تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

تسلط فیس بوک بر دستگاه های موبایلی

مارک زاکر برگ، مدیر بزرگترین شبکه اجتماعی جهان اعلام کرد که هرگز به صورت رسمی یک گوشی هوشمند مخصوص فیس بوک را وارد بازار نمیکند اما می توان پیش بینی کرد که به صورت غیررسمی چنین اتفاقی در آینده نزدیک رخ دهد.

image اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

به هر حال، در سالی که گذشت فیس بوک ابزاری را با نام Slingshot برای دستگاه های موبایلی عرضه کرد که امکان پیام رسانی آسان را برای کاربران فراهم می کرد.

هعمچنین، بدون هرگونه جنجال خبری ابزار دیگری با نام Rooms از طرف فیس بوک معرفی شد و در کنار آ« ابزار Moves برای تناسب اندام و Paper برای دریافت آخرین اخبار نیز در اختیار اعضای فیس بوک قرار گرفت.

تکفارس آی آر

بزرگترین شبکه اجتماعی جهان همچنین اعلام کرد پروژه ای را با نام Facebook At Work توسعه می دهد که به واسطه آن ابزارهای مخصوص همکاری در سازمان ها و فضاهای کاری در اختیار کاربران قرار می گیرد.

همه این اتفاقات در مجموع یک نکته را یادآوری کرد و آن هم تمرکز بیشتر فیس بوک در دستگاه های موبایلی بود. اجبار فیس بوک برای بارگذاری ابزار پیام رسان Messenger طی یک سال گذشته موفقیت های فراوان را برای این شرکت بزرگ به همراه داشت و باعث شد نیمی از کاربران آن از طریق گوشی های هوشمند و رایانه های لوحی ارتباطات خود را برقرار کنند.

هم اکنون گفته می شود که ده ها پروژه مختلف برای حضور گسترده تر فیس بوک در دستگاه های موبایلی در حال توسعه است و کاربران در آینده نزدیک فیس بوک را به عنوان یک شبکه اجتماعی موبایلی مورد استفاده قرار خواهند داد.

کاهش محبوبیت جهانی توییتر

سال ۲۰۱۴ میلادی برای توییتر چندان خوشایند نبود. این پلتفرم که زمانی عنوان دومین شبکه اجتماعی جهان را در اختیار داشت، در یک سال گذشته نتوانست به میزان قابل ملاحظه تعداد مشترکان خود را افزایش دهد و در چهار فصلی که سپری شد، به پیش بینی های محققان و کارشناسان نرسید.

www.takfars.ir

image اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

مرکز eMarketer در آخرین گزارش خود اعلام کرد توییتر در سالی که گذشت موفق شد تعداد مشترکان خود را ۲۴.۴ درصد افزایش دهد و این در حالی بود که طی یک سال قبل رشد ۳۰.۴ درصدی در این زمینه داشت. البته ناموفق بودن توییتر برای حضور در عرصه رقابت های شبکه های اجتماعی به این مسئله ختم نمی شود.

این شرکت پیش بینی کرده است در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۰۰ میلیون مشترک فعال داشته باشد اما نکته مهم ان است که در دوره زمانی یاد شده میانگین رشد کاربران توییتر به ۱۰.۷ درصد می رسد.

این آمار و ارقام بر وضعیت مالی توییتر هم تاثیر گذاشت. ابتدای سالی که گذشت، ارزش هر سهم توییتر در تالارهای بورس ۶۵ دلار بود اما هفته گذشته سهام انی شرکت با قیمت ۳۵.۸۵ دلار خرید و فروش شد و البته تا یک ماه قبل ارزش سهام آن حدود ۵۰ دلار بود.

شرکت توییتر این روزها سخت کار میکند تا با تعریف استراتژی های جدید بتواند از این بحران بیرون بیاید. دیک کستولو، مدیرعامل توییتر در همین راستا اولویت های خود را برای حضور در بازار جهانی تغییر داده است و امضای قراردادهای مختلف با دیگر شرکت های بزرگ از روش هایی محسوب می شود که توییتر روی آن تمرکز کرده است.

تبدیل شدن به بزرگترین فضای تبلیغاتی جهان

همه کاربران به خوبی می دانند که تبلیغات مهمترین عامل پول ساز برای شرکت ها محسوب می شود و در یک سال گذشته شبکه های اجتماعی موفق شدند به کاربردی ترین فضا برای تبلیغات تبدیل شوند.

البته در این فضا برخی شبکه های اجتماعی نوظهور از جمله Ello اعلام کردند که به هیچ وجه حاضر نیستند اطلاعات مشترکان خود را به شرکت های تبلیغاتی بفروشند و در مقابل قصد دارند کسب و کار خود را بدون درج هرگونه آگهی رونق بخشند.

image اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

با این وجود Snapchat در اکتبر گذشته ابزار ویژه ای عرضه کرد که آگهی های تبلیغاتی در آن به مدت ۲۴ ساعت برای هر کاربر نمایش داده می شود و سپس آگهی جدید جایگزین می شود.

تک فارس

شبکه اجتماعی Pinterest نیز چندی پیش نخستین ابزار تبلیغاتی خود با نام Promoted Pins را عرضه کرد و چند ماه قبل توضیح داد که برای گسترش فعالیت های خود در این زمینه با شرکت های اینترنتی بزرگ قراردادهای همکاری امضا کرده است.

فیس بوک نیز که از مدت ها قبل بر آگهی های تبلیغاتی تمرکز داشت، در این سال برای نخستین بار آگهی های تبلیغاتی ویدیویی را برای مشترکان خود نمایش داد و امکان انتشار این آگهی ها را در بخش NewsFeeds خود فراهم کرد که در هر ماه بیش از یک میلیارد تصویر ویدیویی تبلیغاتی را میان کاربران خود به اشتراک میگذارد.

رسوایی های Snapchat

شبکه اجتماعی Snapchat در سال گذشته به پیشرفت های فراوان دست یافت و در راستای آن مرکز تحقیقاتی Pew اعلام کرد یک دهم کاربران جهان روی دستگاه موبایلی خود ابزار مخصوص Snapchat را در اختیار دارند.

همچنین گفته شد مشترکان این پلتفرم در هر روز بیش از ۳۵۰ میلیون اسنپ ارسال میکنند که این رقم از ۲۰۰ میلیونی که برای سال قبل از آن اعلام شده بود بیشتر است اما باید توجه داشت که حضور در عرصه رقابتی شبکه های اجتماعی کار چندان آسانی نیست.

image اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

چند ماه قبل بود که گفته شد ایوان اسپیگل، مدیرعامل، رابرت مورفی، مدیر مرکز فناوری و رجی براون، از مدیران اسبق Snapchat با یکدیگر مشکلاتی داشتند و برای مدیریت این شرکت با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

این مشکلات به قدری گسترش یافت که ماه گذشته این سه نفر راهی دادگاه شدند و جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شد که اطلاعات آن به صورت عمومی منتشر نشده است.

همزمان با درگیری مدیران ارشد Snapchat، حملات هکری گسترده ای، این شبکه اجتماعی را مورد هدف قرار داد که مهمترین آنها در ماه اکتبر رخ داد و باعث شد تصاویر شخصی بسیاری از کاربران به صورت عمومی منتشر شود.

به هر حال، Snapchat سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و این رسوایی ها موجب کاهش محبوبیت آن نزد کاربران جهانی شد.

T A K F A R S

فیس بوک، WhatsApp را خرید

یکی از بزرگترین واگذاری هایی که طی سال گذشته انجام شد، خرید WhatsApp توسط فیس بودک با قیمت ۲۲ میلیارد دلار بود. به جز این رقم قابل ملاحظه واگذاری ابزار محبوب WhatsApp یک اتفاق مهم بود و طی آن بزرگترین شبکه اجتماعی جهان موفق شد محبوب ترین ابزار پیام رسان را در اختیار بگیرد.

image اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

پس از آنکه خبر این واگذاری منتشر شد، تمرکز کاربران جهانی بر سیستم های پیام رسان اینترنتی افزایش یافت و در راستای آن برخی واگذاری ها وس رمایه گذاری های دیگر نیز صورت گرفت. شرکت Alibaba از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی جهان برای توسعه ابزار Tango حدود ۲۱۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کرد. شرکت ژاپنی Rakuten با پرداخت ۹۰۰ میلیون دلار، شرکت Viber را خرید و ابزار پیام رسان Bubbly برای ارتباطات نوشتاری و صوتی توسط شرکت هندی Altruist خریداری شد.

این روزها گفته می شود کاربران آسیایی بیشتر از دیگر کاربران جهانی ابزارهای پیام رسان اینترنتی را مورد استفاده قرار می دهند اما فیس بوک معتقد است برای موفقیت در این زمینه باید به صورت جهانی سرمایه گذاری کند و همه کاربران جهانی را تحت پوشش قرار دهد.

آرزوهای Whisper برای تبدیل شدن به توییتر

در نگاه اول به نظر می رسد توییتر و Whisper هیچ وجه مشترکی نداشته باشند. هدف توییتر جمع کردن کاربران جهانی در کنار یکدیگر،انتشار اطلاعات در لحظه و به اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه است. در مقابل، Whisper پلتفرمی در اختیار کاربران میگذارد تا تفکرات خود را به اشتراک بگذارند و البته در این فرآیند، محدودیت های فراوانی پیش رو دارند.

image اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

اما چند ماه قبل با یک اتفاق مشخص شد Whisper می تواند مانند توییتر بر کاربران جهانی تاثیر بگذارد. یک مرد آمریکایی که در محاصره ماموران پلیس بود از این شبکه اجتماعی استفاده کرد تا اسناد مربوط به جنایتی را که مرتکب شده به نمایش بگذارد و در راستای آن تصاویر مربوط به این حادثه را منتشر می کرد.

در آن زمان از نیتزان زیمرمن، مدیر Whisper پرسیده شد که این شبکه اجتماعی با ایجاد فضایی برای انتشار اسناد و اطلاعات مربوط به حوادث مختلف بدون نگرانی از تبعاتی آتی مانند توییتر عمل میکند و پس از گذشت مدتی می تواند به یک فضای کاربردی برای اقدامات تروریستی تبدیل شود.

تک فارس www.takfars.ir

زیمرمن در پاسخ گفت که توییتر نمی تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد و افراد برای به اشتراک گذاری توییت های خود محدودیت فراوان دارند اما Whisper به گونه ای طراحی شده است که می تواند ابعاد مختلف زندگی روزانه را پوشش دهد و بر این اساس، اتفاقات مختلف مثبت یا منفی می تواند در آن بازتاب داشته باشد.

این پلتفرم به گونه ای ساخته شده است که مردم میتوانند مطالب خود را در آن بیان کنند و به همین دلیل می تواند یک کاربری ویژه و انحصاری در اختیار کاربران جهانی قرار دهد.

سفر LinkedIn به چین

برای شبکه های اجتماعی قدیمی تر که توسعه را مهمترین عامل موفقیت های آتی خود می دانند، حضور در بازار چین اولویت اصلی محسوب می شود. این کشور ۶۱۸ میلیون کاربر اینترنتی دارد که ۵۰۰ میلیون نفر از آنها با دستگاه موبایل در اینترنت گشت و گذار میکنند و البته فیس بوک و توییتر هنوز نتوانسته اند تمام آنها را تحت پوشش خود قرار دهند.

image اتفاقات جالب و خواندنی شبکه های اجتماعی

دیک کستولو، مدیرعامل توییتر سال گذشته برای نخستین بار به کشور چین سفر کرد و در جریان این اتفاق مذاکراتی را با مقامات اصلی شانگهای به انجام رساند. شبکه اجتماعی توییتر از سال ۲۰۰۹ به بعد در چین فیلتر شد و این ملاقات اساس روابط بهتر توییتر و دولت چین در مراحل آتی بود.

فیس بوک نیز طی یک سال گذشته نخستین گام را در این زمینه برداشت و نخستین مرکز فروش در کشور چین را تاسیس کرد. مدیرعامل فیس بوک همچنین ملاقات هایی را با مقامات ارشد چین انجام داد. البته باید بدانید که فیس بوک هم از سال ۲۰۰۸ به بعد در چین محدود شده است.

اما تنها شبکه اجتماعی که توانست در این زمینه به موفقیت برسد، LinkedIn بود. جف وِینر، مدیرعامل این شرکت سیاست های خود را به گونه ای پیش برد که شبکه اجتماعی آن در چین فیلتر نشده و با پشتیبانی از سیاست های دولت این کشور، توانسته است بخش اعظم کاربران اینترنتی چین را تحت پوشش قرار دهد. این روزها بخش اعظم کارشناسان و متخصصان چینی در LinkedIn حضور فعال دارند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر