تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا حرف زدن با موبایل واقعا سرطان زاست و راه های پیشگیری

عوامل گوناگونی از جمله فاصله تلفن همراه از گوش و میزان فرکانس در جذب امواج موثر هستند اما اثر زیانبار صحبت بی وقفه با تلفن های همراه آشکار و بدیهی است.

حتما شما هم نمیخواهید با صحبت های طولانی با تلفن همراه تحت تاثیر امواج خطرناک این تلفن ها قرار بگیرید. در این صورت چون نمی شود استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، باید بدانید که چگونه می توانید این آثار زیانبار را ضمن استفاده از تلفن همراه تان کاهش دهید

آیا تلفن های همراه سرطان زا هستند؟ نگرانی بابت میزان خطر امواج الکترومغناطیس تلفن همراه روز به روز در حال افرایش است و محققان بسیاری به دنبال یافتن پاسخی برای این نگرانی ها هستند. با توجه به اینکه بسیاری از رشته های علمی به این مسئله می پردازند، انتظار می رود تا چند دهه ی دیگر پاسخ قطعی چنین پرسش هایی به دست آید. نکته جالب توجه این است که هرچه تحقیقات علمی بیشتر پیش می روند این تصور که امواج تلفن همراه بی خطر نیستند و میتوانند سرطان زا باشند تقویت می شود.

شما را نمی دانم اما من تصمیم گرفته ام برخی اصول محتاطانه را رعایت کنم و تا زمانی که دانمشمندان بر روی تاثیرات این امواج غیریون ساز بر روی بدن ما تحقیق میکنند، تغییراتی در شیوه ی استفاده روزانه از تلفن همراهم ایجاد کنم. توجه داشته باشید، زمانی بود که مردم گمان می کردند سیگار کشیدن بی خطر است. امروز نیز به خطر انداحتن سلامتی مان با استفاده از تلفن های هوشمند کار هوشمندانه ای نیست.

امواج تلفن همراه بیشترین آسیب را به مغز وارد میکنند

تکفارس آی آر

رابطه سرطان با امواج تلفن همراه

بحث درباره ی اینکه تلفن همراه می تواند سرطلا ن زا باشد هنوز چندان داغ نشده است و چند سالی زمان لازم است تا به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. تا اینجا ما می دانیم که:

امواج تلفن همراه نوعی انرژی به صورت فرکانس رادیویی هستند که از انواع امواج الکترومغناطیسی بوده و در دسته ی امواج غیریون ساز قرار می گیرند، مانند امواج مضر مایکروویو و رادار.

امواج یون ساز به عنوان امواج سرطان زا شناخته می شوند و شامل امواجی مانند اشعه ی ایکس و رادون می شود.

آخرین شواهدی که ادعا میکنند امواج بی سیم میتوانند برای سلامت عمومی خطرناک باشند مربوط به بخشی از اطلاعات منتشر شده از برنامه ی سم شناسی ملی آمریکا است که ۲۵ میلیون دلار برای آن هزینه شده است. محققان دریافته اند که قرار گرفتن در معرض امواج قوی تلفن همراه اندکی باعث افزایش احتمال شکل گیری تومور بدخیم گیلوما در مغز و تومور غیرسرطانی شوانوما در قلب موش های مذکر می شود. شوانوما توموری در غلاف عصبی است.

www.takfars.ir

اتیس دبلیو براولی (Otis W. Brawley)، ریس بخش پزشکی انجمن سرطان آمریکا مطالعات اخیر را جزء «علم خوب» و قابل استناد نامیده و افزوده است:

«گزارش برنامه ی سم شناسی ملی که امواج فرکانس رادیویی را به دو مورد از عوامل سرطان زا ربط می دهد باعث تغییری بنیادین در فهم ما از رابطه ی میان امواج و خطر سرطان شده است. یافته ها غیرمنتظره هستند، ما به طور منطقی انتظار نداشتیم امواج غیریون ساز بتوانند باعث ایجاد این تومور شوند. این مثال بسیار خوبی است که نشان می دهد چرا تحقیقات جدی در ارزیابی خطر سرطان بسیار مهم است. جالب است اشاره شود مطالعات اولیه بر روی رابطه ی میان سرطان ریه و سیگار کشیدن با مقاومت های مشابهی روبه رو بوده است و استدلال های نظری در آن زمان ادعا می کردند که ارتباطی میان این دو وجود نخواهد داشت».

مطالعات انجام شده نشان می دهد هرچه افراد بیشتر در معرض امواج باشند، این امواج تاثیر بیشتری بر آنها میگذارد. این نتایج ادعاهای قبلی مبنی بر اینکه امواج تلفن همراه می تواند خطر تشکیل گیلوما را افزایش دهد تایید میکند. علاوه بر این تومور عصب شنوایی نیز به استفاده از تلفن همراه مربوط است.

تومور عصب شنوایی یکی از آسیب های امواج تلفن همراه است

در سال ۲۰۱۱ سازمان جهانی بهداشت، امواج تلفن همراه را در رتبه ی B2 عوامل سرطان زا قرار داده است و معنی آن این است که میتوانند برای انسان سرطان زا باشند. از آنجا که تلفن همراه از دهه ی ۹۰ میلادی به صورت گسترده در دسترس مردم بوده است، مطالعه برای بررسی اثرات بلندمدت آنها بر روی افرادی که در معرض امواج تلفن بوده اند ناکارآمد است، چراکه ممکن است بسیاری از اثرات بلندمدت آن هنوز پدیدار نشده باشد.

مطالعاتی که بر روی امواج پخش شده از تلفن همراه و تومورها و سایر بیمار ها انجام شده است نتایج زیر را به دست داده است:

محققان سوئدی دریافتند که خطر وجود تومور در بخشی از سر که تلفن همراه برای مدت ۱۰ سال یا بیشتر در طرف آن گرفته می شده است بیشتر است.

اکثر مطالعات دیگر دریافته اند، چنین نیست که تومورهای مغزی در بخشی از سر که افراد تلفن همراه خود را استفاده می کرده اند بیشتر رشد کنند.

اکثر مطالعات نشان داده اند که نسبتی میان افزایش استفاده از تلفن همراه و افزایش خطر وجود تومو در سر وجود ندارد.

در کسانی که در نوجوانی از تلفن همراه استفاده می کرده اند احتمال تشخیص سرطان مغز ۴ یا ۵ برابر بیشتر است.

تک فارس

برای مردانی که در معرض امواج تلفن همراه بوده اند در مقایسه با مردانی که در معرض چنین امواجی نبوده اند، اسپرم ها با سرعت سه برابر بیشتر می میرند و دی ان ای میتوکندری آنها سه برابر بیشتر آسیب می بیند.

ائتلاف بهداشت محیط زیست اعلام کرده است که بیشتر مطالعاتی که اعلام کرده اند امواج تلفن همراه باعث افزایش خطر شکل گیری تومور نمی شوند مطالعاتی بوده اند که در دوره های کمتر از ۵ یا ۷ سال انجام شده اند. در حققیت این سازمان اعلام کرده است رشد تومور در مغز ممکن است ۱۰ سال یا بیشتر طول بکشد.

چند روش ساده برای اینکه از خودتان در برابر امواج تلفن همراه محافظت کنید

آیا می دانید نوموفوبیا -ترس از به همراه نداشتن تلفن همراه- یک مسئله ی واقعی است؟ با وجود بیش از ۳۰۰ میلیون مشترک تلفن همراه در آمریکا و میلیون ها انسانی که از در دست نبودن تلفن همراه شان می ترسند، کاملا روشن می شود که ما در معرض یک بحران سلامتی عمومی هستیم. حتی اگر هیچ ارتباطی میان تلفن همراه و سرطان نیز وجود نداشته باشد.

بدون توجه به اینکه امواج تلفن همراه باعث ابتلا به سرطان می شوند یا خیر، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این امواج باعث بهم خوردن تعادل pH بدن و اسیدی تر شدن آن می شوند. تلفن های همراه باعث آسیب دیدم اسپرم ها و نیز موجب اختلال در خواب و اختلال در متابولیسم گلوکوز می شود. این تاثیرات دلایل کافی به ما می دهند که از خود در برابر این امواج محافظت کنیم. بایید نگاهی بیندازیم به برخی روش هایی که به ما کمک میکنند کمتر در معرض امواج تلفن همراه باشیم.

تا حد امکان تلفن همراه را از خود دور کنید

۱. با تلفن همراهتان فاصله ایجاد کنید

با استفاده از بلندگوی تلفن و یا هدست در هنگام مکالمه، تلفن همراه را از بدن تان دور نگه دارید. قدرت امواج الکترومغناطیس در فاصله ی ۲ اینچی ۷۵ درصد کاهش می یابد و در فاصله ی ۹۰ سانتی متری ۵۰ بار ضعیف تر می شوند.

۲. تلفن همراه را در جیب خود نگذارید

تلفن همراه خود را در جیب و یا زیر بالش نگذارید. حتی اگر با تلفن صحبت نکنید، باز هم دستگاه شما در حال انتقال سیگنال به نزدیک ترین برج مخابراتی است و شما را در معرض امواج قرار می دهد.

T A K F A R S

۳. بیشتر پیام بفرستید و کمتر با تلفن همراهتان صحبت کنید

پیام فرستادن بدن شما را برای مدت زمان کمتری در معرض امواج قرار می دهد. هنگامی دکمه ارسال را زدید تلفن را در فاصله بیشتری از خود قرار دهید.

۴. از تلفن همراه خود به عنوان ساعت زنگدار استفاده نکنید

اگر این کار را میکنید تلفن را در حالت پرواز و یا خارج از سرویس قرار دهید تا از اختلال امواج در خواب تان جلوگیری کنید.

۵. از تلفن همراه هنگام رانندگی در بزرگراه استفاده نکنید

هنگامی که تلفن شما به آنتن های مخابراتی مختلف وصل می شود شدت امواج افزایش پیدا میکند. در نتیجه در ماشین، قطار، اتوبوس، هواپیما و آسانسور از تلفن همراه استفاده نکنید.

توجه: تلفن بی سیم خانگی نیز مانند تلفن همراه از امواج الکترومغناطیس مایکروویو استفاده میکند در نتیجه بهتر است در خانه از تلفن بی سیم استفاده نشود.

بهتر است طوری زندگی کنیم که هرچه کمتر در معرض امواج قرار بگیریم، اما برای کودکان این یک مسئله ی کاملا ضروری است. چراکه جمجه ی کودکان نازک است و امواج میتوانند عمیق تر در آن نفوذ کنند.

سخن پایانی:آیا تلفن های همراه باعث سرطان می شوند؟

مطالعات مستقل ادعا میکنند امواج تلفن همراه میتوانند باعث افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله گیلومای بدخیم در مغز و شوانوما در قلب شوند. از آنجا که استفاده از تلفن همراه از دهه ی ۹۰ میلادی فراگیر شده است، هنوز به طور کامل اثبات نشده است که این وسیله سرطان زا است یا خیر.

تک فارس www.takfars.ir

با توجه به اینکه چند دهه طول کشید تا ثابت شود که سیگار کشیدن سرطان زا است در مورد تلفن های همراه نیز باید مراقب بود. تا کنون شواهدی زیادی مبنی بر اینکه تلفن های همراه باعث اختلال در خواب، اختلال در متابولیسم گلوکوز و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شوند به دست آمده است. در نتیجه توصیه می شود اصول احتیاطی را جدی بگیرید و اقدامات ساده ای برای دور نگه داشتن تلفن همراه از بدن تان انجام دهید.

تلفن همراه خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد

برای مثال در هنگام خواب تلفن همراه را بیرون از تخت خواب خود بگذارید، به جای اینکه تلفن را نزدیک گوش خود بگیرید و با آن صحبت کنید، پیام بفرستید و تلفن را دور از خود قرار دهید. همچنین در هنگام رانندگی یا پرواز و نیز در آسانسور تلفن خود را خاموش کنید و یا در حالت پرواز قرار دهید. علاوه بر این در خانه از تلفن بی سیم استفاده نکنید چرا که این تلفن ها نیز مانند تلفن های همراه امواج خطرناکی منتشر میکنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر