تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا خوردن شیره افرا برای سلامتی مفید است

image آیا خوردن شیره افرا برای سلامتی مفید است

شیره افرا از صدها سال پیش در آمریکای شمالی شناخته شده بوده و توسط مردم آن تولید می شود. آن ها عصاره درخت را جمع کرده و آن را تبخیر می کردند تا شیره به دست آید. پس از آن، شیره افرا به اروپاییان – به ویژه اروپاییان ساکن کانادا- معرفی شد.

سپس اروپاییان، فن آوری و تکنولوژی لازم برای جمع آوری سریع تر شیره را یافتتند. بومیان آمریکا از شیره افرا به عنوان شیرین کننده و جایگزینی برای قند نیشکر استفاده می کردند. امروزه کانادا تولید کننده اول شیره افرا در جهان است.

انواع شیره افرا

شیره افرا می تواند از بیش از ۱۰۰ گونه درخت افرا تولید شود. چهار گونه اصلی افرا وجود دارد که می توانند برای تولید شیره مورد استفاده قرار بگیرند. افرای قندی یا افرای سخت گونه های اصلی هستند که توسط تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرند. شیره افرای قندی ۲٪ قند دارد و از شیره هایی که از گونه های دیگر گرفته می شوند شیرین تر است.

تکفارس آی آر

چهار نوع شیره افرا در فروشگاه ها یافت می شود که در این جا آن ها را توضیح داده ایم

شیره افرای طلایی

این نوع شیره، رنگی روشن داشته و Tc آن از ۷۵٪ کمتر نیست و طعم آن نیز ملایم است. این شیره افرای خالص، رنگی طلایی و طعمی ملایم دارد که اکثر مصرف کنندگان آن را انتخاب می کنند.

شیره افرای کهربایی

این شیره افرای خالص، رنگی با Tc کمتر از ۷۵٪ دارد اما کمتر از ۵۰٪ نیست. این شیره افرای خالص طعمی قوی و رنگ کهربایی روشن دارد. مصرف کنندگانی این شیره را انتخاب می کنند که طعم ملایم و متوسط را دوست داشته باشند.

www.takfars.ir

شیره افرای تیره

شیره افرای تیره، شدت رنگی کمتر از ۵۰٪ دارد اما این رنگ کمتر از ۲۵٪ نیست. این شیره طعمی قوی و رنگی تیره دارد. مصرف کنندگانی که طعمی قوی را ترجیح می دهند، شیره افرای تیره را انتخاب می کنند.

شیره افرای خیلی تیره

شیره افرایی که به این گروه تعلق دارد رنگی با Tc کمتری از ۲۵٪ و طعمی قوی دارد. این نوع شیره افرا معمولا در فرآیند آشپزی به کار می رود اما برخی افراد آن را سر میز غذای خود می گذارند.

شیره افرا حاوی مواد مغذی بسیاری است که خواص زیادی برای بدن دارند. حقایق تغذیه ای آن را در جدول زیر ببینید

ارزش بالقوه ( در هر ۶۰ گرم)

مقدار (درصد ارزش روزانه)

منگنز

۱۰۰

زینک

تک فارس

۱۸

پتاسیم

۵

کلسیم

۵

قند

۵۴ (GI)

ریبوفلاوین (B2)

۳۷

منیزیم

T A K F A R S

۷

کالری

۲۱۷

خواص شیره افرا برای سلامتی

شیره افرای خالص نه تنها شیرین است بلکه خواص زیادی نیز برای بدن دارد. این ماده دارای آنتی اکسیدان نیز هست که قابل مقایسه با سبزیجات و میوه است. شیره افرا خواص دیگری برای سلامتی نیز دارد که در این جا آن ها را توضیح می دهیم.

محافظت از قلب

بیماری قلبی یک قاتل خاموش است و دلیل اصلی مرگ و میر در دنیا محسوب می شود. شیره افرای خالص دارای زینک و پتاسیم است که برای حفظ سلامت قلب مفید هستند. پتاسیم به عنوان ماده معدنی ضروری شناخته شده است که از ضربان قلب طبیعی محافظت می کند و زینک نیز می تواند از عضله قلب و رگ های خونی محافظت کند.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن با بیماری ها مبارزه کرده و بدن را در برابر بیماری مصون می کند. سیستم ایمنی اندام ها و سلول های متعددی دارد که باهم کار می کنند تا از آسیب مواد خطرناک به بدن جلوگیری کنند. آنتی اکسیدان، عاملی است که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند. مصرف شیره افرا که سرشار از آنتی اکسیدان به ویژه زینک است می تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری جلوگیری کند.

جلوگیری از سرطان

تک فارس www.takfars.ir

همه می دانند که سرطان یک بیماری خطرناک است و می تواند هر کسی را مبتلا کند. درمان خاصی برای سرطان وجود ندارد و به همین دلیل به اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از سرطان نیاز است. سرطان به دلیل آسیب DNA که ناشی از رادیکال های آزاد است به وجود می آید.

با استناد به تحقیق دانشگاه رود آیلند، شیره افرا حاوی ۵۴ ماده است که مانند آنتی اکسیدان هایی از جمله فنولیک اسید عمل می کند. یک تحقیق دیگر که توسط Legault انجام شد نشان داد که شیره افرای خالص می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. خوردن خوراکی هایی که حاوی قند افرا هستند می تواند آنتی اکسیدان ها را برای بدن شما فراهم کند که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از سرطان جلوگیری می کنند.

حفظ قند خون طبیعی

شیره افرا برخلاف قند نیشکر، شاخص گلیسمی پایینی دارد (شاخصی که نشان می دهد خوراکی چگونه بر سطح قند خون تاثیر می گذارد). GI یا شاخص گلیسمی شیره افرا ۵۴ بوده و کمتر از عسل (۸۷) و قند (۵۸) است. خوراکی که GI پایین تر از ۵۵ دارد، خوراکی سالم محسوب می شود.

جلوگیری از دیابت

شیره افرا نه تنها قند خون سالم بدن را حفظ می کند بلکه دارای موادی مانند ابسسیزیک اسید نیز هست که می تواند از دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. دیابت به دلیل عملکرد نادرست انسولین (هورمونی که قند خون را کنترل می کند) به وجود می آید. با استناد به مطالعه انجام شده توسط گوری و همکارانش که در ۲۰۰۷ در مجله Clinical به چاپ رسید، ابسسیزیک اسید موجود در شیره افرا می تواند حساسیت به انسولین را افزایش داده و سلول های پانکراس را به تولید انسولین بیشتر تحریک کند. خبر خوبی برای بیماران دیابتی نیست؟

بهبود عملکرد دستگاه تولید مثل

شیره افرا از سلامت دستگاه تولید مثل – به ویژه در مردان – محافظت می کند. زینک یکی از مواد معدنی مهم برای حفظ سلامت پروستات است. کمبود زینک می تواند به سرطان پروستات بینجامد. شیره افرا حاوی مقداری زینک است که می تواند سطح زینک پروستات را حفظ کند. این شیره حاوی منگنز نیز هست که در تولید هورمون های ج.ن.س.ی نقش دارد.

بهبود سلامت گوارش

شیره افرا عامل تامین پروبیوتیک محسوب می شود. پروبیوتیک مفهومی رایج است که برای خوراکی هایی که رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهند به کار می رود. این باکتری ها فوایدی برای لوله گوارش دارند و به فرآیند دفع مدفوع در لوله بزرگ کمک می کنند.

تکفارس

جلوگیری از کم خونی

خوردن وافل و پنکیک با شیره افرا نه تنها خوشمزه است بلکه می تواند از کم خونی (وضعیتی که در آن بدن با کمبود سلول های قرمز خون و در نتیجه اکسیژن رسانی ضعیف مواجه است) نیز جلوگیری کند. کم خونی می تواند شدید نیز باشد که در این صورت به ضعف و غش منجر می شود.

حفظ جوانی پوست

شیره افرای خالص – مانند عسل خالص – که سرشار از آنتی اکسیدان است می تواند به حفظ زیبایی پوست کمک کند. برخی افراد ترجیح می دهند برای جوانی و شادابی پوست، از شیره افرا به عنوان ماسک صورت استفاده کنند. آنتی اکسیدان موجود در شیر افرا به مبارزه با پیری شهرت دارد و از ایجاد چین و چروک و دیگر تاثیرات رادیکال های آزاد بر پوست جلوگیری می کند.

درمان آکنه

آکنه صورت بسیار آزاردهنده است. شیره افرا علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، خواص ضد التهابی نیز دارد که می تواند از التهابی که در صورت به وجود می آید – به ویژه آکنه – جلوگیری کند. مقداری شیره افرا را به مدت ۱۵ دقیقه بر قسمت هایی از پوست که دچار آکنه است بگذارید، سپس با آب ولرم بشویید.

حفظ عملکرد طبیعی مغز

تقریبا تمام مواد مغذی حیاتی در شیره افرا وجود دارند. این ماده حاوی مواد مغذی متعددی است – به ویژه منگنز – که می توانند در برابر آسیب از سلول های مغزی محافظت کنند. با مصرف ۲۸ گرم شیره افرا می توانید ۲۲٪ نیاز روزانه به منگنز را تامین کنید.

افزایش متابولیسم

شیره افرا به دلیل سرشار بودن از ویتامین و مواد معدنی، می تواند فرایند متابولیک را تقویت کند. این ویتامین ها و مواد معدنی مانند عامل کلیدی برخی از آنزم های متابولیکی عمل می کنند که نقش مهمی در فرآیند متابولیسم یا تولید انرژی در سلول ایفا می کنند.

takfars.ir

حفظ قدرت استخوان ها

با این که کلسیم موجود در شیره افرا بسیار بالا نیست اما باز هم می تواند در محافظت از توده استخوانی به بدن کمک کند. اضافه کردن کلسیم بیشتر به بدن می تواند از از دست دادن توده استخوان و همچنین بروز پوکی استخوان که در پیری رخ می دهد جلوگیری کند.

تامین انرژی

شیره افرا حاوی کالری است که می تواند انرژی شما را در حین فالیت ها حفظ کند. ۶۴ میلی لیتر شیره افرا، ۵۴ کالری دارد، بنابراین زمانی که آن را با خوراکی دیگری مانند پنکیک می خورید انرژی بیشتری دریافت می کنید.

کاهش استرس و افسردگی

استرس و افسردگی، بیماری های ذهنی هستند که افراد زیادی در دنیای امروز به دلیل مشغله زیاد و سبک زندگی به آن ها دچار می شوند. شیره افرا دارای منگنز و آنتی اکسیدان است که می تواند اعصاب را آرام کرده و استرس و افسردگی را کاهش دهد. نوشیدن شیره افرا با آب گرم قبل از خواب، خواب را بهبود داده و شما را در روز بعد سرحال و شاداب می کند.

حفظ وزن سالم

مصرف زیاد قند نیشکر یا قند تصفیه شده برای سلامتی خوب نیست و باعث اضافه وزن و چاقی می شود. شیره افرا یکی از شیرین کننده های سالم و طبیعی است که نسبت به دیگر انواع شکر و عسل، قند و GI پایین تری دارد. این خاصیت، شیره افرا را به یک شیرینی و تزیین عالی برای دسرها یا غذا تبدیل می کند و جای نگرانی درمورد افزایش وزن وجود ندارد.

نکات مصرف شیره افرا

انتخاب شیره افرا به عنوان جایگزینی برای شکر تصفیه شده تصمیم درستی است اما استفاده بیش از اندازه از چیزی باعث بروز مشکل می شود. مصرف زیاد قند از جمله شیره افرا می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و آکنه شود.

تک فارس آی آر

استفاده بیش از حد شیره افرا می تواند باعث تهوع و دهیدراته شدن بدن شود. برخی افراد قصد گرفتن رژیم غذایی دارند و از شیره افرا به عنوان ماده سم زدایی استفاده می کنند که رژیم غذایی کاهش وزن سریع نام دارد. این رژیم، سالم است اما اگر شیره افرا با دیگر خوراکی های سالم ترکیب نشود می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. در صورتی که قصد خرید، نگه داری و مصرف شیره افرا را دارید، برای جلوگیری از تاثیرات منفی، نکات زیر را مطالعه کنید.

زمانی که آن را از فروشگاه می خرید، برچسب آن را نگاه کنید و فقط شیره افرای خالص بخرید. می توانید برندهای معتبر که برچسب سازمان غذا و دارو یا برچسب های قانوی خوراکی دارند را انتخاب کنید. همچنین می توانید درجه مناسب شیره افرا را خریداری کنید.

شیره افرا را در دمای اتاق نگه داری کنید. می توانید آن را در یخچال نیز بگذارید.

شیره افرا را جایگزین قندی که در غذا می ریزید کنید. نه تنها غذا را خوشمزه تر، بلکه سالم تر نیز می کند.

می توان شیره افرا را برای روی برخی دسرها مانند وافل، پنکیک، بستنی و دیگر دسرهای شیرین استفاده کنید اما محدود به مصرف شیره افرا نیستید.

شیره افرا می تواند برای مزه دار کردن مرغ و گوشت کبابی و همچنین طعم دار کردن غذاهای ترش به کار رود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر