تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راه خلاصی از آفت دهان چیست

این موارد به علت قطر بزرگ، درد شدید و ظاهر خاص ضایعات آفتی برای بیماران ایجاد نگرانی می کند که البته برای تشخیص از سایر ضایعات و بیماری ها مراجعه به پزشک ضروری است.

آیا آفت واگیردار است و از راه تماس مستقیم منتقل می شود؟

علیرغم آنکه بعضی از عوامل میکروبی و ویروس ها می توانند محرک شروع آفت باشند اما آفت دهانی به هیچ عنوان مسری نبوده و از راه تماس منتقل نمی شود.

در صورت بروز آفت آیا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شایع ترین نوع آفت ضایعه ای کوچک و محدود بوده و پس از گذشت دوره بیماری بدون درمان بهبود می یابد. اما در مورد آفت های دهانی بزرگ که در نواحی خاص مثل قسمت های پشتی کام نرم ایجاد می شوند و غالباً ظاهری نگران کننده دارند بهتر است به پزشک مراجعه شود. همچنین باید توجه داشت که در بسیاری از بیماری های سیستیک یا عفونی قبل از ایجاد علائم در سایر نقاط بدن، ضایعات دهانی شبیه به آفت ایجاد می شود که در صورت تشخیص به موقع در شروع درمان نتایج درمانی مؤثرتر خواهند بود. و به طورکلی اگر ضایعه شبیه آفت همراه با علائم مشابه نقاط قرمزرنگ، تاول، زخم و یا سوزش و خارش و سایر نقاط بدن مانند پوست اندام ها، مخاط تناسلی و چشم باشد جهت تشخیص و درمان حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

تکفارس آی آر

درمان آفت چیست؟

تاکنون درمان های متنوع و داروهای بسیاری برای پیشگیری و بهبود آفت ارائه شده است. ولی درصورتی که از آن دسته افرادی هستید که در مدت کوتاه دچار آفت راجعه هستید بهتر است برای ریشه یابی علت ایجاد آفت به پزشک مراجعه نمایید با بررسی آزمایش خون و داشتن تاریخچه پزشکی می توان تا حدی از بروز آفت های مکرر جلوگیری کرد به عنوان مثال در افرادی که دچار آنمی کمبود آهن یا سوءتغذیه و کمبود اسیدفولیک هستند با رعایت رژیم دارویی می توان تا حدی از عود مکرر ضایعات آفتی کم کرد. داروهای تجاری موجود برای درمان آفت نیز می توانند تا حد زیادی از شدت درد ضایعات آفتی کاسته و دوره بهبودی را کاهش دهند گروهی از این داروها با استفاده از اسیدهای خوراکی باعث سوزاندن سطح خارجی آفت شده و از شدت درد می کاهند و در گروهی دیگر با ایجاد سطح محافظ روی ضایعه، بهبود آن تسریع می شود. در درمان آفت های ماژور با درد بسیار شدید و پایدار حتی گاهی از درمان های جراحی برای کاهش شدت درد و جلوگیری از ایجاد اسکار پس از بهبودی در ناحیه درگیر استفاده می شوند. از آنجائیکه آفت های ماژور بسیار دردناک بوده و غالباً پس از بهبود اسکار (جای زخم) بر جای می گذارند بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود.

صفحه 1 صفحه 2

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر