تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا می توان بدون شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام زندگی شادی داشت

image آیا می توان بدون شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام زندگی شادی داشت

شبکه های اجتماعی قادرند زندگی ما را تحت سلطه خود بگیرند. آن ها باعث می شوند از زمان حال خود لذت نبریم و به آن ها اعتیاد پیدا کنیم به طوری که خودمان را فراموش می کنیم.

تصور کنید اگر یک روز، یک هفته، یک ماه یا یک سال آن ها را کنار بگذاریم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

روابط عمیق خانوادگی

یکی از اولین فواید کنار گذاشتن گوشی موبایل برقراری روابط عمیق و تماس چشمی با اعضای خانواده و نزدیکان است. اگر تنها یک هفته از موبایل و اینترنت دور باشید به جای اینکه بی هدف در صفحات فیسبوک و اینستاگرام پرسه بزنید با بچه ها بازی میکنید و با همسرتان درباره آینده برنامه ریزی میکنید. با این کار بیشتر می خوابید، بیشتر با هم صحبت میکنید و وقت بیشتری برای همدیگر دارید. با کنار گذاشتن آن ها بیشتر از تاثیراتشان روی سلامت ذهن، جسم و روح آگاه می شوید.

تکفارس آی آر

احساس پشیمانی

وقتی به شبکه های اجتماعی عادت کرده باشید اگر یک روز آن را کنار بگذارید در ابتدا احساس پشیمانی و ناراحتی میکنید. در چند روز اول احساس اضطراب و پشیمانی به سراغتان می آید. با از دست دادن موبایل مثل این است که بخشی از خودتان را از دست داده اید اما باید با خودتان روراست باشید و امتحان کنید.

سازندگی بیشتر

اگر میخواهید در کمترین زمان بهترین بازدهی را داشته باشید اولین قدمی که باید بردارید این است که شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید. شبکه های اجتماعی وقت کش هستند و دائما چک کردن آن ها برای شما مشکل چند تکلیفی بوجود می آورد. چند تکلیفی باعث می شود کارهایی که میخواهید انجام دهید هم زمان بیشتری ببرد هم درست و صحیح انجام نشود. اگر دائم وسط کار به شبکه های اجتماعی سر بزنید میزان سازندگی شما ۴۰ درصد کاهش می یابد. پس تنها روی یک چیز تمرکز کنید تا کارها را به بهترین نحو انجام دهید.

خواب بهتر

www.takfars.ir

معمولا شب ها وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی و چت با دوستان می گذرانیم و این تاثیرات خطرناکی روی سلامت بدن دارد. تحقیقات نشان داده است که نور آبی تلفن همراه با تاثیر روی ریتم شبانه روزی بدن الگوی خواب و سلامت بدن را به هم میریزد. پس بهتر است قبل از خواب گوشی و تبلت و تمام ابزارهای الکترونیک را کنار بگذاریم و به جای آن مطالعه کنیم یا مدیتیشن انجام دهیم.

زمان بیشتر

کامنت گذاشتن یا دو بار تب کردن روی پست ها وقت زیادی نمی برد اما تعداد دفعات سر زدن به شبکه های اجتماعی است که وقت زیادی می برد. تصور کنید اگر این زمان را صرف کاری کنید که به آن علاقه دارید چه اتفاقی می افتد. کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی علاوه بر خواب بهتر فواید دیگری هم دارد. بیشتر از خودتان مراقبت میکنید، با خودتان بیشتر ارتباط برقرار میکنید و آن زمان را صرف بهبود سلامتی خود میکنید.

اعتماد به نفس بیشتر

شبکه های اجتماعی رفته رفته اعتماد به نفس را از ما گرفته و باعث افسردگی می شود. وقتی پست های آخرین سفر و عکس های باشکوه جسن عروسی، خانه های لوکس و تفریحات لاکچری دیگران را می بینید خودتان را با آن ها مقایسه میکنید و در نتیجه اعتماد به نفس تان را از دست داده و دچار افسردگی می شوید. مردم عادت دارند فقط بهترین لحظات زندگی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و ما نمی دانیم در زندگی خصوصی آن ها چه اتفاقاتی می افتد.

احساس شادی

گذاشتن عکس های مسافرت و دیدن کامنت دوستان حس خوبی می دهد اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن هم زمانی است که اجازه بدهید شبکه های اجتماعی روی احساسات تان تاثیر بگذارند. گاهی اوقات کامنت های بی ادبانه و آزاردهنده شما را عصبانی و ناراحت میکند و منجر به احساس افسردگی، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس می شود. تا زمانی که به شبکه های اجتماعی وابستگی داشته باشید به آن دلبستگی عاطفی هم پیدا میکنید. اگر با پرسه زدن در شبکه های اجتماعی آزرده و پر استرس می شوید وقتش رسیده که به خودتان استراحتی بدهید.

چه زمانی باید شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم

برای رسیدن به این فواید نیاز نیست که کاملا شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید فقط کافی است گاه به گاه استراحتی به خودتان بدهید. اگر سر زدن به شبکه های اجتماعی و دیدن کامنت ها در روحیه شما تاثیر میگذارد و باعث آزردگی خاطرتان می شود زمانش رسیده است که استراحتی به خودتان بدهید. اگر با دیدن شکست دیگران خوشحال می شوید و با دیدن موفقیت های شان ناراحت زمانش رسیده است که استراحتی به خودتان بدهید.

برای شروع از تغییرات کوچک آغاز کنید. به عنوان مثال شب ها موبایل را کنار بگذارید و به جای آن غذا درست کنید یا دوش بگیرید و یا مدیتیشن انجام دهید. رفته رفته این استراحت ها را طولانی تر کنید تا زمانی که به روال عادی زندگی برگردید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر