تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بدن چه مقدار کلسیم نیاز دارد و چطور باید آن را فراهم کرد

موسسه پزشکی با تعیین پاراکتری هایی مانند سن ، میزان مصرف روزانه این عنصر را مشخص کرده است.

با توجه به مقادیر مشخص شده می توانید منابع کلسیم را به همراه مکمل ها یا بدون آن ها مصرف کنید.

۰-۶ ماه مصرف کافی: ۲۰۰ میلی گرم / روز

۷-۱۲ ماه ۲۶۰ میلی گرم / روز

۱-۳ سال ۷۰۰ میلی گرم / روز

تکفارس آی آر

۴-۸ سال ۱۰۰۰ میلی گرم / روز

۹-۱۸ سال ۱۳۰۰ میلی گرم / روز

۱۹-۵۰ سال ۱۰۰۰ میلی گرم / روز

۵۱- ۷۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم / روز (زنان) ۱۰۰۰ میلی گرم / روز (مردان)

۷۰+ سال ۱۲۰۰ میلی گرم / روز

www.takfars.ir

نکته: زنانی که باردار هستند یا در دوران شیردهی می باشند نیاز به مصرف کلسیم بیشتر از مقادیر مشخص شده ندارند.

سطوح قابل تحمل یک ماده بیشترین مقدار از آن است که یک انسان می تواند آن را تحمل کند. در خصوص کلسیم این مقدار ۱۰۰۰ میلی گرم در روز برای نوزادان ۰تا ۶ ماه، ۱۵۰۰ میلی گرم برای نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه، ۲۵۰۰ میلی گرم برای کودکان ۱ تا ۸ سال، ۳۰۰۰ میلی گرم برای نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال، ۲۵۰۰ میلی گرم برای بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ سال و ۲۰۰۰ میلی گرم و برای بزرگسالان بالای ۵۱ سال می باشد. با توجه به این مقادیر مراقب مصرف درست و به اندازه این عنصر باشید.

در خصوص مکمل های این ماده قابل ذکر است که به طور کلی بهتر است مکمل های غذایی را همراه با مواد غذایی مصرف کنید. برای جذب بهتر هر عنصری مصرف مکمل ها تاثیر گذارند. البته مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم توصیه نمی شود. اگر میخواهید این عنصر در بدن تان به درستی جذب شود همچنین نیاز به سطوح مناسبی از ویتامین D و منیزیم دارید.

منابع غذایی سرشار از کلسیم

این منابع عبارتند از:

شیر

پنیر

ماست

کلم بروکلی، کلم پیچ و کلم چینی

غلات غنی شده، آب میوه، محصولات سویا، و دیگر مواد غذایی

تک فارس

توفو

کارشناسان می گویند که بسیاری از بزرگسالان در ایالات متحده مقدار کافی این ماده را مصرف میکنند درحالی که عده ای از آن ها نیز حتما به مصرف مکمل های کلسیم نیاز دارند.

خطرات ناشی از مصرف نابه جای این عنصر

اثرات جانبی مصرف دوزهای بالای این ماده ممکن است سبب نفخ و یبوست شود. مقادیر بالای این ماده سبب ایجاد سنگ کلیه می گردد. تحقیقات همچنین نشان داده است که مکمل های این عنصر میتوانند در مواردی سبب بیشتر شدن شانس حملات قلبی و سکته در افراد شوند. هر چند این یافته ها هنوز توسط کارشناسان در حال بررسی می باشند.

فعل و انفعالات

بهتر است قبل از مصرف مکمل های کلسیم با دکتر خود صحبت کرده و پرونده پزشکی تان را کاملا مرور کنید. مکمل های کلسیم به همراه داروهای قلبی، دیابت و صرع می تواند سبب تداخل در روند درمان شود. دوز بالای ویتامین D و کلسیم می تواند خطرناک و دردسر آفرین باشد. دوزهای بالای این ماده در جذب سایر مواد معدنی مانند آهن مشکل ایجاد کرده و جذب آن ها را کم میکند. به طور کلی نیز توصیه می شود مکمل های این ماده را یک تا دو ساعت قبل یا بعد دیگر داروها مصرف کنید.

خطرات مصرف کلسیم

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی، مشکلات قلبی، سارکوئیدوز یا تومورهای استخوانی هستند باید از مصرف مکمل های کلسیم خودداری کنند. مگر آنکه پزشک شان لازم بداند.

مصرف بیش از حد

سطوح بیش از حد این ماده در خون سبب حالت تهوع، خشکی دهان، درد شکم و نامنظم شدن ضربان قلب، گیجی و حتی مرگ می شود.

T A K F A R S

جا دارد این نکته را نیز ذکر کنیم که خواص کلسیم ادعا شده در خصوص کلسیم مرجانی بی پایه و اساس بوده و تنها بعد تجاری و تبلیغاتی دارد. همچنین محصولات مرجانی میتوانند مقادیر خطرناکی از سرب در خود داشته باشند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر