تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

امگا۳ و امگا۶ چه فرقی با هم دارند و مواد دارنده آنها

image امگا۳ و امگا۶ چه فرقی با هم دارند و مواد دارنده آنها

انسان‌ها بر اساس رژیم غذایی که حاوی مقادیر برابر از اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ است، تکامل یافته‌اند. این تعادل ذاتی برای تکامل نوزاد در طول دوران بارداری و شیردهی و به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن ضروری است.

امروزه نسبت امگا-۶ به امگا-۳ از نسبت ۱ به ۱ به نسبت ۱۶ به ۱ تغییر کرده است. این نسبت طی تغییرات قابل‌توجهی که طی ۱۰۰ سال گذشته در عرضه مواد غذایی رخ داده، ایجاد شده است.

تکنولوژی غذایی و کشاورزی مدرن به سمت تولید روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، پنبه دانه، سویا، ذرت و گلرنگ که غنی از امگا-۶ هستند، سوق پیدا کرده است. همچنین حیوانات به جای علف از غله تغذیه می‌شوند.

علف دارای امگا-۳ و غله مانند ذرت و سویا حاوی مقادیر زیاد امگا-۶ است.

تکفارس آی آر

تغییر در روغن‌ها و خوراک دام‌ها میزان لینولئیک اسید و آراشیدونیک اسید (دو نوع اسید چرب امگا-۶) را افزایش داده است.

در رژیم غذایی لینولئیک اسید در روغن‌ها و آراشیدونیک اسید در گوشت، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد.

دریافت بالای امگا-۶ دارای برخی عوارض جانبی بوده و می‌تواند منجر به افزایش بافت چربی سفید و التهاب مزمن شود که با چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، سندرم متابولیک مرتبط هستند.

هرچند بدن به هر دو اسید چرب امگا-۳ و امگا-۶ نیاز دارد، تعادل بین این دو ضروری است. اسیدهای چرب به‌طور مستقیم روی سیستم عصبی اثر گذاشته و روی دریافت غذایی و حساسیت هورمون‌های درگیر در کنترل قند خون و سرکوب اشتها تاثیر دارند.

امگا-۳ و امگا-۶ از نظر متابولیکی و عملکردی متفاوت هستند.

www.takfars.ir

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که امگا-۳ با کاهش توسعه بافت چربی و کاهش وزن مرتبط است، درحالی که غلظت بالای امگا-۶ با افزایش خطر افزایش وزن همراه است.

به گفته محققان جمعیت‌های مختلف به طور متفاوت اسیدهای چرب را متابولیزه می‌کنند. بنابراین افراد مختلف به میزان متفاوتی از عدم تعادل بین اسیدهای چرب متضرر می‌شوند.

توصیه می‌شود با تغییر روغن‌هایی که جهت پخت و پز استفاده می‌شوند، مصرف کمتر گوشت قرمز و افزایش مصرف ماهی دریافت امگا-۳ را افزایش و دریافت امگا-۶ را کاهش دهیم.

غلظت بالای امگا-۶ در بدن می تواند در چاقی شما اثر بگذارد بهتر است نوعی تعادل در دریافت هریک از این مکمل ها در بدنمان ایجاد کنیم.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر