تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

این خوراکی ها را قبل پختن نباید شست

image این خوراکی ها را قبل پختن نباید شست

مرغ و ماهی

آیا همیشه مرغ را قبل از پختن در سینک ظرفشویی‌تان می‌شویید؟ اگر اینطور است پس دیگر باید این عادت را ترک کنید. شستن مرغ نه تنها هیچ میکروب یا عامل بیماریزایی را از بین نمی‌برد بلکه می‌تواند ریسک آلودگی را هم بیشتر کند. با شستن مرغ تازه در سینک ظرفشویی و پاشیدن قطرات آب به اطراف، شما تمام میکروب‌ها و باکتری‌ها را در سراسر آشپزخانه‌ی خود پخش می‌کنید که شامل سطوح کانتر نیز می‌شود. تنها راه موثر برای خلاص شدن از شر میکروب‌ها، پختن مرغ است و این قانون در مورد ماهی خام و گوشت‌های دیگر هم صدق می‌کند.

گوشت قرمز

image این خوراکی ها را قبل پختن نباید شست

تکفارس آی آر

علاوه بر نکته‌ای که در بالا در مورد مرغ گفتیم، با شستن گوشت خام رطوبتی به گوشت اضافه می‌کنید و این رطوبت اضافی وارد شده به بافت گوشت، بخاری در آن ایجاد می‌کند که بر مزه‌ی گوشت هم اثر می‌گذارد. پس اگر یک گوشت مرغوب می‌خواهید باید آن را از رطوبت دور نگه دارید. اگر نمی‌توانید عادت ِ شستن گوشت را ترک کنید، قبل از پختن آن را با یک دستمال کاغذی کاملا خشک کنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود و همیشه سینک ظرفشویی و سطوح اطراف آن را ضد عفونی کنید. اگر می‌خواهید گوشت را مارینه کنید، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید و همیشه مراقب باشید مایع و موادی که گوشت را در آن مارینه می‌کنید نیز آلودگی نداشته باشد.

سبزیجات بسته بندی و شسته شده

image این خوراکی ها را قبل پختن نباید شست

اگر روی بسته بندی درج شده شسته شده پس دیگر نیازی نیست دوباره آنها را بشویید. پس با خیال راحت مستقیما از آنها استفاده کنید.

قارچ

www.takfars.ir

image این خوراکی ها را قبل پختن نباید شست

قارچ هم مانند گوشت خام در صورت شسته شدن و تماس طولانی مدت با آب، بافت یکدست و مزه‌ی خود را از دست خواهد داد. قارچ تا زمانی که با سطح آلوده‌ای تماس پیدا نکند خطری ندارند و بیشتر سرآشپزها هم توصیه می‌کنند هرگز قارچ را نشویید بلکه آن را با دستمال کاغذی مرطوب تمیز کنید چون قارچ مانند یک اسفنج آب جذب می‌کند. قارچ خاصیت جذب کنندگی زیادی دارد بنابراین اگر هم قصد شستن آن را دارید باید خیلی سریع روی دست‌تان آن را بشویید تا آب به خود نکشد.

تخم مرغ

image این خوراکی ها را قبل پختن نباید شست

خیلی‌ها عادت دارند قبل از استفاده از تخم مرغ آن را بشویند. درست است که تخم مرغ از بدن مرغ خارج شده و معلوم نیست روی چه سطحی افتاده اما جای نگرانی وجود ندارد. در بیشتر کشورها استانداردهای سفت و سختی برای تمیز کردن تخم مرغ‌ها وجود دارد. تمام تخم مرغ‌هایی که بصورت صنعتی فروخته می‌شوند با آب گرم و صابون تمیز شده‌اند و کاملا تمیزند. همیشه تخم مرغ را کاملا بپزید تا زرده‌ی آن ببندد، این کار برای پیشگیری از مسمومیت با سالمونلا یا سایر میکروب‌هایی که ممکن است داخل پوست تخم مرغ باشند ضروریست.

پاستا

image این خوراکی ها را قبل پختن نباید شست

خیلی‌ها پاستا را بعد از پخته شدن آبکشی می‌کنند که اشتباه بزرگی است چون پاستا چیزی ندارد که بیمارتان کند اما دلیل دیگری هم وجود دارد که آن را هرگز آب نکشید؛ آب کشیدن پاستا فقط باعث می‌شود نشاسته از روی آن شسته شود و سُسی که می‌خواهید همراه پاستا سرو کنید به آن نچسبد. اما غلاتی چون برنج یا کینوآ باید حتما پیش از پخته شدن، با آب شسته شوند تا بافت‌شان یکنواخت شده و طعم بهتری پیدا کنند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر