تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

از اعتماد به نفس نداشتن خسته شده اید چاره کار اینجاست

image از اعتماد به نفس نداشتن خسته شده اید چاره کار اینجاست

خیلی روراست، نگاهی به خودتان بیاندازید

جانی یونیتاس (Johnny Unitas)، بازیکن فوتبال آمریکایی معروف به دست طلا، در جایی گفته است

اعتماد به نفس با خودبینی و غرور فرق دارد. وقتی درباره ی خودتان غلو می کنید و لاف می زنید دچار خودبزرگ بینی هستید. اعتماد به نفس یعنی شما باور دارید از عهده ی کارها برمی آیید.

به عبارت دیگر اعتماد به نفس با سعی و تلاش به دست می آید و منجر به خودآگاهی می شود. وقتی اعتماد به نفس تان با توانایی های حقیقی شما سنخیتی نداشته باشد و فراتر از آنها برود، دچار غرور می شوید. باید تفاوت این دو را بدانید.

تکفارس آی آر

بنیان اعتماد به نفس بر واقعیت ها استوار است. برای افزایش اعتماد به نفس باید ارزیابی دقیق و صادقانه ای از توانایی هایتان داشته باشید. اگر ضعفی در مهارت هایتان می بینید برای تقویت آنها و کاهش آثار منفی شان تلاش کنید. بی توجهی به نقاط ضعف تان باعث نمی شود ناپدید بشوند. همچنین با شناخت توانایی ها و نقاط قوت تان می توانید برخی بازخوردها و انتقادهای بی پایه در شرایط رقابتی محیط کار، رد کنید و این خود باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

نه گفتن کار بدی نیست

پژوهش های دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است کسانی که به سختی نه می گویند، بیشتر دچار اضطراب، خستگی و حتی افسردگی می شوند. تمام این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس می شود. افراد با اعتماد به نفس مشکلی با نه گفتن ندارند و از عزت نفس کافی برای برای بیان نظرشان برخوردارند؛ در واقع لزوم بدون تردید و با استفاده از عبارت هایی مانند فکر نکنم بتونم یا خیلی مطمئن نیستم، خیلی راحت می گویند نه، زیرا می دانند نه گفتن به یک مسئولیت جدید به معنای احترام به مسئولیت های دیگر و تلاش برای انجام موفقیت آمیز آنها است.

رابطه ی خوبی با رئیس تان داشته باشید

حتی اعتماد به نفس بااستعدادترین افراد از رابطه ی بد با رئیس شان آسیب می بیند. اگر رئیس تان پیوسته از شما انتقاد کند و چشم بینا برای تلاش هایتان نداشته باشد، حفظ اعتماد به نفس دشوار خواهد بود. مشکل رابطه تان را بیابید و سعی کنید در صورت امکان راهی برای رفع آن پیدا کنید. اگر هیچ راهی برای بهبود این رابطه وجود ندارد، بهتر است به تغییر موقعیت تان فکر کنید.

www.takfars.ir

به دنبال موفقیت های کوچک باشید

افراد با اعتماد به نفس از چالش و رقابت استقبال می کنند، حتی اگر نتیجه ی آنها موفقیت هایی کوچک باشد. موفقیت های کوچک گیرنده های اندروژن را در مغز تقویت می کنند. گیرنده های اندروژن تولید احساس قدردانی و انگیزه را به عهده دارند. افزایش این گیرنده ها، تأثیر هورمون تستسترون را افزایش می دهد که افزایش اعتماد به نفس و اشتیاق برای پذیرش چالش های بیشتر را به دنبال دارد. بنابراین با وجود موفقیت های کوچک اما پیوسته، همیشه محرکی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد.

یک راهنما برای خودتان پیدا کنید

هیچ چیز بهتر از یک انسان باتجربه و بااستعداد که راه درست را نشان تان می دهد و در موفقیت ها دلگرم تان می کند، باعث افزایش اعتماد به نفس نمی شود. راهنمای خوب مانند آینه ای است که بازتابی را به شما می دهد که باور به خود را تقویت می کند. دانش و آگاهی اعتماد به نفس را افزایش می دهد؛ با آگاهی از جایگاه و وضعیت تان تمرکز بهتر و مؤثرتری برای انجام کارها خواهید داشت. همچنین یک راهنما شما را از فرهنگ و سازوکارهای رایج در سازمان آگاه می کند. دانستن قوانین نانوشته ای که به انجام کارها در سازمان کمک می کنند، یک تقویت کننده ی قوی اعتماد به نفس است.

ورزش را در برنامه تان جا بدهید

پژوهش مؤسسه ی تحقیقاتی انتاریو نشان داده است افرادی که ۲ بار در هفته و به مدت ۱۰ هفته ورزش کرده اند، از نظر اجتماعی، علمی و فیزیکی احساس شایستگی بیشتری داشته اند. این افراد همچنین تَن انگاره و عزت نفس بهتری داشتند. علاوه بر تغییرات جسمی که خود موجب افزایش اعتماد به نفس می شود، ترشح اندُرفین تأثیر چشمگیری در تقویت روحیه تان دارد. پس از هم اکنون ورزش را در برنامه ریزی تان جای بدهید، خواهید دید اعتماد به نفس تان بیشتر می شود.

خوش پوش باشید

طرز لباس پوشیدن تأثیر چشمگیری در برداشت دیگران از ما دارد. رنگ، دوخت، سبک لباس ها و حتی زیورآلاتی که استفاده می کنیم همگی نشانه هایی برای دیگران می فرستد. البته طرز لباس پوشیدن بر برداشت ما از خومان هم تأثیرگذار است. پژوهش ها نشان داده اند طرز صحبت کردن افراد در لباس رسمی با روش حرف زدن شان در لباس راحتی متفاوت است. پس برای افزایش اعتماد به نفس، خوب لباس بپوشید. لباسی که می پوشید باید بازتاب دهنده ی تصویری باشد که مایلید دیگران دریافت کنند.

قاطع باشید بدون اینکه پرخاش کنید

پرخاشگری نشانه ی اعتماد به نفس نیست، بلکه نشانه ی قلدری است. وقتی نامطمئن و متزلزل باشید به راحتی و بدون اینکه بخواهید در دام پرخاشگری می افتید. بیان قاطعانه را بدون اینکه دچار پرخاشگری بشوید، تمرین کنید. فراموش نکنید تا زمانی که نتوانید حس ناامنی و تردیدهایتان را مدیریت کنید، اجتناب از پرخاشگری ممکن نخواهد بود. با کنترل احساسات و اجتناب از پرخاشگری در مسیر افزایش اعتماد به نفس قرار می گیرید.

تک فارس

این شما هستید که موجب افزایش یا کاهش اعتماد به نفس تان می شوید. اعتماد به نفس بر واقعیت ها استوار است و همزمان به این معناست که به فراتر از امید به بهترین ها باور داشته باشید، باور به اینکه بی شک می توانید کاری را به انجام برسانید. این جادوی اعتماد به نفس است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر