تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین روش تهیه خیار شور در خانه مثل خیار شورهای بیرون

image بهترین روش تهیه خیار شور در خانه مثل خیار شورهای بیرون

۱) سبزی ها و خیار ها رو بشورید و بگذارید خوب خشک شوند ( اگه خوب خشک نشود کپک میزند ) ، لازم نیست سبزیها رو خرد کنید ، بعضی ها خیار ها و سبزیها را نمی شورند و بعد خیار شورها را آب میکشند اما مادر من از همان اولش می شورد.

۲) آب و نمک را بزارید بجوشد ( تقریبا به ازا هر۱۵ لیوان آب یک لیوان خرد شده سنگ نمک به کار میره ) در انتها زاج سفید را هم داخلش بگذارید و وقتی حل شد از روی گاز بدارید.

۳) خیار و سبزیها را لایه لایه داخل ظرف ترشی ریخته و سیر و فلفل را هم لابه لای آنها قرار دهید، آب و نمک رو بریزید روی مواد تا جائی که ظرف پربشه بعد درش رو محکم ببندید و بزارید تا جا بیفته بستگی به دمای هوا زمان لازم برای عمل آمدن خیار شور متفاوت است هرچه هوا گرمتر شود زمان هم کمتر میشود.

نکته بسیار مهم: دمای آب و نمکی که روی خیار شور می ریزید خیلی مهمه، این آب باید گرم باشه نه داغ نه سرد! یعنی وقتی انگشتتون را داخش می زنید نسوزد!

تکفارس آی آر

مواد لازم برای تهیه خیار شور:

خیار ریز قلمی ۲ کیلو

برگ کرفس ۲۰۰ گرم

شوید ۲۰۰ گرم

تلخون یک کیلو

www.takfars.ir

سنگ نمک به میزان لازم*

سیر ۴ حبه بزرگ

فلفل سبز تند ۴ عدد

زاج سفید یک تکه کوچیک اندازه نخود

* اگه از نمک معمولی استفاده میکنید خیار ها نرم میشه ولی اگه ازسنگ نمک استفاده کنید کیفیت خیار شور شما خیلی خوب خواهد شد.

نکته خوشمزه: اگه لابلای مواد ، گوجه های رسیده سفت هم بریزید میتونید همزمان شوری گوجه فرنگی خوشمزه هم داشته باشید.

آیا میدانستید که:

خیارشور یک خوراکی از نوع شور است.

برای تهیه خیار شور، خیار قلمی را در یک بازه زمانی مشخص در آب شور و سرکه یا محلول های مشابه قرار می دهند. مانند سایر گیاهان ترشی‌شده، خیارشور نیز کالری کمی دارد.

خیارشور دارای مقداری کافی “ویتامین کا” است. یک خیارشور به طور میانگین حاوی ۱۲ تا ۱۶ میکروگرم و تقریباً ۱۵% تا ۲۰% ویتامین کای مورد نیاز بدن در یک روز است. همچنین خیارشور حاوی سه کیلوکالری انرژی است که از کربوهیدرات‌های موجود در خیار به دست می‌آید.

تک فارس

روش نگهداری خیار شور:

۱ – از آنجایی که خیارشور به ویژه محصولات موجود در بازار عرضه درصد نمک بالایی دارند نباید به مقدار زیاد و به طور مداوم مصرف شوند زیرا مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به افزایش فشارخون را زیاد می‌کند.

۲ – از خیارشورهای دارای پروانه ساخت یا خیارشورهای تخمیری که دارای کد بهداشتی هستند استفاده کنید. خیارشورهای تخمیری باید دارای برچسبی باشند که حاوی مشخصات کالا شامل کد بهداشتی، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و آدرس باشند.

۳ – در موقع خرید به ظروف مورد استقاده توجه کنید که از مواد درجه یک ساخته شده باشد، دبه‌های درجه دو معمولا کدر و غیر سفیدرنگ هستند.

۴ – از خریداری خیارشورهایی که در ظروف بسیار بزرگ ( ۷۰ – ۶۰ لیتری) نگهداری می‌شوند خودداری نمایید.

۵ – در زمان خرید توجه کنید که فروشنده در شرایطی بهداشتی خیارشور را عرضه نماید و در صورتیکه محصول کپک زده است یا با دست اقدام به تخلیه ان می‌کند از خریداری خودداری کنی

محصولات معتبر
محصولات معتبر