تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین گیاه برای نگهداری در اتاق خواب

image بهترین گیاه برای نگهداری در اتاق خواب

در فنگ‌شویی گیاهان آپارتمانی نقش مهمی در دکوراسیون منزل دارند. در ادامه به چند مورد از مزایای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب اشاره می‌کنیم.

سرزنده کردن حال و هوای اتاق

یکی از اولین و ساده‌ترین تأثیراتی که نگهداری از گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب دارد این است که فضایی سرزنده در اتاق ایجاد می‌کند. با دیدن آن‌ها حس زندگی می‌گیرید. هر گیاه زنده‌ای می‌تواند حال و هوای اتاق را از یک اتاق دلگیر به اتاقی دنج و سرزنده تبدیل کند. قرار دادن یک گلدان در میز کنار تخت یا در گوشه‌ای از اتاق خواب، فضایی دلپذیر برای استراحت شما فراهم می‌کند.

کمک به تصفیه‌ی هوای اتاق

تکفارس آی آر

ممکن است ندانسته گازهای سمی و مخرب زیادی مثل فرمالدهید، بنزن، تولوئن در هوای اتاق خواب وجود داشته باشد. در شرایط مناسب برخی از گیاهان آپارتمانی که خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا دارند می‌توانند این گازهای مخرب و سمی را جذب کنند و اکسیژن آزاد کنند و از این طریق، هوایی مطبوع برای خواب و استراحت شما ایجاد کنند. این گیاهان تصفیه‌کننده، فضایی مطبوع و دلپذیر برای یک خواب راحت ایجاد می‌کنند.

کمک به کاهش استرس

یکی دیگر از مزایای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب این است که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند. نگهداری از آن‌ها و رسیدگی به گل و گیاه اثرات مثبتی روی روحیه‌ی افراد دارد. حتی دیدن گل‌ها و گیاهان در فضای اتاق می‌تواند استرس را کاهش دهد. اتاق خواب اتاقی است که هر روز صبح در آن چشمان خودتان را باز می‌کنید و شب، آخرین جایی است که می‌بینید و ساعات زیادی را در این اتاق هستید. چه بهتر که قبل از خواب و بعد از خواب، در محیطی آرامش‌بخش و دلپذیر حضور داشته باشد.

البته برای اینکه اتاق خواب شما به فضایی دلپذیر و پاک برای خوابیدن تبدیل شود و دیدن گل‌ها و گیاهان به شما آرامش بدهد و استرس را کم کند، فقط به گلدان نیاز ندارید. باید فضای مناسبی برای تهویه‌ی اتاق فراهم کنید، از رخت‌خواب تمیز استفاده کنید، پتوها و روبالشی‌ها تمیز داشته باشید و محیط آرامی در اتاق وجود داشته باشد. گیاهان آپارتمانی به خصوص در تعداد زیاد، می‌توانند آرامش و سکوت خاصی در فضا ایجاد کنند.

بهترین گیاهان آپارتمانی برای اتاق خواب

www.takfars.ir

حالا که مزایای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب را خواندید احتمالاً کنجکاو شده‌اید که کدام گیاه برای اتاق خواب مناسب است. خبر خوب اینکه با توجه به شرایط اتاق خواب تقریباً بیشتر گیاهان آپارتمانی را می‌توانید در این اتاق نگهداری کنید. برای انتخاب گیاه باید به شرایط اتاق خواب و شرایط زندگی خودتان دقت کنید.

آیا اتاق خواب شما پنجره‌ای دارد که از آن آفتاب غیرمستقیم به اتاق می‌تابد؟ برای نگهداری از گیاه چقدر وقت دارید؟

در ادامه چند گیاه برای شرایط مختلف را معرفی می‌کنیم و با توجه به شرایط، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

گیاهان آپارتمانی برای اتاق‌های با نور کم

به دلیل سبک زندگی آپارتمان‌نشینی امروز، ممکن است اتاق خواب شما نور چندانی از بیرون نداشته باشد. در این شرایط باید گیاهانی را انتخاب کنید که نور کمی نیاز دارند. این گیاهان معمولاً بسیار سازگار هستند و با کمترین مراقبت، دوام می‌آورند.

گل چمچه‌ای یا اسپاتیفیلوم

image بهترین گیاه برای نگهداری در اتاق خواب

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است چون در بیشتر شرایط نوری، از نور زیاد تا نور کم، رشد می‌کند. برگ‌های براق و زیبایی دارد و سیستم‌های مختلف آبیاری را تحمل می‌کند. به راحتی با پژمرده‌ شدن برگ‌ها و گل‌های این گیاه می‌توانید بفهمید که به آب نیاز دارد یا نه. با آب دادن به گیاه، دوباره سرحال می‌شود. برای اینکه آن را به گل دادن بیشتر تشویق کنید، کنار پنجره‌ای بگذارید که کمی نور بگیرد. اگر هیچ نور مناسبی در خانه ندارید گل چمچمه‌ای دومینو را بخرید. این مدل در برابر نور کم، بسیار مقاوم است.

پاپیتال یا پیچک معمولی

گیاه پاپیتال یا پیچک معمولی اگر در فضای باز و در محیطی با تابش زیاد آفتاب کاشته شود، به سرعت رشد می‌کند. اما در محیط‌های کم‌نور هم دوام می‌آورد و رشد قابل قبولی دارد. این گیاه را می‌توانید در یک سبد یا گلدان آویز در گوشه‌ای از اتاق خواب بکارید یا در کنار پنجره بگذارید و خواهید دید که برگ‌های جدید آن به سمت پرده و پنجره رشد می‌کنند. این گیاه با آبیاری مختصر هم به خوبی کنار می‌آید. بنابراین اگر می‌خواهید مسافرت بروید، خیالتان راحت است که مشکلی برای گلدان پیش نمی‌آید.

تک فارس

فیلودندرون

image بهترین گیاه برای نگهداری در اتاق خواب

محبوبیت این گل آپارتمانی به دهه‌های قبل برمی‌گردد. این گیاه از همان زمان در خانه‌ی بیشتر علاقه‌مندان به گل و گیاه دیده می‌شود. اگر می‌خواهید گیاهی زیبا و در عین حال بدون دردسر در اتاق خواب داشته باشید، بدون هیچ شک و تردیدی فیلودندرون را انتخاب کنید. این گیاه را می‌توانید هر جایی که دوست داشتید بگذارید، آن‌ها را آویزان کنید و به راحتی تکثیر کنید. فقط کافی است اطمینان حاصل کنید که مقدار کمی نور دریافت می‌کند. در محیط‌هایی که هیچ نوری ندارد، این گیاه رشد نمی‌کند.

گیاه ذرتی یا دراسینای معطر

این گیاه به شکل درختچه است. در نتیجه اگر دوست دارید یک درختچه در خانه‌ی خود داشته باشید بدون اینکه نگران بلند شدن بیش از حد آن باشید، می‌توانید دراسینای معطر را انتخاب کنید. برگ‌های بلند و درخشان این گیاه بالای ساقه‌ای محکم و قطور قرار گرفته‌اند. گیاه ذرتی مقاوم است و می‌تواند در گوشه‌ی اتاق خواب بدون هیچ دردسری، جلوه‌ای خیره‌کننده به اتاق بدهد. این گیاه نور کم و سایه را تحمل می‌کند اما اگر در محیط آفتابی قرار بگیرد، گل‌های سفیدرنگ می‌دهد.

این گیاه یکی از گیاهان آپارتمانی است که برای کودکان و حیوانات خانگی، مسموم‌کننده در نظر گرفته می‌شود. مصرف خوراکی این گیاه می‌تواند در آن‌ها عوارض متعدد گوارشی و مسمومیت ایجاد کند.

گیاهانی برای اتاق‌های با نور زیاد

بعضی از گیاهان آپارتمانی به نور زیاد و حتی مستقیم آفتاب نیاز دارند و باید چندین ساعت در طول روز نور زیاد دریافت کنند. این گیاهان برای اتاق‌های کم‌نور مناسب نیستند. اگر اتاق خواب بزرگ با پنجره‌های بزرگ رو به نور دارید، می‌توانید یکی از گیاهان زیر را برای نگهداری در اتاق خواب انتخاب کنید.

شامادورا الگانس یا نخل پارلور

image بهترین گیاه برای نگهداری در اتاق خواب

T A K F A R S

اگر دوست دارید گلدان‌های بزرگتری در خانه نگه دارید، می‌توانید نخل شامادورا الگانس را انتخاب کنید. این گیاه نور زیاد و البته غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد. به همین دلیل برای اینکه آن را در گوشه‌ای از اتاق در نزدیکی یک پنجره بگذارید ایدئال است. میزان رطوبت مورد نیاز برای این گیاه، رطوبت متوسط است. برای نگهداری از این گیاه باید مطمئن شوید که خاک گلدان همیشه مرطوب است. اما خاک گلدان نباید خیس و پر از آب شود. آب زیاد باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

پوتوس

یکی دیگر از گیاهانی که تکثیر آن راحت است، پوتوس است. این گیاه تقریباً تمام شرایط نوری را تحمل می‌کند؛ از نور کم گرفته تا زیاد ولی نور بیشتر را ترجیح می‌دهد. ویژگی خاص این گیاه برگ‌های ضخیم آن است که آب را درون خود نگه می‌دارد بنابراین چند روز بدون آب می‌تواند زندگی کند. خاک گلدان باید خشک‌تر باشد. می‌توانید آن را در طاقچه‌ی پنجره یا روی میزی کنار پنجره بگذارید تا بیشترین نور را دریافت کند. این گیاه نه تنها در طول شب اکسیژن زیادی تولید می‌کند بلکه می‌تواند گازهای سمی موجود در هوا را نیز جذب و تصفیه کند.

شمعدانی معطر

image بهترین گیاه برای نگهداری در اتاق خواب

اگر می‌خواهید کیفیت خواب خود را در طول شب افزایش دهید، یک گلدان شمعدانی معطر در اتاق خواب بگذارید. با این کار، هم زمان از رایحه‌درمانی برای کاهش استرس هم استفاده می‌کنید. با وجود اینکه شمعدانی یک گیاه گل‌دار است، ولی مدل معطر آن کمتر گل می‌دهد ولی عطر ملایم و خوبی که دارد، ندادن گل را جبران می‌کند. برگ‌های این گیاه رایحه‌های خوشایندی مثل زردآلو، جوز، لیمو، دارچین، رز و… تولید می‌کند که باعث تعجب شما خواهد شد. این گیاه شرایط گرم، آفتابی و نسبتاً خشک را ترجیح می‌دهد بنابراین باید آن را در جایی از اتاق خواب خود بگذارید که مقدار زیادی نور طبیعی می‌گیرد. برای اینکه گیاه پرپشت‌تری داشته باشید، ساقه‌هایی که برگ‌های خشک دارند ببرید.

گیاهانی که کمک می‌کنند بهتر بخوابید

قرار دادن گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب باعث بهبود کیفیت خواب شما می‌شود چون اکسیژن زیادی دریافت می‌کنید و استرس و اضطراب شما با وجود گیاهان آپارتمانی کمتر می‌شود. از دست دادن کیفیت خواب که باعث می‌شود تا صبح در رختخواب آرامش نداشته باشید و خوب نخوابید، روی حال و هوای شما در روز بعد تأثیر می‌گذارد. آروماتراپی می‌تواند به آرامش شما کمک کند و خواب راحت‌تری برایتان به ارمغان بیاورد. به همین دلیل گیاهان معطر می‌توانند گرینه‌های خوبی برای افزودن به اتاق خواب باشند. برای این منظور چند گیاه آپارتمانی معطر را معرفی می‌کنیم.

یاس

اگر با خوابیدن مشکل دارید، قرار دادن یک گلدان گل یاس در اتاق خواب که عطر ملایم یاس را در اتاق پخش می‌کند، می‌تواند به شما آرامش دهد تا بهتر بخوابید. عطر یاس برای کسانی که دچار اضطراب هستند بهترین درمان است.

تک فارس www.takfars.ir

آلوئه‌ورا

image بهترین گیاه برای نگهداری در اتاق خواب

این گیاه را معمولاً به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری در اتاق خواب معرفی می‌کنند چون خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا دارد. کاری که این گیاه انجام می‌دهد، آزاد کردن مقدار زیادی اکسیژن در طول شب است که کمک می‌کند بهتر بخوابید. یکی دیگر از مزایای دیگر نگهداری از این گیاه این است که معمولاً به آب کمی نیاز دارد. از یک گلدان آلوئه‌ورا می‌توانید چند گلدان دیگر هم درست کنید چون به راحتی تکثیر می‌شود. فراموش نکنید که آن را کنار پنجره بگذارید چون به مقدار زیادی نور مستقیم نیاز دارد.

گل گندمی

گل گندمی یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که تقریباً در خانه‌ی همه‌ی دوستداران گل‌های آپارتمانی می‌توانید آن را پیدا کنید. این گیاه می‌تواند هوای محیط را تصفیه کند و برخی از آلودگی‌های هوا را از بین ببرد. به همین دلیل می‌توانید فضایی تمیز و آرام برای خواب شما فراهم کند. با قرار دادن این گیاه در خانه متوجه کاهش یافتن بوهای نامطبوع محیط می‌شوید.

نگهداری از گیاه گندمی بسیار راحت است و شرایط نوری مختلف را تحمل می‌کند. در واقع اضافه کردن این گلدان به اتاق خواب، فقط باعث زیباتر شدن دکوراسیون اتاق نمی‌شود، بلکه فضای اتاق را مطبوع‌تر و خوش آب‌وهواتر می‌کند. فرقی نمی‌کند که دنبال گیاهی باشید که نگهداری از آن راحت باشد یا گیاهی که بتوانید آن را در یک گلدان آویز بکارید، در هر صورت گیاه گندمی بهترین انتخاب است. تکثیر آن هم به راحتی انجام می‌شود و خیلی زود می‌توانید چندین گلدان گندمی در تمام اتاق‌های خانه داشته باشید.

گیاه ماری یا سانسوریا

گیاه ماری به این شهرت دارد که بیشتر از هر گیاه آپارتمانی دیگر، هوای محیط را تصفیه می‌کند و قدرت خاصی در تصفیه‌ی هوا دارد. برگ‌های بلند و زیبای این گیاه در شرایط سختی مثل مناطق غرب آفریقا دوام می‌آورند؛ یعنی جایی که خاک غنی ندارد و باران بسیار کم می‌بارد. برای نگهداری از این گیاه با مشکلاتی مثل ریزش برگ‌ها یا نیاز به هرس مواجه نمی‌شوید. هر دو هفته یک بار کافی است که به آن آب بدهید. مطمئن شوید که گیاه را در گلدانی کاشته‌اید که زهکشی مناسب دارد چون اگر آب در گلدان بماند، ریشه‌ی گیاه دچار پوسیدگی می‌شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر