تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

لاک زدن برای سلامتی دختر بچه ها مضر است

image لاک زدن برای سلامتی دختر بچه ها مضر است

هرگز برای کودکان زیر ۷سال که عادت به انگشت مکیدن یا جویدن ناخن دارند، لاک نزنید زیرا تحقیقات ثابت کرده که خوردن این ترکیبات می تواند روی ضریب هوشی کودکان و رشد آنها اثر منفی بگذاردسمی بودن لاک موضوعی قطعی و به اثبات رسیده است.

لاک ها حاوی ترکیباتی هستند که به ۳ THE BIG معروفند و میتوانند عامل مشکلات مغزی و برخی سرطان ها باشند. بسیاری از پزشکان توصیه میکنند برای کودکان از لاک و لوازم آرایشی استفاده نکنید زیرا این ۳ ترکیب میتوانند توان ذهنی و بهره هوشی کودکان را پایین آورده و عامل بروز برخی حساسیت ها و بیماری ها در آنها باشند. با دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره استفاده از لاک برای کودکان و لاک های مخصوصی که ادعا می شود متخصص کودکان و از این مواد سمی مبرا هستند، گفت وگو کرده ایم.

آیا این موضوع صحت دارد که لاک، حاوی مواد سمی و سرطان زاست؟

بله، لاک حاوی ۳ نوع ترکیب مضر است؛ تولوئن که نوعی رزین است و باعث روان شدن لاک می شود. این ترکیب در مجاورت هوا به بخاری با بوی تند و شیرین تبدیل می شود و عامل حساسیت پوستی و تنفسی است. ترکیب مضر بعدی دی بوتیل فتالات است که در واقع مایعی چرب است و مقادیر زیاد آن می تواند روی هورمون های ج.ن.س.ی اثر منفی بگذارد و باعث خارش چشم و پوست و حتی حلق شود. ترکیب سوم هم فرمالدیید ها هستند. این مواد به عنوان سرطان زا معرفی شده اند. فرمالدیید ها عامل سفتی لاک هستند و از نفوذ باکتری به لاک پیشگیری میکنند.

تکفارس آی آر

لاک زدن برای کودکان ممنوع

اگر میزان فرمالدییدی که وارد بدن می شود، کم باشد، مشکلی ایجاد نمی شود اما حتی میزان کم آن هم می تواند باعث بروز حساسیت شود و عامل آبریزش چشم و بینی باشد.

بر این اساس، استفاده از لاک ها می تواند به شدت مشکل ساز باشد و باید ممنوع شود. درست است؟

ببینید، مشکل اصلی را آرایشگران در سالن های آرایش پیدا میکنند که تهویه هوای آن مطبوع نیست. در ضمن توصیه می شود برای کودکان زیر ۷ سال که عادت به انگشت مکیدن یا جویدن ناخن دارند نیز لاک نزنید زیرا تحقیقات ثابت کرده، خوردن این ترکیبات می تواند روی ضریب هوشی کودکان و رشد آنها اثر منفی بگذارد. این موضوع در مورد خانم های باردار نیز صحت دارد؛ یعنی بهتر است در دوران بارداری لاک نزنند زیرا ترکیبات مضر لاک می تواند روی توان هوشی جنین اثر منفی داشته باشد.اما بیشتر دختربچه ها از همان حوالی ۳سالگی دوست دارند مثل مادرشان رفتار کنند و وقتی مادر لاک می زند، آنها هم دوست دارند لاک بزنند

جایگزینی برای لاک وجود دارد یا راه حلی ایمن می توانید توصیه کنید؟

www.takfars.ir

بهتر است برای کودکان از لاک های سنتی استفاده نکنید. انواع لاک های مختص کودکان در بازار موجود است که بر پایه آب هستند و به راحتی با آب و صابون شسته می شوند و مواد مضری ندارند. برخی از این انواع نیز اصطلاحا بیو هستند. در این مدل لاک ها به جای حلال ها و روان کننده ها از خمیر چوب، پنبه، ذرت، سیب زمینی یا گندم استفاده شده است. البته دوام این لاک ها کوتاه تر و میزان براقیت آنها کمتر است، ولی یک مزیت قابل توجه دارند؛ اینکه حداقل سمی نیستند. برخی از انواع لاک ساختنی در خانه هم وجود دارد که پایه آن آرد ذرت و آب و رنگ های خوراکی است. البته این مدل هنوز وارد کشور ما نشده است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر