تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

برای بهبود گردش خون در بدن چه کارهایی مفید است

image برای بهبود گردش خون در بدن چه کارهایی مفید است

استفاده از برس بدن

یکی از روش های خوب تقویت گردش خون ضعیف بدن برس بدن است. نوعی برس با موهای سفت و محکم که نوک آنها کمی مسطح باشد تهیه کنید و روی پوست بدنتان بکشید. ابتدا برس بدنتان را با حرکات دورانیِ بلند از پاها شروع کنید و آهسته آهسته به بالای بدن و دست ها بیاورید.

سپس روی شکمتان و کمرتان نیز به شکل دایره های کوچک برس بکشید. استفاده از برس، علاوه بر اینکه موجب تقویت گردش خون و هدایت آن در جهت مناسب می شود، شما را از پوست خشک هم رها می کند. این کار را هر روز و درست قبل از حمام انجام دهید.

تکفارس آی آر

ترک سیگار

ماده فعال سیگارهای معمولی، الکترونیکی و تنباکوی بدون دود نیکوتین است. نیکوتین به دیواره رگ های خونی صدمه می زند و خونتان را چنان غلیظ می کند که نمی تواند به خوبی در رگ ها در جریان باشد. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. مسلما ترک سیگار بسیار سخت است؛ اما می توانید با کمک پزشک یا دارو این کار را انجام دهید.

کنترل فشار خون

اگر فشار خونتان بسیار بالاست، به تصلب شرایین مبتلا می شوید. در این وضعیت، رگ هایتان سفت و جلوی جریان خون در بدنتان گرفته می شود. فشار خون نباید از ۱۲۰ بیشتر یا کمتر از ۸۰ باشد. با این حال، از پزشکتان بپرسید فشار خونتان با توجه به سن و وضعیت جسمانی تان باید روی چند باشد.

با خرید دستگاه کنترل فشار خون، می توانید در خانه فشار خونتان را اندازه بگیرید. همچنین، می توانید برای این کار از مراکز درمانی کمک بگیرید. ورزش، مصرف کم سدیم (نمک) و کاهش اضطراب روش هایی اند که در کاهش فشار خون مؤثرند و در عین حال، گردش خون در بدنتان را نیز تقویت می کنند.

www.takfars.ir

کنترل قند خون

افزایش گلوکز در بدن به آستر رگ های خونی صدمه می زند و در نتیجه، گردش خون بدنتان ضعیف می شود. در ضمن، دیابت موجب تشکیل پلاک در خون می شود و احتمال ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی را افزایش می دهد. در این بیماری، عروق محیطی مانند سرخرگ های دست و پا تنگ می شوند.

پر آب نگه داشتن بدن

نیمی از خون از آب تشکیل شده است؛ بنابراین، باید بدنتان همیشه پر آب باشد تا خون در رگ هایتان به راحتی جریان داشته باشد. نوشیدن روزی ۸ لیوان آب ایدئال است؛ اما اگر ورزش می کنید یا در هوای بسیار گرم قرار دارید، به نوشیدن آب بیشتر از این مقدار هم نیاز پیدا خواهید کرد.

ایستادن پشت میز کار

ساعت ها پشت میز نشستن برای بدن خوب نیست؛ ازجمله برای جریان خون یا کمرتان. این کار باعث ضعف ماهیچه های پا می شود و از جریان خون درون پاها می کاهد و در نتیجه به ایجاد لخته خون در پا منجر می شود. اگر مدام پشت میز کارتان می نشینید، بهتر است میز کاری ایستاده تهیه کنید و به جای نشستن پشت میزتان، ایستاده کارهایتان را انجام دهید.

ممکن است این روش کارکردن کمی برایتان سخت باشد و طول بکشد تا به آن عادت کنید. منتها ایستادن باعث بهبود گردش خون در رگ های پاهایتان می شود و خون را به سمت بالای بدن و قلبتان هدایت می کند. البته اگر امکان تهیه میز کار ایستاده ندارید، هرازگاهی به خودتان استراحت دهید؛ مثلا اگر مدت زمان طولانی نشسته بودید، برخیزید و بایستید یا کمی پیاده روی کنید. با این کار گردش خون در بدنتان بهبود می یابد.

بعضی حرکات ورزشی و یوگا مناسب محیط کار هستند؛ این حرکات را انجام دهید.

کنترل اضطراب

بنا بر بررسی ها، علت بیش از ۶۰ درصد از بیماری های انسان، از جمله مشکلات قلب و عروق و در نتیجه ضعف در دستگاه گردش خون اضطراب است؛ بنابراین برای بهبود عملکرد رگ های خونی و تقویت گردش خون در بدن اضطرابتان را مدیریت کنید. روش های زیر در کنترل اضطراب به کمکتان می آیند

تک فارس

ورزش

خواب کافی

دریافت ماساژ

یوگا و تنفس عمیق

داشتن رژیم غذایی سالم

مصرف کم قند و خوراکی های فراوری شده

انجام دادن تکنیک های آرامش بخش (مانند مدیتیشن)

وقت گذراندن با دوستان و برنامه ریزی صحیح برای کارهای روزمره.

حرکت و پیچ و خم دادن به بدن

یوگا ورزش کم برخوردی است که گردش خون در بدن را افزایش می دهد. وقتی حرکت می کنید، اکسیژن به سلول های بدنتان می رسد. همچنین، وقتی به بدنتان پیچ وتاب می دهید، گردش خون در اندام هایتان افزایش می یابد. در ضمن، اگر هنگام ورزش سروته شوید، خون از نیمه پایینی بدنتان به قسمت بالایی یعنی قلب و مغزتان می آید.

T A K F A R S

تکیه به دیوار

وقتی دچار ورم پا و مچ پا می شوید، مقابل دیوار دراز بکشید و پاهایتان را بلند کنید و به دیوار تکیه دهید. این حرکت، که ویپاریتا کارانی (Viparita Karani) نام دارد، آسان ترین روش برای فرستادن خون به جهت دیگر بدنتان است. می توانید روی کف اتاق یا روی تشک یوگا دراز بکشید، سپس پاهایتان را بلند کنید و به سمت بالا ببرید. در ضمن، کف دست هایتان را روی زمین بگذارید و بدین ترتیب تعادلتان را حفظ کنید.

انجام ورزش های هوازی یا ایروبیک

واژه ایروبیک به معنای با اکسیژن است. وقتی می دوید، دوچرخه سواری می کنید، راه می روید، شنا می کنید یا ورزش های مشابه این حرکات انجام می دهید، اکسیژن بیشتری به بدنتان و سپس به ماهیچه هایتان می رسانید. این حرکات خون را درون بدنتان پمپاژ و قلبتان را قوی تر می کند و از فشار خونتان می کاهد.

بهتر است ۵ تا ۷ روز در هفته روزانه نیم ساعت ورزش کنید. اگر لازم است، این زمان را به زمان های کوتاه تر تقسیم کنید و در روز انجام دهید. اگر پیاده روی می کنید، آن را با سرعت متوسط تا تند حداقل حدود ۵ کیلومتر در ساعت انجام دهید و از فواید آن بسیار بهره مند شوید.

اسکوات

این تمرینِ قدرتی نه تنها خون را در بدنتان پمپاژ می کند، قند خون و درد کمر را نیز کاهش می دهد. پاهایتان را به عرض شانه باز کنید و دست هایتان را در دو طرف بدنتان قرار دهید یا مقابل صورتتان بگیرید. اکنون زانوهایتان را خم کنید و باسنتان را به عقب ببرید و کمرتان را کاملا صاف نگهدارید، درست مانند اینکه می خواهید روی صندلی بنشینید. وقتی به نقطه شروع برمی گردید، دست هایتان را خم کنید تا تعادلتان حفظ شود.

ماساژگرفتن

روش عالی دیگر برای بهبود گردش خون ماساژگرفتن است. ماساژ نه تنها شما را از اضطراب رها و آرام می کند، جریان خونتان را هم بهبود می بخشد. ماساژ با به حرکت درآوردن مایع لنفاوی درون اندام ها، درست مانند ورزش، به بهبود جریان خون کمک می کند.

علاوه بر آن، ماساژ های منظم از اضطراب می کاهد، انعطاف پذیری و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد، از درد می کاهد و در داشتن خواب بهتر نیز مؤثر است. همچنین، ماساژ به جریان روان مایع لنفاوی درون رگ های لنفاوی و تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می کند.

تک فارس www.takfars.ir

پوشیدن جوراب های واریس

محققان با بررسی فیزیولوژی قلب به این نتیجه رسیدند که برای بهبود عملکرد و کارایی قلب باید گردش خون بدن در بهترین حالت قرار داشته باشد. با استفاده از جوراب واریس، می توانید گردش خون در قلب را بهبود بخشید. در واقع، وقتی این نوع جوراب را می پوشید، به ساق پاهایتان فشار می آید و دیگر بیش ازحد در اطراف پاهایتان خون باقی نمی ماند و به سمت قلب بازمی گردد. برای اینکه بدانید چه نوع جوراب واریس (از نظر قد و مقدار فشار) مناسبتان است با پزشک مشورت کنید.

حمام کردن

حمام کردن روشی موقتی اما عالی برای تقویت گردش خون در بدن است. با آب گرم، سرخرگ ها و سیاهرگ ها کمی بازتر می شوند و خون بیشتری در بدن جریان می یابد. نوشیدن آب یا چای داغ نیز همین اثر را دارد.

توجه به رژیم غذایی

رژیم غذایی متعادل فواید بسیاری دارد. مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید. از چربی های اشباع شده در گوشت های قرمز، مرغ، پنیر و دیگر منابع حیوانی وجود دارند بپرهیزید. زیاد نمک نخورید. وزنتان را در محدوده سالم نگه دارید و کلسترول بد و فشار خونتان را مدام کنترل کنید. بدین ترتیب رگ های خونی تان تمیز باقی می ماند و کارایی شان را از دست نمی دهند.

در ادامه، مناسب ترین خوراکی هایی را که برای تقویت گردش خون می توانید در رژیم غذایی تان بگنجانید معرفی می کنیم.

خوراکی های مفید برای تقویت گردش خون در بدن

فلفل قرمز کاین (Cayenne)

فلفل قرمز کاین نوعی ادویه تند نارنجی ـ قرمز است که گردش خون در بدن را افزایش می دهد. کپسایسین ماده پیچیده ای است که ماهیچه های دیواره های رگ های خونی را شل می کند و بدین ترتیب، خون از آن راحت تر عبور می کند و از فشار خون بدنتان کاسته می شود.

تکفارس

چغندر

چغندر از سبزیجات ریشه ای و سرشار از نیترات است. بدن نیترات را به اکسید نیترات تبدیل می کند. این ماده رگ های خونی را باز می کند و جریان خون را افزایش می دهد. محققان در پژوهشی دریافتند آب چغندر از فشار خون سیستولیک که اولین عدد در اندازه گیری فشار خون است می کاهد.

زغال اخته

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است. وجود این ترکیب موجب رنگ قرمز و ارغوانی زغال اخته است. آنتوسیانین از دیواره رگ های خونی محافظت می کند و موجب انعطاف پذیری رگ ها می شود. همچنین، این میوه موجب ترشح اکسیدنیتریک و کاهش فشار خون می شود.

ماهی چرب

ماهی های چرب از جمله سالمون، شاه ماهی، خال مخالی، قزل آلا و لوزی ماهی حاوی امگا۳ هستند. این چربی های سالم گردش خون را تقویت می کنند و از فشار خون در حالت استراحت می کاهند. ماهی های چرب از آن دسته مواد غذایی هستند که جریان خون را افزایش می دهند و جلوی انسداد رگ ها را می گیرند.

انار

دانه های انار ترش سرشار از نیترات و آنتی اکسیدان تقویت کننده گردش خون هستند. این ترکیبات رگ های خونی را کاملا باز یا خون را رقیق می کنند و به همین دلیل، جریان خون بهبود می یابد و در عین حال از فشار آن کاسته می شود. این امر به جریان خون بهتر در مغز، قلب، عضلات، اندام ها و بافت های بدن منجر می شود. ورزشکارانی که دانه های انار می خورند بعد از مدتی شاهد بهبود گردش خون و در نتیجه عملکرد بهتر ورزشی می شوند.

سیر

سیر مملو از ترکیبی به نام آلیسین است که رگ های خونی را شل می کند. گردش خون در قلب افرادی که مقدار زیادی سیر می خورند بهبود می یابد و از بار اضافی روی قلب کاسته می شود. هر زمان قلب مجبور به تحمل کار زیاد برای پمپاژ خون نباشد، از فشار خون کاسته می شود.

takfars.ir

گردو

خوردن آجیل به ویژه گردو برای قلب و رگ های خونی مفید است. اسیدهای چرب امگا۳ موجود در گردو که آلفا-لینولنیک اسید نامیده می شوند به جریان خون کمک می کنند. در تحقیقی معلوم شده سلامت رگ های خونی افرادی که به طور مرتب ۸ هفته گردو خوردند افزایش یافته و در نتیجه شاهد کاهش فشار خون بودند. انعطاف پذیری رگ های خونی این افراد بیشتر هم شده بود.

انگور

انگور سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با شل کردن دیواره های رگ های خونی جریان خون را تقویت می کنند و در عملکرد بهتر رگ های خونی مؤثرند. ترکیبات موجود در انگور از التهاب و همچنین چسبناکی خون می کاهد و در نتیجه، جلوی لخته شدن خون گرفته می شود. انگور نوعی ماده خوراکی شیرینی است که داروی بسیار خوبی برای حل مشکلات گردش خون به حساب می آید.

زردچوبه

زردچوبه ادویۀ زردرنگی است که رنگ خود را از ترکیبی به نام کورکومین به دست می آورد. این ترکیب مقدار اکسید نیتریک بدن را افزایش می دهد و همان طور که پیش از این اشاره شد، اکسید نیتریک هم رگ های خونی را باز می کند و در نتیجه، گردش خون تقویت می شود و خون به راحتی به قلب، مغز، اندام ها، ماهیچه ها و بافت های بدن می رسد.

اسفناج

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، اسفناج مصرف کنید. این سبزی برگی سرشار از نیترات است و با تولید اکسید نیتریک موجب بازشدن رگ های خونی و افزایش گردش خون می شود. نتایج پژوهشی نشان داد خوردن اسفناج انعطاف پذیری رگ ها را افزایش می دهد و از فشار خون می کاهد.

مرکبات

مردم از پرتقال و مرکبات دیگر به دلیل ویتامین سی موجود در آن استفاده می کنند؛ اما این میوه ها فواید دیگری هم دارند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها از التهاب بدن می کاهد، گردش خون را بهبود می بخشد و از لخته های خون پیشگیری می کنند. نتایج بررسی ها نشان داد افرادی که به طور مرتب آب پرتقال مصرف می کنند، فشار خون پایین تری خواهند داشت.

تک فارس آی آر

شکلات

ترکیبات موجود در شکلات عملکرد رگ های خونی و گردش خون را بهبود می بخشند. همچنین، آنتی اکسیدان های موجود در شکلات رگ های خونی را باز می کند و از فشار خون می کاهد. برای اینکه از مزایای شکلات بیشترین بهره را ببرید، شکلات تلخ مصرف کنید. در هر حال، مراقب مقدار مصرف شکلات باشید؛ زیرا این مواد خوراکی سرشار از چربی و کالری اند.

زنجبیل

زنجبیل به هضم غذا کمک می کند و جلوی تهوع را می گیرد. منتها این ادویه موجب افزایش گردش خون در بدن نیز می شود. زنجبیل بازکننده رگ های خونی است و می تواند از فشار خون بکاهد. می توانید هنگام طبخ غذا به آن زنجبیل اضافه کنید یا دمنوش زنجبیل بنوشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر