تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین راهکار برای شفته نشدن برنج

image بهترین راهکار برای شفته نشدن برنج

به طور کلی به برنجی که به علت پخت زیاد، قرارگیری از آب به مدت طولانی یا وجود آب زیاد در قابلمه در هنگام پخت به شکلی نرم و چسبنده تبدیل می شود، برنج شفته گفته می شود.

دو علت مهم در شفته شدن برنج به شرح زیر است

در صورتی که برنج تازه برداشت شده باشد (برنج تازه) ممکن است در هنگام پخت به شکل شفته در آید.

انتخاب روش غیر استاندارد در پخت برنج نیز می تواند موجب شفته شدن برنج شود.

تکفارس آی آر

چطور از شفته شدن برنج جلوگیری کنیم؟

انتخاب قابلمه مناسب برای پخت برنج

یکی از مهم ترین مواردی که در زمان پخت برنج باید در نظر بگیرید، اندازه قابلمه است. در صورتی که قابلمه شما کوچک باشد، برنج فضای کافی برای قد کشیدن و باز شدن نخواهد داشت و همین موضوع می تواند باعث شفته شدن برنج شود. به همین دلیل بهتر است اندازه قابلمه دو برابر برنج خام باشد.

خیس کردن برنج در آب نمک

یک روش مؤثر برای جلوگیری از شفته شدن برنج، خیس کردن آن در آب نمک است. برای انجام این روش، بهتر است برنج را یک الی دو ساعت قبل از شروع پخت، در آب نمک قرار دهید. در صورتی که می خواهید برنج را آبکش کنید، بهتر است به ازای هر پیمانه برنج خشک یک قاشق نمک و در صورتی که قصد دارید برنج را به صورت کته بپزید، به ازای هر دو پیمانه برنج خشک یک قاشق نمک بریزید.

www.takfars.ir

برای این که برنج را به خوبی در آب نمک خیس بخورد، ابتدا برنج را بشویید و بعد از در یک ظرف تا اندازه ی آب بریزید که تا بالای برنج را آب بگیرد. سپس نمک را به مقداری که گفته شد به آن اضافه کنید.

اندازه مناسب روغن

اگر می خواهید برنج به خوبی بپزد و شفته نشود، باید در نظر داشته باشید که به اندازه کافی روغن در آن بریزید. معمولا برای پخت برنج خوب، دو قاشق غذاخوری روغن در هنگام پخت به آن اضافه کنید.

هم زدن به اندازه

هم زدن زیاد برنج در حین پخت می تواند موجب چسبندگی دانه های برنج و شفته شدن آن شود. در هنگام قل زدن برنج، آن را هم نزنید. بعد از این که نمک و روغن را اضافه کردید، یک یا دو بار هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند و بعد اجازه دهید برنج سر فرصت بپزد.

اضافه نکردن آب

به طور کلی آب در شفته شدن یا نشدن برنج نقش بسیاری مهمی دارد. برای پخت برنج کته، به اندازه کافی و مناسب آب اضافه کنید. در صورتی که قصد دارید برنج را آبکش کنید هم، بعد از این که پخت و آن را آبکشی کردید، به آن آب اضافه نکنید. برخی افراد برای این که برنج زودتر بخار بی اندازد، به آن آب اضافه می کنند که موجب خراب شدن و شفته شدن برنج می شود.

چطور برنجی که شفته شده است را نجات دهیم؟.

اگر برنج شفته شده است و از آن مطلع هستید، با استفاده از روش های زیر می توانید تا حدی وضعیت را کنترل کنید و از شفته شدن بیشتر جلوگیری کنید.

اگر حس کردید آب برنج زیاد است، می توانید در حین پخت درب آن را باز بگذارید تا آب تبخیر شود و سطح آن کاهش پیدا کنید.

تک فارس

اگر حس کردید برنج در حال وا رفتن و باز شدن است، کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود که بافت برنج بهم بچسبد.

اگر برنج نرم شده است و آب آن هم کشیده شده، به هیچ عنوان روی دربا قابلمه دم کنی نگذارید. با گذاشتن دم کنی، بخار بیشتری در قابلمه ایجاد می شود.

اگر برنج شفته شده است و هیچ راهی به جز سرو آن ندارید، برنج را در کاسه بزرگ بریزید و آن را به صورت قالبی و برای هر فرد سرو کنید. با این کار حداقل ظاهر برنج کمی بهتر خواهد بود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر