تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا ذهن من خلاق است نشانه های آن چیست

image آیا ذهن من خلاق است نشانه های آن چیست

افراد خلاق دارای ۱۰ ویژگی متضاد هستند که به شیوه ای پیچیده با یکدیگر تعامل دارند و بر خلاقیت کلی فرد تأثیر می گذارند.

گنجاندن این شیوه های خلاقانه در زندگی روزمره ممکن است به شما کمک کند پتانسیل خلاقیت خود را افزایش دهید.

پر انرژی و متمرکز

افراد خلاق تمایل به داشتن انرژی زیادی، هم جسمی و هم ذهنی دارند. آن ها می توانند ساعت ها روی یک تکلیف کار کنند که توجه آنها را به خود جلب می کند، اما به نظر می رسد که همیشه مشتاق هستند.

تکفارس آی آر

داشتن ذهن خلاق به این معنا نیست که همیشه درگیر یک کار خلاقانه یا بر روی هنری متمرکز باشید. افراد خلاق و هنرمند دارای تخیل کنجکاو هستند و زمان زیادی را در استراحت می گذرانند، بی سر و صدا در مورد موضوعاتی که مورد علاقه آنها است فکر می کنند و به ذهن خود اجازه می دهند که سرگردان شود.

باهوش و ساده لوح

افراد خلاق معمولاً باهوش هستند، اما تحقیقات نشان داده است که داشتن ضریب هوشی بسیار بالا لزوماً با سطوح بالاتری از دستاوردهای خلاق مرتبط نیست – ویژگی های شخصیتی هم مهم هستند.

در مطالعه ای لوئیس ترمن روی کودکان تیزهوش، نشان داده شد که کودکان با ضریب هوشی بالا به طور کلی عملکرد بهتری در زندگی دارند، اما آنهایی که ضریب هوشی بسیار بالایی دارند، لزوماً نابغه های خلاق نیستند. تعداد بسیار کمی از کسانی که در این مطالعه شرکت داشتند، سطوح بالایی از موفقیت هنری را در مراحل بعدی زندگی نشان دادند.

چیکسنتمیهایی اشاره می کند که مطالعات نشان می دهد که به نظر می رسد یک نقطه برش در حدود ۱۲۰.۱ وجود دارد که داشتن هوش بالاتر از حد متوسط ​​ممکن است به خلاقیت کمک کند، اما داشتن آیکیوی بالای ۱۲۰ لزوماً منجر به خلاقیت بیشتر نمی شود.

www.takfars.ir

ایجاد تعادل بین خلاقیت و دانش عملی به معنای دانستن اینکه کدام ایده ها را باید دنبال کرد و روی کدام ها دوباره کار کرد یا رهایشان کرد. این مجموعه مهارت جنبه مهمی از یک فرد خلاق بودن است.

چیکسنتمیهایی همچنین معتقد است که افراد خلاق باید بتوانند به چیزها به شیوه های تازه و حتی ساده نگاه کنند تا بتوانند حس شگفتی و کنجکاوی خود را حفظ کنند.

بازیگوش و منظم

چیکسنتمیهایی خاطرنشان می کند که نگرش بازیگوش یکی از ویژگی های خلاقیت است، اما این سبک دلی و هیجان با یک ویژگی متناقض نیز منعکس می شود: پشتکار.

هنگام کار روی یک پروژه، افراد خلاق تمایل به نشان دادن عزم و اراده دارند. آنها ممکن است ساعت ها روی چیزی کار کنند، اغلب تا دیروقت شب بیدار می مانند تا زمانی که از کار خود راضی شوند.

در نظر بگیرید که اگر با یک هنرمند آشنا شوید چه فکر می کنید. زندگی آنها ممکن است هیجان انگیز، عاشقانه و پر زرق و برق به نظر برسد. با این حال، یک هنرمند موفق نیز کار زیادی می کند که ممکن است بسیاری از مردم نتوانند آن را ببینند. یک فرد خلاق متوجه می شود که خلاقیت واقعی شامل ترکیب سرگرمی و کار سخت است.

یک فرد هنرمند یا خلاق ممکن است بی خیال به نظر برسد، با این حال می تواند به شدت سخت کوش و با انگیزه باشد که به دنبال اشتیاق خود باشد.

دید واقع بینانه و تخیلی

افراد خلاق دوست دارند رویاپردازی کنند و امکانات و شگفتی های دنیا را تصور کنند. آنها می توانند خود را در تخیل و رویا غوطه ور کنند، با این حال به اندازه کافی رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند. آنها اغلب به عنوان رویاپرداز توصیف می شوند، اما این بدان معنا نیست که آنها در ابرها زندگی می کنند.

انواع انسان های خلاق، از دانشمندان گرفته تا هنرمندان و نوازندگان، می توانند راه حل های تخیلی برای مسائل دنیای واقعی ارائه دهند. در حالی که دیگران ممکن است ایده های خود را به عنوان یک خیال پردازی صرف یا بی ربط ببینند، افرادی که ذهن خلاق دارند راه های عملی برای تبدیل ایده های خود به واقعیت پیدا می کنند.

تک فارس

برون گرا و درون گرا

در حالی که ما اغلب در دام دسته بندی افراد صرفاً برونگرا یا درونگرا می افتیم، چیکسنتمیهایی پیشنهاد می کند که خلاقیت مستلزم ترکیب هر دوی این تیپ های شخصیتی است.

او معتقد است افراد خلاق هم برونگرا و هم درونگرا هستند. تحقیقات نشان داده است که افراد تمایل بیشتری به برون گرا یا درون گرا دارند و این ویژگی ها به طور قابل ملاحظه ای پایدار هستند.

افراد خلاق تمایل دارند ویژگی های درون گرایی و برون گرایی را همزمان از خود نشان دهند.

آنها می توانند هم صمیمانه و متین، هم اجتماعی و هم ساکت باشند.

ارتباط با دیگران می تواند ایده ها و الهام بخش باشد، و عقب نشینی به یک مکان آرام به افراد خلاق اجازه می دهد تا به طور کامل این منابع خلاقیت را کشف کنند.

مغرور و متواضع

افراد بسیار خلاق تمایل دارند به دستاوردها و دستاوردهای خود افتخار کنند، اما از جایگاه خود نیز آگاه هستند. آنها ممکن است برای دیگرانی که در زمینه کاری خود کار می کنند و تأثیری که آن نوآوری های قبلی روی کار آنها داشته است، احترام زیادی قائل باشند. آنها می توانند ببینند که کارشان اغلب در مقایسه با دیگران قابل توجه است، اما این چیزی نیست که روی آن تمرکز کنند.

چیکسنتمیهایی می گوید که افراد خلاق اغلب آنقدر روی ایده یا پروژه بعدی خود متمرکز هستند که روی دستاوردهای گذشته خود متمرکز نمی شوند.

مردانه و زنانه

T A K F A R S

چیکسنتمیهایی معتقد است که افراد خلاق حداقل تا حدی در برابر کلیشه ها و نقش های جنسیتی سفت و سخت که جامعه اغلب سعی در اعمال آنها دارد مقاومت می کنند. او می گوید که دختران و زنان خلاق نسبت به سایر دختران و زنان مقتدرتر هستند، در حالی که پسران و مردان خلاق نسبت به سایر مردان کمتر پرخاشگر و حساس تر هستند.

افراد خلاق معمولاً می توانند جنبه های مردانه و زنانه خود را در آغوش بگیرند. این بدان معنی است که آنها می توانند همزمان حساس و پرورش دهنده (خاصیت اغلب به عنوان زنانه) و همچنین قاطع و مسلط (خاصیت اغلب به عنوان مردانه) باشند.

محافظه کار و یاغی

افراد خلاق طبق تعریف متفکرانی خارج از چارچوب هستند و ما اغلب آنها را ناسازگار و حتی کمی سرکش می دانیم. چیکسنتمیهایی بر این باور است که بدون داشتن هنجارها و سنت های فرهنگی درونی شده، امکان ندارد واقعاً خلاق بود.

او پیشنهاد می کند که خلاقیت مستلزم سنتی بودن و شمایل شکن بودن است. این بدان معناست که بتوانیم گذشته را به عنوان منبعی از دانش درک کنیم و حتی آن را در آغوش بگیریم، در حالی که همچنان به دنبال راه های بهبود یافته برای ایجاد راه حل های جدید باشیم. افراد خلاق می توانند از بسیاری جهات محافظه کار باشند، اما می دانند که نوآوری گاهی به معنای ریسک کردن است.

پرشور و هدفمند

افراد خلاق فقط از کار خود لذت نمی برند، آنها عاشقانه عاشق کاری هستند که انجام می دهند. اما فقط علاقه داشتن به چیزی لزوماً منجر به کار عالی نمی شود. تصور کنید نویسنده ای آنقدر عاشق نوشته های خود است که حاضر به ویرایش یک جمله نیست. افراد خلاق هم می توانند از کار خود لذت ببرند و هم به طور انتقادی آن را بررسی می کنند.

افراد خلاق وقف کار خود هستند، اما می توانند در مورد آن نیز عینی باشند. آنها مایل به انتقاد از دیگران هستند که به آنها امکان می دهد خود را از کارشان جدا کنند و زمینه هایی را پیدا کنند که نیاز به بهبود دارند.

حساس و شاد

چیکسنتمیهایی می گوید که افراد خلاق تمایل دارند بازتر و حساس تر باشند، ویژگی هایی که می توانند هم پاداش و هم درد را به همراه داشته باشند. عمل خلق چیزی، ارائه ایده های جدید و ریسک کردن، اغلب افراد را در معرض انتقاد و حتی تحقیر قرار می دهد. صرف سالها به چیزی فقط برای رد شدن، نادیده گرفتن یا تمسخر آن می تواند دردناک و حتی ویرانگر باشد.

تک فارس www.takfars.ir

باز بودن افرادی با ذهن خلاق برای تجربه خلاق نیز منبع شادی زیادی است. این می تواند شادی فوق العاده ای به ارمغان بیاورد و بسیاری از افراد خلاق معتقدند که چنین احساساتی ارزش معاوضه با هر درد احتمالی را دارند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر