تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بهترین توصیه های روانشناسی برای خویشتن داری و کنترل نفس

image بهترین توصیه های روانشناسی برای خویشتن داری و کنترل نفس

خداوند با حکمت و دانش گسترده خویش همراه با غرایز و نیروهاى دیگر، غریزه جنسى را نیز در انسان آفریده است که به هنگام بلوغ شکوفا مى‏ شود و اگر به درستى رهبرى نشود، ناگزیر طغیان مى‏ کند و شخص را به راه‏هاى انحراف و سقوط مى‏ کشاند و براى کنترل و هدایت درست این غریزه راه‏هاى متعددى وجود دارد که از جمله آنها، ازدواج بدون تشریفات است.

چنان که قرآن کریم در این مورد مى ‏فرماید

وَ أَنْکِحُوا اَلْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ اَلصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اَللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اَللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ‏، (سوره نور ، آیه ۳۲).

در این آیه ابتدا جوانان را بر ازدواج آسان و ساده و پرهیز از تشریفات دست و پاگیر ترغیب و به آنان امید داده که مسأله فقر را مطرح نکنند؛ زیرا با اتخاذ شیوه صحیح و منطقى در زندگى، این مشکل به راحتى حل مى‏گردد.

تکفارس آی آر

در مرحله اوّل، کسى که امکانات ازدواج براى او فراهم نیست، مى ‏تواند با انتخاب همسر و اجراى صیغه عقد ازدواج را به تأخیر انداخته و مدتى را به صورت نامزد باقى بماند و در صورت نبود امکانات ازدواج ، قرآن مى‏فرماید

وَ لْیَسْتَعْفِفِ اَلَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اَللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‏، (سوره نور ، آیه ۳۳).

خداوند در این آیه، دستور به عفاف و عفت نفس مى‏ دهد و این بهترین شیوه و روشى است که با به کار بستن آن روح ایمان و تقوا در انسان پرورش مى ‏یابد و سبب تقویت اراده و تسلط بر نفس مى‏ شود و روحیه عفت در انسان زنده مى‏ گردد.

چگونه میتوان میل ج.ن.س.ی خود را کم کنیم

سعى و کوشش در انجام وظایف و واجبات دینى.

www.takfars.ir

خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت.

گرفتن روزه مستحبى به ویژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته.

تلاوت قرآن بویژه بعد از نماز صبح.

تأمل و اندیشه در آیات قرآن.

حتى المقدور سعى در خواندن نماز شب. – سحر خیزى.

شرکت در ورزش‏هاى فردى و دسته جمعى.

تنظیم برنامه براى تمام شبانه روز و پر کردن اوقات فراغت با برنامه ‏هاى صحیح و سودمند.

شرکت در فعالیت‏هاى مذهبى و اجتماعى.

پرهیز از نگاه نامشروع به افراد نامحرم. امام صادق(ع) فرمود: “نگاه پس از نگاه، در دل بیننده ش.ه.و.ت را مى‏ انگیزاند”. (وسائل الشیعه ، ج ۱۴ ، ص ۱۳۸)

و باز فرمود:”نگاه، تیرى از تیرهاى شیطان است، چه بسا نگاهى که اندوه‏هاى دراز در پى دارد”، (وسائل الشیعه ، ج ۱۴ ، ص ۱۳۹).

تک فارس

عدم معاشرت و دوستى با افراد منحرف و فاسد.

انتخاب دوستان مؤمن و سالم.

به یاد خدا بودن در همه اوقات.

کنترل افکار و نیندیشیدن به صحنه‏ هاى ش.ه.و.ت انگیز.

پرخورى و نیز از خوردن غذاهاى چرب و پرانرژى و تحریک کننده پرهیز کنید. ۱۷حتى الامکان در جاى گرم نخوابید.

از لباس‏هاى خشن و گشاد استفاده کنید.

سعى کنید هیچ گاه تنها نشوید.

با آب سرد در فصول مناسب استحمام کنید.

برنامه منظم مطالعاتى براى خود قرار دهید و سعى کنید فرصت‏هاى خود را با تفکر و مطالعه مناسب پر کنید.

سوره یوسف را زیاد بخوانید و در آن تدبّر کنید.

T A K F A R S

باز هم تأکید مى‏ کنیم از همین الان براى ازدواج تصمیم بگیرید و چنانچه نیت شما براى خدا و پرهیز از گناه باشد، قطعاً خداوند مدد کار شما خواهد بود. وَ اَلَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا.

سعی کنید به هنگام خواب شکم شما بیش از حد معمول پر نباشد.

از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان اجتناب کنید.

از نگاه کردن به مناظر، فیلم ها و تصاویر تحریک کننده جدا خودداری کنید و به محض مواجه شدن با این امور چشم خود را بسته و یا به زمین و یا آسمان نگاه کنید. دوستان آنقدر اینترنت مطالب خوبی دارد که لزومی ندارد تصاویر منحرف را نگاه کنید.

از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب ج.ن.س.ی و حتی شوخی های ج.ن.س.ی و تحریک کننده و فکر کردن در این امور جدا پرهیز کنید.

از خوردن مواد غذایی که محرک است مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم مرغ، گوشت قرمز، غذاهای پرچرب، حتی المقدور اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا کنید.

قبل از خواب حتماً مثانه خود را تخلیه نمایید.

از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز کنید (به خصوص شب ها و قبل از خوابیدن).

هیچ گاه بدن عریان خود را در آینه نگاه نکنید.

از دست ورزی اندام ج.ن.س.ی خود اجتناب کنید و به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی دست ورزی نکنید مخصوصاً هنگامی که در رختخواب هستید.

تک فارس www.takfars.ir

هرگز به رو نخوابید.

هیچ گاه بیکار نباشید و برای اوقات فراغت خود برنامه داشته باشیدو آن را با مطالعه، ورزش، زیادت عبادت کتاب و …پر کنید.

هرگاه مورد هجوم افکار ج.ن.س.ی واقع شدید، در مکان خلوت و دور از نظر دیگران بسر نبرید بلکه در مجالس عمومی وارد شوید و در آنجا به سر برید بهترین روش پیشنهادی در این حالت این است که به دوستانتان تلفن زده وبا انها مدتی صحبت کنید.

با نامحرم رفتار متکبرانه داشته باشید و از سخنان ملایمت آمیز با آنها خودداری کرده واز نرمی و لینت در کلام با آنها اجتناب ورزید.

هیچ گاه با نامحرم و جنس مخالف در مکان خلوت و دور از نگاه دیگران باقی نمانید، حتی برای آموزش و …

تا قبل از اینکه شما را خواب نگرفته به رختخواب نروید (سعی کنید زمانیکه می خواهید به رختخواب بروید با خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون افکار ج.ن.س.ی را از خود دور کنید).

به محض بیدار شدن رختخواب را ترک کنید.

اگر قصد استحمام داری دو مورد هجوم افکار ج.ن.س.ی واقع هستید از استحمام خودداری کنید.

زمانی انسان استمناء می کند که تحریک شده باشد پس بار دیگر میگویم از فکرهای بد چه صحنه هایی که قبلاً دیده اید و چه مواردی که به اقتضاء جوانی خود دوست دارید جدا خودداری کنید بار دیگر تاکید می کنم تا قبل از اینکه شما را خواب نگرفته به رختخواب نروید.

۴ راه کار ساده اما مفید و کارآمد برای کنترل ش.ه.و.ت

تکفارس

تقویت ایمان

اگر معنویت و ایمان را در خویشتن تقویت شود، ملکه‌ای در انسان ایجاد می‌شود که از انجام هر گونه گناه باز می‌دارد و به انسان اجازه نمی‌دهد که ارزش و منزلت خود را با این کارها از بین ببرد. بسیاری از مشکلات ما و اساساً مشکل عصر ما و جوانان جامعه همین کمبود معنویت و ایمان مذهبی است که اگر این مشکل حل شود، بسیاری از مشکلات دیگر حل خواهد شد. در عمل و رفتار نیز باید تجدید نظر شود و از رفتارهایی که میل جنسی و ش.ه.و.ت را در انسان تحریک می‌کند، تا حد امکان بایستی دوری کرد.

فعالیت بدنی

یکی دیگر از عوامل مؤثر در جلوگیری و کنترل ش.ه.و.ت کار مداوم است.کارهای بدنی از رنج روحی می‌کاهد و از ش.ه.و.ت نیز جلوگیری می‌کند. کار هم از لحاظ آنکه باعث صرف انرژی و نیروی بدنی در این می‌شود و هم از لحاظ آنکه فکر و ذهن انسان را به خود مشغول می‌کند، می‌تواند از افکار ناسالم و کارهای نادرست و نابهنجار جلوگیری کند.

ورزش

ورزش یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از فشارهای جنسی است. علاوه بر اینها سعی کنید، در مواقعی که تنها هستید، ذهن و فکر خود را از مسایل که سرانجام به بروز نیاز جنسی منجر می‌شود،‌باز داشته و بیشتر به یاد خدا باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که خداوند ناظر بر تمامی اعمال ماست، حتی در جاهای خلوت که هیچ کسی نیست، خداوند ما را می‌بیند، اگر خدای ناکرده گناه کنیم علاوه بر آثار و پیامدهای منفی که در جسم و روح ما می‌گذارد، آبروی ما نزد خدا هم می‌رود.

ازدواج

راهکار دیگر این است که زمینه ازدواج را فراهم شود. ازدواج با توجه به ملاک‌ها و معیارهایی که اسلام معرفی کرده است، چندان سخت و مشکل نیست.

البته باید مقدمات ازدواج را کم کم فراهم شده، و در زمان مناسب عقد انجام گردد. اگر به مقدمات ازدواج اقدام کنید، ذهن و فکر جوان بیشتر روی آن متمرکز می‌شود و به امید فردای بهتر و زندگی آبرومندانه از هر کار دیگری منصرف خواهد شد.

takfars.ir

خداوند متعال که آفریننده‌ انسان است و خصوصیات و فطریات و غرایز او را می‌داند، آفریدن زن و مرد و قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر را سبب مودت و رحمت و آرامش انسان و نیز ارضای غرایز به صورت صحیح آن می‌داند.

در این باره می‌فرماید : از آیات و نشانه‌های حکیمانه خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد، تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما مهر و محبت و رحمت قرار داد، به درستی که در این کار خداوند دلایل حکیمانه‌ای است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر