تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

استفاده زیاد از موبایل چطور به انگشت های دست آسیب جدی می زند

image استفاده زیاد از موبایل چطور به انگشت های دست آسیب جدی می زند

این معضل که به دلیل تماس مداوم با تلفن های هوشمند در هنگام فرستادن پیام های مکرر به وجود می آید، به عارضه شست دست یا Smartphone thumb شناخته می شود.

در واقع تورم تاندون های شست، عامل اصلی شکل گیری این عارضه تلقی می شود. پزشکان کلینیک مایو اذعان می دارند، سالانه جمعیت فراوانی با چنین دردهایی به مراکز درمانی مراجعه میکنند. فردی به نام اسکات سیهوزن، که با موبایل خود برای پیکنیک به دریاچه Lake رفته بود، اخیرا از دردهای ناحیه شست خود چنین می گوید:

من تقریبا تمام فعالیت های روزمره خود از طریق شبکه های اجتماعی و با موبایلم انجام می دهم.

دکتر کریستین ژائو از مهندسان پزشکی کلینیک مایو در روچسترِ مینه سوتا، در این مورد توضیحاتی می دهد. وی بر این باور است آنچه در داخل دست ها و بر اثر استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند رخ می دهد، به عنوان عامل اصلی آسیب های موبایل به انگشت شست شناخته می شود.

تکفارس آی آر

یکی از فرضیه هایی را که دکتر ژائو در این ارتباط برمی شمارد، عدم قرار گرفتن مفاصل دست در وضعیت نرمال و طبیعی خود است. ژائو و همکاران وی به مدت هفت سال به بررسی و پژوهش در این زمینه پرداخته اند. وی فشار بیشتر بر روی شست دست را در استفاده بیش از اندازه از موبایل نیز بر می شمارد.

این گروه پژوهشی، هفت سال پیش، در سال ۲۰۱۰ میلادی به بررسی وضعیت مفاصل دست نرمال و دست افرادی که بیش از اندازه از تلفن های هوشمند استفاده می کردند مبادرت نمودند. دکتر ژائو در مورد نتیجه مطالعات خود و همکارانش به حرکت غیر طبیعی انگشت شست دست اشاره میکند که به دردهای مفصلی و گاهی آرتروز نیز می انجامد.

اگر این پرسش در ذهن شما شکل گرفته که آیا استفاده بیش از اندازه از تلفن های هوشمند، احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد، باید بگوییم که به گفته دکتر ژائو، این احتمال وجود دارد. وی می افزاید:

ارتباط فراوانی میان فعالیت های روزمره افراد و ایجاد آرتروز در شست انگشتان آنها وجود دارد و بیشترین نگرانی در این باره در مورد کودکان است چرا که آینده نامعلومی برای آنها رقم خواهد خورد. ژائو بر این باور است که هرچقدر استفاده از تلفن های هوشمند در سنین پایین تری آغاز شود، احتمال درد در مفاصل و در بزرگسالی افزایش پیدا خواهد کرد.

برای پرهیز از این وضعیت، بهتر است به شست های خود اندکی استراحت دهید و از انگشت سبابه یا فرستادن صدا به جای تایپ کردن پیام های خود استفاده کنید. انجام نرمش های کششی دست ها و مچ نیز میتوانند موثر باشند. ژائو پیشنهاد میکند به میزان استفاده انگشتان دست از تلفن های هوشمند خود نیز توجه داشته باشید.

www.takfars.ir

البته که ترک کردن عادت استفاده از انگشت شست و در کل موبایل کار آسانی نیست. یکی از کاربران که در زمان قدم زدن با سگش نیز همواره از تلفن خود استفاده میکند، چنین می گوید: مطمئن نیستم که چنین نتیجه علمی بتواند میزان استفاده مردم از تلفن های هوشمندشان را کاهش دهد. با این حال آگاهی از چنین عارضه ای می تواند برای یافتن راهکارهای بهتر در آینده موثر باشد.

از آنجایی که محققان کلینیک مایو و سایر پژوهشگران، به نتایج قطعی در این زمینه دست پیدا نکرده اند، به مطالعات خود ادامه خواهند داد اما آنچه مسلم است و دانشمندان نیز به آن اذعان دارند، میزان ابتلا به آرتروز شست در میان زنان به مراتب بیشتر از مردان مشاهده می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر