تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اصلا جوش چیست و چرا جوش می زنیم

image اصلا جوش چیست و چرا جوش می زنیم

آکنه بیشتر اوقات در نوجوانی زمانی که هم دختر و هم پسر از نظر سطح هورمون­های بلوغ به نقطه اوج می­رسند، ظاهر می­شود. هورمون­های مردانه غدد سبوره­ای را بزرگ و تحریک می­کنند و باعث می­شوند که سبوره­ ی بیشتری تولید کنند.

در حالی که هورمون­های مردانه به طور مستقیم مسئول به وجود آمدن آکنه نیستند، ولی تولید سبوره­ ی بیشتر را سبب می­شود که این امر هنگامی که پوشش کومدو منافذ پوست را می­بندد، باعث تولید اسید چرب زیاد نیز می­شود.

هر مقدار اسید چرب بیشتر تولید شود، همان قدر هم مقدار تورم و شدت آکنه بیشتر می­شود. بعضی از تحقیقات به ارتباط بین آکنه بزرگسالان و افزایش سطح هورمون­های مردانه اشاره دارند.

غدد سبوره­ ای به طور زیاد روی سینه، صورت، گردن و پشت متمرکز شده است و این نقاط همان جاهایی هستند که آکنه در آن بیشتر ظاهر می­شود. به هر حال، در جاهای دیگر بدن هم غدد سبوره­ ای وجود دارد و آکنه می­تواند هرجایی که این غدد باشند، ظاهر شود.

تکفارس آی آر

زمانی که اجتماعی از سلول­های پوستی مرده راه طبیعی چربی را که از بخش درونی جوانه­ های مو به سطح پوست تراوش می­کند، می­ببندند، آکنه شروع می­شود.

یک سوم راهی که به هر فولیکول مو منتهی می­شود، غده سبوره­ ای است که ماده­ ی چربی به نام سبوره تولید می­کند. فولیکول­ها چاه­ هایی هستند که در آن ساقه مو از آن رشد می­کند.

در پوست سالم، سبوره از فولیکول مو بالا آمده و به سوی سطح منفذ پوست می­رسد. زمانی که این سیستم خوب کار می­کند، سبوره نقش مهم خود یعنی کمک به چرب شدن را انجام می­دهد.

سبوره همچنین سلول­های پوستی مرده را که به طور طبیعی از دیواره­ ی فولیکول مو ریخته شده را با خود حمل می­کند، ولی هنگامی که آکنه یا جوش بزرگ می­شود، اجتماعی از سلول­های مرده پوستی که به هم فشرده شده در فولیکول مو به صورت لخته درآمده و منفذهای پوست را می­بندند و بدین صورت سبوره نمی­تواند خارج شود.

اجتماع چنین سلول­هایی به کومدو معروف است. پزشکان دریافته ­اند که سلول­های پوستی مبتلا به آکنه زودتر از سلول­های پوست تمیز تمایل به، به هم چسبیدن دارند و این موضوع اولین زنجیره­ ی تشکیلآکنه را سبب می­شود.

www.takfars.ir

اگر کومدو به سطح پوست فشار آورد، سیاه سر یا کومدوی باز را به وجود می­ آورد. سیاه سر هنگامی به وجود می­ آید که تجمع رنگدانه­ های پوستی و هوا با هم مخلوط می­شوند.

جوش­های سرسیاه یا کومدو آلوده نیستند. اگر کومدو نتواند با فشار از سطح پوست بیرون بزند، سفید سر که به کومدوی بسته معروف است تشکیل خواهد شد و سفید سر شبیه به برآمدگی سفید سخت است که از زیر پوست بیرون می­زند.

زمانیکه کومدو منافذ پوستی را می­بندد، سبوره در فولیکول مو توسط غده سبوره­ ای به دام می­افتد. این سبوره با سلول­های مرده پوستی بیشتر مخلوط شده و توسط باکتری معروف جوش­های پروپیون باکتریوم سبوره­ ی خارش­دار را که به نام اسیدهای چرب آزاد معروف است، تولید می­کند.

با آزاد شدن سبوره­ ی بیشتر از غده­ های فولیکول بسته شده با محتوای اسیدهای چرب باد می­کند. اگر به اندازه کافی باد کند، خواهد ترکید و در نتیجه محتوای اسیدهای چرب به سطح پوست پخش می­شود. اسیدهای چرب تورم و خارش پوست را سبب می­شوند و در نتیجه سبب لک­های پوستی می­شود که به پاپول و پوستول معروف است.

پاپول­ ها، جوش­هایی هستند که به برآمدگی­های قرمز شبیه هستند. در حالی که کورک­ها ضایعات جوش مانندی هستند که سر از پوست در آورده و حاوی چرک می­باشند.

کورک­ها از جوش­های بسیار چرکین هستند و نسبت به ترکاندن مقاوم اند. آخرین و وخیم­ترین شکل این بیماری آکنه کیستی است که باعث تشکیل کیست عمیق در اطراف کومدو یا سیاه سر می­باشد. هر سه نوع این شکل از آکنه اغلب به صورت دائمی و گاهی هم به شکل زخم شدید روی پوست باقی می­ماند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر