تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا واقعا نگرانی زیاد جلوی لاغر شدن را می گیرد

تمام پستانداران قادر به کنترل وزن بدنشان هستند، حتی زمانی که مصرف غذای آن‌ها کمی بالا یا پایین می‌رود.

همچنین تمام پستانداران می‌توانند بدون خوردن غذای بیشتر، هنگام آماده شدن برای خواب زمستانی یا مواجهه با قحطی، وزن اضافه کنند.

حالت بقا عبارتی است که به این واکنش ذخیره‌سازی اطلاق می‌شود، و این برای ما نیز اتفاق می‌افتد.

وقتی در حالت بقا نیستیم، هورمون اصلی استرس یعنی کورتیزول، یک ریتم روزانه‌ی سالم دارد. غدد آدرنال هنگام صبح مقدار زیادی کورتیزول ترشح می‌کنند، و در پایان روز کمتر و کمتر ترشح می‌کنند. وقتی چیزهایی مثل سموم، نویز یا موارد استرس‌ زا ما را به حالت بقا می‌فرستند، زمانبندی تولید کورتیزول به هم می‌ریزد. وقتی زمانبندی کورتیزول تغییر می‌کند، انرژی موجود در جریان خون توسط چربی‌های شکم ربوده شده و برای بزرگ شدن سلول‌های چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی متوجه می‌شویم که افزایش وزن یک آمادگی برای قحطی است، مشخص می‌شود که چرا کمتر غذا خوردن به ‌ندرت منجر به کاهش وزن پایدار می‌شود. وقتی یک رژیم جدید می‌گیرید، مصرف غذای شما کاهش پیدا می‌کند. اگر بدنتان در حال آمادگی برای کمبود غذا باشد، این فقط اوضاع را بدتر می‌کند. باوجوداینکه کاهش وزن بلند مدت در اثر وارد کردن فشار بیشتر به خودتان اتفاق نمی‌افتد، اما با آرام کردن خودتان به شکل مؤثرتری رخ می‌دهد. به‌ جای روش‌های قدیمی رژیم گرفتن و ورزش کردن، راه ‌حل­های جدید بیشتر به این شکل هستند:

تکفارس آی آر

مدیتیشن

یوگا

خواب منظم

مصرف غذاهای پروبیوتیک

خاطره‌نویسی

www.takfars.ir

سم ‌زدایی و پاکسازی

وقت ‌گذرانی در طبیعت

ماساژ

ترمیم چرخه‌ کورتیزول

تمام این راه‌حل‌ها می‌توانند به ترمیم چرخه‌ی تولید کورتیزول کمک کنند، و این کلید کاهش چربی پایدار است. تنها ایراد این راه‌حل‌های جدید این است که زمان‌بر هستند، و بسیاری از افراد به خاطر مشغله‌ی زیاد خود، زمان کافی ندارند. مشخص شده است که یک رژیم ساده به ‌تنهایی چرخه‌ی کورتیزول را ترمیم می‌کند. این کار نتیجه ‌بخش است چون کربوهیدرات‌های خوب مثل کدو، گندم سیاه، و لوبیای چشم‌ بلبلی می‌توانند به شکل مؤثری استرس را کاهش دهند. چون بالا بودن کورتیزول در هنگام صبح و پایین بودن آن هنگام شب خوب است، شما می‌توانید این کربوهیدرات‌ها را هنگام شب مصرف کنید و ریتم را دوباره تنظیم نمایید.

یک گروه ۴۲ نفره از داوطلبان این رژیم را امتحان کردند و نشان دادند که در کمتر از ۳۰ روز، هورمون‌های ذخیره‌ی چربی می‌توانند ترمیم شوند. در این مطالعه، شرکت‌ کنندگان به صورت میانگین ۴ کیلوگرم چربی از دست دادند، و بسیاری از آن‌ها ۸ تا ۱۲ سانتی متر کاهش در سایز دور کمر داشتند. یافته‌های ما: برخلاف رژیم‌های معمول، شرکت‌ کنندگان انرژی کسب کردند، کیفیت خواب آن‌ها بهبود یافت و متوجه افزایش تمرکز ذهنی بهتری شدند.

اگر با کم کردن وزنتان مشکل داشته‌اید، لطفاً فکر نکنید که اراده‌ی ضعیفی دارید یا تنبل هستید. وقتی متوجه می‌شوید که هورمون‌های استرس موجب افزایش وزنتان می‌شوند، مشخص می‌شود که همین احساس خجالت یا عدم اعتماد به ‌نفس ممکن است موجب بدتر شدن مسئله شود. درک کنید که دنیای مدرن پر از محرک‌های قحطی هستند و بدن شما فقط کاری را انجام می‌دهد که بتواند از خودش محافظت کند. راه کم کردن چربی و پرانرژی بودن، محروم کردن خودتان به شکل افراطی نیست، بلکه راه آن افتخار کردن و آرامش دادن به خودتان به شکل مؤثرتر است.

دکتر کریستینسون

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر