تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اسپری بینی آلرگودیل عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

این دارو یک آنتی هیستامین است که علاوه بر فعالیت بلوک کردن گیرنده H2 هیستامین، آزادسازی میانجی های التهابی را از ماست سل ها مهار میکند. از این دارو در درمان علامتی حالات آلرژی مثل رینیت و ورم ملتحمه و هم چنین در درمان رینیت غیر آلرژیک (وازوموتور)استفاده می شود.

مکانیسم اثر

در رسپتورهای H1 با هیستامین رقابت کرده و مانع از رهایش هیستامین و سایر واسطه های درگیر در پاسخ آلرژیک می شود؛ در صورتی که به صورت اسپری بینی استفاده شود، فعالیت بیش از حد مسیرهای هوایی را کم میکند؛ تحرکات مژه های اپی تلیال برونش را افزایش داده و خروج ترشحات بینی را بهبود می دهد.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

حدود ۴۰% از دوز مصرف شده به طریق داخل بینی به گردش خون سیستمیک می رسد. حذف دارو از طریق متابولیسم کبدی صورت می پذیرد و دفع آن عمدتاً از طریق مدفوع می باشد.

موارد منع مصرف

هشدارها

منع مصرف: بیش حساسیتی اثبات شده

احتیاط:

www.takfars.ir

* می تواند باعث خواب آلودگی شود

* در گلوکوم زاویه بسته، هایپرتروفی پروستات، زخم معده، انسداد پیلورودئودنال یا انسداد مثانه احتیاط شود.

* از استفاده همزمان با داروهای CNS depressant که باعث افزایش خواب آلودگی می شود اجتناب شود.

* در نوزادان با احتیاط مصرف شود.

* در زنان شیرده با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی

به طور کلی همانند آنتی هیستامین ها. هنگام تجویز به طریق داخل بینی آزردگی مخاط بینی و اختلال در حس چشایی گزارش شده است. در بعضی از بیماران هم چنین خواب آلودگی، سردرد و خشکی دهان مشاهده شده است. متعاقب مصرف داخل چشمی نیز ممکن است اختلال در حس چشایی پیش بیاید.

تداخل دارویی

منع مصرف همزمان: Alcohol (Ethyl), CNS depressants

نکات قابل توصیه

تک فارس

* تکنیک های آماده سازی و تنظیم اسپری بینی آموزش داده شده و تاکید شود کل دوز (۴ پاف) در یک سوراخ بینی استفاده نشود.

* سایر داروهای همزمان به پزشک اطلاع داده شود.

* اسپری آزلاستین می تواند هوشیاری ذهنی یا هماهنگی جسمی را کاهش دهد؛ در هنگام رانندگی یا کار با تجهیزات پرخطر احتیاط شود. از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل به صورت همزمان خودداری گردد.

* زنانی که باردار بوده یا قصد بارداری یا شیردهی دارند به پزشک اطلاع دهند.

مقدار مصرف

این دارو در درمان رینیت در بالغین و اطفال بالای ۵ سال با دوز معمول ۱۴۰ میکروگرم به صورت اسپری بینی در هر سوراخ بینی و ۲ بار در روز تجویز می گردد و در درمان ورم ملتحمه بدون در نظر گرفتن سن بیمار به صورت محلولهای ۰۵/۰ درصد در هر چشم و ۲ بار در روز تجویز می گردد که در حالات شدید تا ۴ بار در روز قابل افزایش است. این دارو هم چنین به صورت خوراکی تجویز می گردد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر