تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

انتخاب ادویه مناسب برای پخت غذای خوش رنگ و خوش طعم

image انتخاب ادویه مناسب برای پخت غذای خوش رنگ و خوش طعم

ادویه از چاشنی‌هایی به شمار می‌رود که تقریبا در تمام غذاها کاربرد دارد؛ همچنین تمام مردم جهان هم از انواع مختلف ادویه‌ها در پخت غذاها استفاده می‌کنند؛ البته مردم هر کشوری بنابر ذائقه‌شان به نوعی خاص از ادویه علاقه‌مند هستند و از آن بیشتر در غذاهای‌شان استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال مردم هند در طبخ غذاهای‌شان از انواع مختلف ادویه‌ها و بخصوص فلفل بسیار استفاده می‌کنند و باور دارند با استفاده از این مواد، غذایی خوشمزه‌تر و مقوی‌تر خواهند داشت.
آشپزهای حرفه‌ای هم می‌گویند غذایی که در آن هیچ‌گونه ادویه‌ای به کار نرفته باشد، اصلا قابل خوردن نیست؛ البته تمام افراد، چه آشپز باشند و چه نه، به نوعی این موضوع را درک می‌کنند. چون خوشمزه بودن غذاها تا حد زیادی به ادویه استفاده شده در آن بستگی دارد. ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل و زردچوبه که تقریبا در تمام غذاها استفاده می‌شود نیز از پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین ادویه‌ها به حساب می‌آید.
در مقابل، ادویه‌های دیگری هم هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی نه همیشه و در تمام غذاها؛ به عنوان نمونه دارچین یا زیره از این مواد هستند که طرفداران زیادی دارد، ولی در همه غذاها نمی‌توان از آنها استفاده کرد و شاید کمتر خورده شود. برخی دیگر از انواع ادویه‌ هم به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مانند گل میخک.
جالب است بدانید تمام ادویه‌ها، از انواع مختلف گیاهان تهیه شده است؛ این ادویه‌ها ممکن است از تنه، گل، پوست یا ریشه گیاهان تهیه شده و مورد استفاده قرار گیرد؛ البته ممکن است ادویه را به صورت کامل در غذا بریزید یا این‌که آن را پودر کرده و بعد از آن استفاده کنید، ولی در هر صورت نه تنها طعم و مزه غذا را بهبود می‌بخشد، بلکه دارای خواص بی‌شماری هم بوده و برای سلامتی انسان مفید است.
غذای خوش آب و رنگ با زعفران ایرانی
یکی از شناخته‌شده‌ترین و البته پرکاربردترین ادویه‌ها، یعنی زعفران مخصوص ایران است. البته شاید در دیگر نقاط جهان هم زعفران کاشته‌ شود، ولی عطر و طعم زعفران ایرانی با آنها تفاوت دارد و نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد.
برای این‌که زعفران شما، همیشه رنگ و طعمی خوشایند داشته باشد، بهتر است آن را قبل از پخت غذا بسایید و به آن اضافه کنید؛ چون زعفرانی که ساییده شده و برای مدتی طولانی نگهداری شود، بتدریج عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.
همچنین می‌توانید برای استفاده بیشتر از رنگ و عطر زعفران روی برنج، مقدار کمی از آن را در آب جوش حل کرده و داخل غذا بگذارید تا همراه با برنج دم بکشد. در ضمن، هیچ وقت از قرص‌های زعفران استفاده نکنید و فقط زعفران خالص را تهیه کرده و داخل غذا بریزید.
نکته‌ های ادویه‌ ای
زمانی که می‌خواهید برای پخت غذا از زردچوبه استفاده کنید، بهتر است آن را کمی تفت دهید تا هم‌ رنگ بهتری داشته باشد و هم طعم خوبی به غذا بدهد. در مورد استفاده از نمک هم باید بدانید که در مرحله آخر پخت غذا باید به بقیه مواد اضافه شود.
اگر می‌خواهید چای خوش طعم و خوش عطر و پرخاصیتی نوش جان کنید، دارچین یا هل را یادتان نرود؛ می‌توانید تکه‌ای از چوب دارچین یا پودر آن را داخل قوری بریزید و همراه با چای دم کنید یا این‌که موقع دم‌کردن چای، یک یا دو دانه هل را ساییده و داخل قوری بریزید.
کدام نوع ادویه را میخرید؟
بعضی از مردم دوست دارند ادویه را به صورت اولیه خریداری کرده و خودشان آنها را ساییده و آماده استفاده کنند؛ مثلا زردچوبه که از ریشه گیاه تهیه می‌شود، آماده کردنش هم بسیار سخت است و اگر بخواهید آن را پودر کنید، باید زحمت زیادی بکشید اما دارچین که از پوست درخت گرفته می‌شود، بسیار راحت و نرم ​ پودر خواهد شد؛ البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که زردچوبه را باید حتما به شکل ساییده شده استفاده کنید، ولی دارچین را هم می‌شود سایید و هم می‌توان از چوب آن استفاده کرد.
بعضی از ادویه‌ها هم آماده است و از قبل، چند نوع مختلف با هم ترکیب شده‌اند؛ مثلا ادویه پلویی یا ادویه مخصوص خورش از این نوع ادویه‌هاست. علاوه بر این، در هر شهری هم بنابر ذائقه مردمش نوعی خاص از ادویه به غذاهایشان اضافه می‌شود و به همین دلیل در فروشگاه‌های مختلف می‌توانید ادویه مخصوص تبریز یا ادویه مخصوص مشهد و… را پیدا کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر