زیر بغل می‌آید، در اوایل بلوغ شروع می‌شود و زیاد طول نمی‌کشد.

زمانی که بوی بد شروع شد فقط کافی است از محصولات بهداشتی ضد عرق یا دئودورانت استفاده کنید. استفاده بیش‌ از اندازه از ضدعرق‌ها ممکن است باعث ایجاد جوش شود. در صورت بروز جوش، چند روز فقط از دئودورانت استفاده کنید.

متأسفانه گاهی ضدعرق‌ها مانع عرق کردن نمی‌شوند. ضد عرق‌های قوی‌تری هم هستند که می‌توانید با تجویز پزشک از آن‌ها استفاده کنید. روش درمانی دیگری به نام بوتاکس وجود دارد که معمولاً برای نوعی بیماری به نام هیپرهیدروز (که در آن تعریق زیاد‌تر از حد نرمال است) استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس توسط پزشک می‌تواند به مدت ۶ ماه عرق کردن را متوقف کند.

آکنه

تکفارس آی آر

اگر جوش و آکنه خفیف باشد، بهتر است آن را نادیده بگیرید؛ اما اگر شدید است، ممکن است جای زخم آن برای همیشه باقی بماند.

برای مقابله با این مشکل روزی یک یا دو بار صورت خود را با بنزوئیل پراکسید بشویید. تمییز کردن بدن پس از عرق کردن خیلی مهم است. پس از بازی بدنتان و تمام وسایلی که استفاده می‌کنید را بشویید.

اگر علی‌رغم مراقبت خوب از بدنتان، باز دچار آکنه شدید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا با ارائه راه حل‌هایی به کنترل آکنه و جوش کمک کند.

رشد آهسته عضلات

خیلی از پسرها به تکه تکه بودن یا بزرگ شدن عضلاتشان علاقه دارند و وقتی نمی‌توانند به این عضلات دست یابند، خجالت می‌کشند.

www.takfars.ir

باید صبور باشید. عضلات باید آماده رشد باشند و این تا بعد از بلوغ که بدن شروع به تولید مقدار کافی از هورمون تستوسترون می‌کند، امکان ندارد.

بلند کردن وزنه قدرت بدنی شما را بالا خواهد برد؛ اما تا قبل از آمادگی بدنتان به ساخت عضله کمکی نخواهد کرد.

اگر با وزنه کار می‌کنید بهتر است از وزنه‌های سبک استفاده کنید، نه وزنه‌های سنگین؛ زیرا این کار ممکن است به صفحات رشد استخوان شما صدمه بزند.

صفحات رشدی بافت‌هایی در انتهای استخوان‌های بلند یعنی استخوان بازو و ران هستند که تعیین کننده قد و هیکل نهایی شما محسوب می‌شوند. این صفحات ضعیف‌ترین بخش اسکلت رو به رشد بدنتان است و آسیب به آن‌ها گاهی می‌تواند تأثیر دائمی و منفی در رشدتان داشته باشد.

رشد پستان در پسرها

در دوران بلوغ، پستان برخی از پسرها رشد می‌کند. این مسئله طبیعی است و زمانی اتفاق می‌افتد که بدن هورمون مردانه تستوسترون را به هورمون زنانه استروژن تبدیل می‌کند.

معمولاً، رشد آن کم است و ممکن است چند سال طول می‌کشد تا به اندازه طبیعی برسد.

ترشحات ناخوشایند

ترشحات ناخوشایند در هر کجا و در هر زمان و بدون هیچ دلیلی می‌تواند رخ دهد. این اتفاق کاملاً طبیعی است و هیچ ربطی به افکار شهوانی ندارد و نباید نگران آن باشید.

موهای زائد

تک فارس

در زمان بلوغ مو در همه قسمت‌های بدن رشد می‌کند؛ اما اغلب در قسمت‌هایی رشد می‌کند که بچه‌ها دوست ندارند.

برای خلاص شدن از دست موهای زائد چند روش وجود دارد. رایج‌ترین روش اصلاح آن است. از کرم‌های موبر نیز می‌توانید استفاده کنید. البته باید راهنمای مصرف آن را مطالعه کنید که دچار سوختگی شیمیایی نشوید.

اگر بدن شما در حال تغییر است یا مشکلی با آن دارید، به پزشک مراجعه کنید تا ببینید این تغییرات چگونه پیش می‌رود. حداقل یک بار در سال باید چکاپ شوید.

باید به نوجوانان در مورد بوی بدن، عرق، آکنه و دیگر تغییراتی که در دوران بلوغ در بدنشان اتفاق می‌افتد، آموزش داده شود.

این ۴ مورد را به یاد داشته باشید:

– هر پسری دوران بلوغ را طی خواهد کرد

– این موضوع کاملاً طبیعی است

– این تغییرات موقتی هستند

– با انجام برخی اقدامات می‌توانید این تجربه را کمی آسان‌تر کنید

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر