تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اطلاعات مفید و درمانی برای تکرر ادرار

image اطلاعات مفید و درمانی برای تکرر ادرار

تکرر ادرار چه علتی دارد؟

تکرر ادرار معمولاً به علت رفتارهای مربوط به سبک زندگی افراد مثل نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات اتفاق می‌افتد. در چنین مواردی چندان جای نگرانی ندارد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار هم معمولاً باعث بالا رفتن میزان ادرار می‌شود. بعضی داروها، مثل داروهای ادرارآور، نیز ادرار را زیاد می‌کنند. اگر به تازگی مصرف دارویی را شروع کرده‌اید (یا دوز مصرفی خود را تغییر داده‌اید) و تغییراتی در ادرار خود مشاهده کرده‌اید، حتماً با پزشکتان مطرح کنید.

تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار زمانی اتفاق می‌افتد که ادرار فرد بیشتر از زمان عادی می‌شود. حجم ادرار زمان بیش از حد نرمال تلقی می‌شود که بیشتر از ۲.۵ لیتر در روز باشد. مقدار «نرمال» ادرار به سن و جنسیت افراد بستگی دارد اما به طور کل کمتر از ۲ لیتر در روز نرمال تلقی می‌شود.

تکفارس آی آر

بالا رفتن میزان ادرار مسئله‌ای عادی است. خیلی‌ها در شب دچار این علائم می‌شوند — در این مورد، مشکل تکرر ادرار شبانه نامیده می‌شود.

چه زمان باید برای تکرر ادرار به دنبال درمان باشید؟

زمانی که تصور می‌کنید که مشکلی در سلامتیتان موجب تکرر ادرار شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر حدس می‌زنید که این افزایش حجم ادرار بخاطر بالا رفتن مصرف مایعات یا دارو است، برای چند روز میزان ادرار خود را کنترل کنید. اگر این افزایش ادرار باقی ماند، بهتر است با دکتر مشورت کنید.

در بعضی موارد بالا رفتن میزان ادرار یک علت خاص دارد و می‌تواند هشداری برای یک مشکل سلامتی باشد. علل احتمال آن می‌تواند موارد زیر باشد:

• دیابت

www.takfars.ir

• نارسایی کلیه

• پلی‌دیپسی روانزاد

• کم‌خونی سلول‌های داسی شکل

• زمان دیگری که دچار تکرر ادرار می‌شوید بعد از CT اسکن یا هر آزمایش بیمارستانی دیگر است که در آن رنگی به داخل بدن تزریق می‌کنند. بالا رفتن حجم ادرار برای یک روز بعد از آزمایش کاملاً طبیعی است. اما اگر مشکل ادامه‌دار بود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برطرف کردن علائم تکرر ادرار

تکرر ادراری که بخاطر مشکلات سلامتی نباشد، در منزل قابل رفع است. با تغییر رفتارهایی که موجب بالا رفتن حجم ادرار می‌شود می‌توانید این علائم را در خود از بین ببرید. کارهای زیر را امتحان کنید:

• مصرف مایعات خود را کنترل کنید.

• مصرف مایعات قبل از خواب را محدود کنید.

• مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی را محدود کنید.

• عوارض جانبی داروها را بدانید.

تک فارس

تکرر ادراری که بخاطر مشکلات سلامتی مثل دیابت اتفاق می‌افتد را می‌توان با رسیدگی کردن به علت اصلی آن برطرف کرد. بعنوان مثال، درمان دیابت با ایجاد تغییراتی در رژیم‌غذایی و داروهای فرد می‌تواند عوارض‌جانبی آنچه تکرر ادرار است را برطرف نماید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر