تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

بدترین اشتباهات غذایی بعد از خوردن سحری

image بدترین اشتباهات غذایی بعد از خوردن سحری

اجتناب از همخوری در زمان افطار

بسیاری از افراد طبق عادات غلط در زمان افطار حلوا، زولبیا بامیه، شوله زرد، آش، نان و پنیر و بسیاری از اقلام دیگر را پشت سر هم استفاده و به فاصله کمی شام را نیز میل می‌کنند، این همخوری صرف نظر از اینکه باعث چاقی می‌شود مشکلاتی از قبیل : نفخ، سردرد، سرگیجه، احساس کرختی و سنگینی را در فرد ایجاد می‌کند.

لزوم رعایت فاصله زمانی بین غذاخوردن و خوابیدن

اگر فردی بخواهد بلافاصله پس از صرف افطار، شام خود را نیز میل کند قاعدتاً باید زمان خواب وی دو تا سه ساعت از زمان خوردن شامش فاصله داشته باشد، بنابراین اگر فرد بخواهد برای سحر نیز بیدار شود قاعدتاً در این صورت زمان حداقلی و مناسب خواب را از خود می‌گیرد. از سوی دیگر بهترین زمان هضم غذا در زمان خواب اتفاق می‌افتد و به دلیل اینکه فرد خواب خوبی نداشته این مهم نیز اتفاق نمی‌افتد.

تکفارس آی آر

اگر هم فردی نمی‌تواند در افطار غذای سبک بخورد پس باید بعد از اینکه روزه خود را با یک لیون آب گرم و خرما باز کرد بلافاصله در همان زمان شام خود را نیز میل کند تا فاصله بیشتری تا زمان خوابش داشته باشد.

اجتناب از خواب بعد از سحر

استفاده کافی از مایعات و میوه‌جات در فاصله بین افطار تا سحر، به دلیل طولانی بودن مدت روز در ماه رمضان، مناسب است که در زمان سحر غذای قوی و کاملی استفاده شود منتها چون غذای کاملی را میل می‌کنند حداقل باید دو ساعت بعد از سحر نخوابند که اگر به فاصله کوتاهی بعد از سحر بخوابند بسیار کسل، سنگین، دهان تلخ و بدبو، احساس سردرد و… پیدا می‌کنند.

راهی مفید برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

برای جلوگیری از تشنه شدن در طول روز نیز بهتر است در زمان افطار و سحر یک لیوان از مخلوط عرق کاسنی و شاطره را به جای آب استفاده و در هنگام سحر نیز از مصرف سبزی اجتناب کنیم چرا که آب بدن را در دستگاه گوارش جذب خود کرده و دفع می‌شود.

www.takfars.ir

اجتناب از مصرف سبزی در وعده سحر

روزه داران همچنین ضمن استفاده از سبزی خرفه، می‌توانند تخم خرفه را نیز در ظرف کوچکی قرار داده و به آن دوغ اضافه کنند تا این دوغ جذب تخم خرفه شود، پس از مدت کوتاهی دوباره این کار را تکرار کنند تا زمانی که به حد اشباع تخم خرفه دوغ را به خود جذب کند، پس از آنکه به طور کامل جذب شد می‌توانند به اندازه یک قاشق چایخوری در زمان سحر آن را میل کنند تا مانع از تشنگی در طول روز شود.

به دلیل طولانی بودن مدت روز، معده به دلیل سپری کردن مدت زمان طولانی گرسنه بودن دچار حرارت بسیار زیادی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود افطار را با یک لیوان آب جوش و یا یک عدد خرما آغاز کنیم تا شدت حرارت معده کاهش پیدا کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر