تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

به جای خوردن قند چه خوراکی هایی می توان با چایی خورد

image به جای خوردن قند چه خوراکی هایی می توان با چایی خورد

شیرین‌کننده‌های طبیعی گزینه‌های بهتری برای جایگزین کردن قند و شکر‌های فراوری شده و مصنوعی هستند.

عسل یکی از بهترین شیرین‌کننده‌های طبیعی محسوب می‌شود که برای ذهن و بدن انسان نیز مفید است. عسل حاوی ۸۰ درصد قند طبیعی، ۱۸ درصد آب و ۲ درصد مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و گرده گل است. فروکتوز و گلوکز، ۷۰ درصد قند طبیعی عسل را تشکیل می‌دهند.

عسل حاوی آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین ب ۶، ریبوفلاوین و نیاسین است. همچنین با توجه به خواص ضدعفونی‌کننده، ضد باکتری، ضد میکروبی و خواص درمانی عسل، از این ماده ارزشمند می‌توان به عنوان دارو برای درمان بسیاری از مشکلات شایع، از آکنه تا سرماخوردگی استفاده کرد.

۲- استویا (Stevia)

تکفارس آی آر

استویا از برگ‌های گیاه استویا که در مناطق گرم رشد می‌کند، به دست می‌آید. این ماده ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است و می‌تواند به عنوان یک شیرینی طبیعی جایگزین شکر شود. استویا در اشکال مختلف مانند قطره مایع، بسته‌بندی‌شده، قرص حل‌شدنی و مخلوط مختص پخت‌وپز در دسترس است.

۳- خرما

خرما شیرین‌ترین میوه‌ای است که حدود ۸۰ درصد آن قند طبیعی است. کیفیت خرما بستگی به محتوای گلوکز، فروکتوز و ساکارز آن دارد.

همچنین می‌توانید خرمای خشک را پودر کنید و از آن شکر طبیعی بسازید؛ زیرا عطروطعم آن بسیار شبیه به شکر خام (شکر قهوه‌ای) است.

۴- شیره افرا

www.takfars.ir

شیره افرا که از درخت افرا با طی فرایندی پیچیده به دست می‌آید، حاوی ۷۰ درصد ساکارز و مقدار کمی فروکتوز است. این ماده بسیار مفید و سالم حاوی مقدار زیادی منگنز، کلسیم، پتاسیم و روی است. افرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است که باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

۵- ملاس

ملاس یکی دیگر از جایگزین‌های طبیعی برای شکر است. این محصول از نیشکر به دست می‌آید و به عنوان یک شیرین‌کننده سنتی استفاده می‌شود. ملاس منبع خوبی از آهن و کلسیم محسوب می‌شود و حاوی مس، منیزیم، روی، سلنیم و پتاسیم است.

۶- شکر نارگیل

شکر نارگیل که از شکوفه‌های درخت نارگیل به دست می‌آید، یک جایگزین سالم برای قند است که هزاران سال است در مناطق جنوب و جنوب غربی آسیا استفاده می‌شود.

این ماده طعم شیرینی همانند شکر قهوه‌ای دارد؛ اما طعم کارامل نیز می‌دهد. بخش عمده شکر نارگیل ساکارز است. هر قاشق چای‌خوری شکر نارگیل ۱۶ کالری دارد.

۷- زایلیتول

زایلیتول یکی دیگر از جایگزین‌های طبیعی برای شکر است. این ماده شیرین که از فیبر برخی گیاهان مانند توت و درخت توس به دست می‌آید معمولاً در آدامس، آب‌نبات، خمیردندان و موارد دیگر استفاده می‌شود.

زایلیتول برخلاف دیگر قند‌ها که ۶ کربنی هستند، از ۵ کربن تشکیل ‌شده و می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند. بر اساس گزارش انجمن دندانپزشکی کالیفرنیا، زایلیتول با تقویت مینای دندان باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود.

۸- شیره یاکن (Yakon)

تک فارس

شیره یاکن که از ریشه درخت یاکن در مناطق جنوب آمریکا به دست می‌آید، به جذب کلسیم و دیگر ویتامین‌ها کمک می‌کند و روند هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

شیره یاکن یک گزینه عالی برای بیماران دیابتی و افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر