تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا من بیشتر از دیگران می خوابم چطور بفهمم

image آیا من بیشتر از دیگران می خوابم چطور بفهمم

نخست باید مشخص کنیم که بدن شما به چه مقدار خواب احتیاج دارد که این پرسش را می‌توان بنا بر تجربه به سادگی پاسخ داد. نیاز افراد به خواب تا حد زیادی وابسته به ژنتیک است اما عوامل دیگری از جمله سلامت عمومی و حتی سن هم ممکن است بر این میزان تاثیر داشته باشد. بزرگسالان به ۷-۵ تا ۸ ساعت خواب شبانه احتیاج دارند.

هنگامی‌ که کمتر از این میزان بخوابید، کسر خواب را تجربه خواهید کرد. کمبود خواب به صورت مداوم، به تدریج موجب ایجاد اختلال کم خوابی و بی خوابی خواهد شد. در نتیجه ممکن است در تمام طول روز احساس خواب آلودگی مفرط کنید، میل به خواب طولانی و مداوم در طول روز داشته باشید یا در تعطیلات آخر هفته، بیشتر بخوابید.

اما در واقع باید دید که چه میزان خواب، پرخوابی یا زیاده روی در خواب محسوب می‌شود؟ اگر بنا بر ویژگی‌های ژنتیکیتان پُرخواب باشید، باید در طول شبانه روز ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید تا احساس کنید که استراحتتان کافی بوده است. در صورتی که استثنائاتی هم هستند که با ۴ ساعت خواب سرحال خواهند بود و برخی دیگر هم برای رفع خستگی به ۱۲ ساعت خواب احتیاج دارند، اما هر دوی این موارد، نادر هستند.

اختلال خواب

تکفارس آی آر

اگر نیازتان به خواب به شکل قابل ملاحظه ای تغییر کرده یا از علائم بی نظمی در خواب، نظیر خواب آلودگی زیاد و مداوم رنج می‌برید، بهتر است با پزشک یا یک متخصص اختلالات خواب مشورت کنید. ممکن است عوارض جانبی برخی داروهای مربوط به کم کاری تیروئید یا داروهای ضد افسردگی، افزایش میزان خواب باشد که نیازمند درمان خواهد بود.

اما کسانی که همیشه کمی بیشتر از حد معمول به خواب احتیاج دارند، دلیلی ندارد احساس گناه کنند؛ شما خوابتان خیلی زیاد نیست، این همان مقدار خوابی است که به آن احتیاج دارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر