تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا شستن زیاد موهای سر باعث ریزش مو می شود

image آیا شستن زیاد موهای سر باعث ریزش مو می شود

هر کدام از ما به طور متوسط روزانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می دهیم. این میزان از ریزش مو کاملاً عادی و طبیعی است چون بخشی از پروسه طبیعی رشد مو محسوب می شود.

بهتر است بدانید که در حمام و در حین شستشو به دلیل رطوبت بالا، ریزش مو بیشتر است بخصوص در افرادی که مو های بلندی دارد این ریزش قابل لمس تر است. بنابراین ریزش بیشتر مو ها در حمام نباید شما را به وحشت بیاندازد چون در روز هایی که مو هایتان را نمی شویید نیز همین اتفاق در جریان است اما متوجه آن نمی شوید.

مو های ما زندگی مخصوص خود را دارند و در چرخه حیات خود مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند. در واقع حیات مو ها از رشد یک تار مو کلید می خورد و سپس یک مرحله گذار یا انتقال را پشت سر می گذارد و در نهایت وارد فاز معروفی به نام تلوژن می شود. در ادامه این سه مرحله را بیشتر توضیح می دهیم

مرحله آناژن

تکفارس آی آر

نخستین مرحله رشد مو را مرحله آناژن یا مرحله رشد می گویند. در این مرحله فولیکول مو فعال است و تار مو هر روز حدود ۰. ۳ میلی متر رشد می کند. مرحله آناژن مرحله طولانی است که ممکن است سال ها یعنی بین حدود ۳ تا ۶ سال طول بکشد. همچنین در این مرحله است که مو ها بیشترین میزان آسیب پذیری را دارند.

مرحله کاتاژن

مرحله کاتاژن یا مرحله انتقال که کوتاه ترین مرحله سیکل رشد مو است که حدود ۲ تا ۳ هفته به طول میانجامد. در این فاز از چرخه مو، فعالیت فولیکول های مو متوقف می شود. به این ترتیب که تار مو از رشد باز می ایستد و خود را برای افتادن و جایگزین شدن آماده می کند.

مرحله تلوژن

مرحله تلوژن آخرین فاز سیکل رشد مو است که حدود ۳ ماه طول می کشد. در این مرحله مو دیگر رشد نمی کند و در حال افتادن است. به این ترتیب که موی مرده قبل از ریزش توسط موی جدید به تدریج به بیرون رانده می شود. در نتیجه حدود ۱۰۰ تار مو را به طور روزانه از دست می دهیم. اگر این مرحله با سرعت بالایی انجام شود ریزش موی زیاد و منتشر اتفاق می افتد. این مسأله نیز معمولاً بعد از یک دوره استرس شدید، بارداری و تغییر فصل (بهار و پاییز) بروز می کند اما در اغلب موارد کمبود آهن و زینک بیشترین تأثیر را در این نوع ریزش دارند.

www.takfars.ir

متخصصان توصیه می کنند اجازه ندهید چربی یا سبوم روی مو ها و پوست سر تجمع کنند. بنابراین لازم است که مو ها به محض کثیف شدن شسته شوند. توصیه می کنیم مو هایتان را با آب ولرم و شامپوی کم بشویید و در مرحله آخر با آب سرد آبکشی کنید

مو های خود را چند بار در هفته بشوییم؟

قبل از هر چیز به این شایعه بی اساس خاتمه دهیم: مو های ما به دلیل شستشوی زیاد دچار ریزش نمی شوند. بنابراین این حرف را باور نکنید و بر حسب برنامه روزانه شستشو و مراقبت از مو هایتان پیش بروید. اما سؤال اینجاست که چند بار در هفته باید مو ها را بشوییم؟ آیا لازم است که به طور روزانه مو ها را شستشو دهیم؟ متخصصان پوست و مو اغلب بر این باور هستند که مو ها باید زمانی که به دلیل تجمع آلودگی یا سبوم کثیف شده اند شسته شوند. به بیان دیگر، بهتر است زمانی مو هایتان را بشویید که متوجه شده اید کثیف و چرب هستند. اگر اینکار را نکنید زمینه را برای تولید بیشتر چربی روی پوست سر فراهم می کنید که این مسأله روی فولیکول مو تأثیر می گذارد. بنابراین اگر مشاهده کرده اید که مو هایتان به شامپو کردن روزانه نیاز دارند این کار را انجام دهید.

یادتان باشد عدم رعایت بهداشت پوست سر باعث بروز برخی بیماری ها می شود. تولید چربی پوست سر توسط هورمون ها کنترل می شود و خانم ها به دلیل عادت ماهانه و تغییرات هورمونی تغییرات بیشتری را در میزان چربی مو های خود مشاهده می کنند.

باید بدانید که چربی بیش از اندازه باعث بروز میکروارگانیسم های بیماری زا می شود که تعادل و سلامت مو ها را به خطر می اندازد. در برخی موارد خاص، عفونت هایی ایجاد می شوند که آلوپسی یا طاسی در پی دارند.

بنابراین لازم است مو ها را به محض مشاهده کثیفی و چرب شدن بشوییم. در غیر این صورت و با شستن بی مورد مو های تمیز باعث تحریک ترشح چربی می شویم.

نحوه صحیح شستشوی مو ها

علاوه بر اینکه باید زمان مناسب شستن مو ها را بدانید یعنی زمانی که پوست سر نیاز واقعی به تمیزی داشته باشد این کار را بکنید، لازم است که قوانین صحیح شستشو را نیز رعایت کنید

آب ولرم باشد

برای شستن مو ها نباید از آب داغ استفاده کنید. اگر می خواهید مو هایتان همیشه سالم و درخشان باشد از آب ولرم استفاده کنید.

تک فارس

شامپوی مناسب به میزان مناسب

استفاده از شامپو برای از بین بدن کثیفی مو ها امری واجب است به شرط اینکه مناسب جنس مو هایتان باشد و به میزان مناسبی استفاده شود. توصیه می شود که در استفاده از شامپو زیاده روی نکرده و به میزان کمی از آن بسنده کنید.

آبکشی خوب

مرحله آبکشی مو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نباید کوچکترین میزان از شامپو و شوینده روی مو هایتان باقی بماند. در آخرین مرحله و قبل از پایان دادن به آبکشی می توانید آب را سرد کنید. این کار باعث می شود رگ های کوچک واقع در نزدیکی فولیکول های مو منقبض شده و مو هایتان شفافیت بیشتری داشته باشند.

مو ها با شستشوی زیاد نمی ریزند

در نهایت باید بگوییم که ایده ریزش مو ها در نتیجه شستشوی زیاد شایعه ای بیش نیست. ریزش مو در مرحله تلوژن ایجاد می شود و این مرحله ارتباطی با بهداشت روزانه ندارد. متخصصان توصیه می کنند اجازه ندهید چربی یا سبوم روی مو ها و پوست سر تجمع کنند. بنابراین لازم است که مو ها به محض کثیف شدن شسته شوند. توصیه می کنیم مو هایتان را با آب ولرم و شامپوی کم بشویید و در مرحله آخر با آب سرد آبکشی کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر