تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا تخم‌ مرغ محلی قهوه‌ ای از تخم مرغ معمولی مقوی تر است

image آیا تخم‌ مرغ محلی قهوه‌ ای از تخم مرغ معمولی مقوی تر است

بعضی از افراد فکر می کنند تخم مرغ هایی که پوست قهوه ای دارند، محلی هستند و ارزش غذایی بیشتری دارند. گاهی اوقات این تخم مرغ ها با قیمت بیشتری هم عرضه می شوند.

بیشتر مردم نمی دانند چه چیزی باعث تفاوت در رنگ تخم مرغ ها می شود. پاسخ به این پرسش بسیار ساده است؛ رنگ تخم مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد. برای نمونه، مرغ های لگرن تخم هایی با پوسته ی سفید می گذارند در حالی که مرغ های پلیموت راک یا مرغ های رود آیلند قرمز، تخم هایی با پوسته ی قهوه ای می گذارند. حتی بعضی از نژادهای مرغ مانند آراکانا، آمرکانا (مرغ آمریکایی)، دونگ ژیانگ و لوشی تخم هایی با پوسته ی آبی و سبزآبی می گذارند.

رنگدانه ها و رنگ پوست تخم مرغ

در واقع، رنگدانه هایی که مرغ ها تولید می کنند باعث تفاوت در رنگ پوسته ی تخم مرغ می شود. رنگدانه ی اصلی در پوسته ی تخم مرغ های قهوه ای پروتوپرفیرین IX نام دارد که از هِم (heme) تشکیل شده است. هِم یک کوفاکتور است و کوفاکتورها اجزای غیرپروتئینی موجود در بعضی از آنزیم ها هستند. رنگ قرمز خون به دلیل وجود هِم در آن است.

تکفارس آی آر

رنگدانه ی اصلی در پوسته ی تخم مرغ های آبی بیلیوردین نام دارد که این ترکیب شیمیایی هم حاصل تجزیه ی مولکول های هِم است. بیلیوردین همان رنگدانه ای است که باعث ایجاد رنگ سبزآبی در کبودی ها می شود.

البته در میان مرغ هایی با نژاد مشترک هم رنگ پوسته ی تخم مرغ ها می تواند متفاوت باشد و دلیل این تفاوت پدیده ای ژنتیکی به نام چیرگی (Dominance) است. همین پدیده است که باعث می شود مرغ هایی که از یک نژاد هستند تخم هایی بگذارند که رنگ پوسته ی آن ها با یکدیگر کمی تفاوت داشته باشد.

اگر چه ژنتیک عامل اصلی در تعیین رنگ پوسته ی تخم مرغ است اما عوامل دیگری هم می توانند در این زمینه مؤثر باشند. برای نمونه، مرغ هایی که تخم هایی با پوسته ی قهوه ای می گذارند وقتی پیر می شوند معمولا تخم هایی بزرگ تر می گذارند که رنگ روشن تری دارند. محیط زندگی، تغذیه و میزان استرس مرغ ها هم می تواند تا اندازه ای روی رنگ پوسته ی تخم مرغ تأثیر داشته باشد. البته این عوامل در روشن تر یا تیره تر بودن رنگ پوسته تأثیر دارند و نمی توانند رنگ آن را به کلی تغییر دهند. درباره ی رنگ پوسته ی تخم مرغ، نژاد عامل اصلی و تعیین کننده است.

آیا تخم مرغ قهوه ای سالم تر از تخم مرغ سفید است؟

معمولا افرادی که تخم مرغ های قهوه ای را ترجیح می دهند به این دلیل که باور دارند این تخم مرغ ها سالم تر و طبیعی تر از تخم مرغ های سفید هستند آن ها را انتخاب می کنند.

www.takfars.ir

دیدگاه درست این است که تخم مرغ ها ارزش غذایی یکسانی دارند و اندازه، رنگ و کیفیت تخم مرغ تفاوتی در ارزش غذایی آن ایجاد نمی کند. تخم مرغ های سفید و قهوه ای مواد غذایی سالم و مفیدی هستند. تخم مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین باکیفیت است. با مصرف یک عدد تخم مرغ در حالی همه ی این مواد مغذی را دریافت می کنید که کمتر از ۸۰ کالری دریافت کرده اید.

البته دانشمندان برای تعیین تفاوت های احتمالی، تخم مرغ با پوسته ی قهوه ای را با تخم مرغ با پوسته ی سفید مقایسه کرده اند. پژوهش های مختلف نشان دادند رنگ پوسته ی تخم مرغ تأثیر چندانی در کیفیت یا ارزش غذایی آن ندارد. به عبارت دیگر، رنگ پوسته ی تخم مرغ ارتباط قابل توجهی با سلامت آن ندارد و تنها تفاوت واقعی بین آن ها مربوط به رنگدانه ای است که در پوسته ها وجود دارد.

چه عواملی روی ارزش غذایی تخم مرغ تأثیر دارند؟

البته عوامل دیگری هستند که می توانند روی ارزش غذایی تخم مرغ تأثیر داشته باشند. برای نمونه، محیط زندگی مرغ می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. پرسه زدن مرغ زیر نور آفتاب باعث می شود ویتامین D موجود در تخم مرغ ۳ تا ۴ برابر بیشتر شود. بنابراین، مرغ هایی که می توانند ساعات زیادی از روز را زیر نور آفتاب زندگی کنند نسبت به مرغ های پرورش یافته در فضاهای بسته، تخم های مغذی تری می گذارند.

عامل دیگری که می تواند روی ارزش غذایی تخم مرغ تأثیر داشته باشد، تغذیه ی مرغ است. مرغ هایی که رژیم غذایی آن ها سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است، تخم هایی می گذارند که در مقایسه با تخم مرغ های معمولی حاوی سطوح بسیار بالاتری از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. وقتی مرغ ها خوراک غنی شده با ویتامین D مصرف می کنند همین تأثیر درباره ی ویتامین D موجود در تخم مرغ ها دیده می شود.

آیا تخم مرغ سفید در مقایسه با تخم مرغ قهوه ای طعم بهتری دارد؟

بعضی از مردم طعم تخم مرغ های سفید را ترجیح می دهند در حالی که بعضی دیگر با اطمینان زیاد می گویند تخم مرغ قهوه ای طعم بهتری دارد. اما همان طور که این تخم مرغ ها در ارزش غذایی با هم تفاوتی نداشتند، هیچ تفاوت محسوسی بین طعم تخم مرغ های سفید و قهوه ای وجود ندارد.

البته متفاوت نبودن طعم ها به این معنی نیست که همه ی تخم مرغ ها طعم یکسانی دارند. در حالی که رنگ پوسته تفاوتی در طعم تخم مرغ ایجاد نمی کند، عوامل دیگری مانند نژاد مرغ، تغذیه ی مرغ، تازگی و روش پخت می توانند روی طعم آن تأثیر داشته باشند.

معمولا مرغ های خانگی و مرغ های پرورشی رژیم غذایی متفاوتی دارند که می تواند روی طعم تخمی که می گذارند تأثیر داشته باشد. علاوه بر این، هر چه تخم مرغ برای مدت طولانی تری نگهداری شود، احتمال اینکه طعم نامطبوعی پیدا کند بیشتر می شود.

نگهداری تخم مرغ در دمایی پایین و بدون نوسان مانند دمای داخل پخچال باعث می شود طعم مطبوع تخم مرغ برای مدت بیشتری حفظ شود. شاید همین دلایل باعث می شوند که بعضی از مردم باور دارند تخم مرغ خانگی در مقایسه با تخم مرغ پرورشی طعم بهتری دارد. از آنجایی که تخم مرغ های خانگی بسته بندی و توزیع نمی شوند، ممکن است در مقایسه با تخم مرغ های موجود در فروشگاه ها تازه تر باشند و به همین دلیل طعم بهتری داشته باشند.

تک فارس

روش پخت تخم مرغ هم می تواند روی طعم آن تأثیر داشته باشد. برای نمونه، تخم مرغ هم زده در مقایسه با تخم مرغ آب پز طعم بهتری دارد. بنابراین، در حالی که عوامل زیادی می توانند روی طعم تخم مرغ تأثیر داشته باشند، رنگ پوسته نمی تواند مؤثر باشد.

با اینکه تخم مرغ قهوه ای و سفید به غیر از رنگ متفاوت در سایر ویژگی ها یکسان هستند، در فروشگاه ها تخم مرغ های قهوه ای گران تر عرضه می شوند. این قیمت بالاتر باعث شده است بسیاری از مردم باور کنند تخم مرغ های قهوه ای سالم تر از تخم مرغ های سفید هستند و کیفیت بالاتری دارند.

در گذشته، تولید تخم مرغ های قهوه ای هزینه ی بیشتری داشت. مرغ هایی که تخم های قهوه ای می گذاشتند مرغ های بزرگ تری بودند و در مقایسه با مرغ هایی که تخم های سفید می گذاشتند، تعداد کمتری تخم می گذاشتند. بنابراین، برای جبران هزینه های بیشتر باید تخم مرغ های قهوه ای با قیمت بیشتری به فروش می رسید. اما امروزه با اینکه هزینه ی تولید تخم مرغ های سفید و قهوه ای تقریبا یکسان است، هنوز تخم مرغ های قهوه ای با قیمت بالاتری به فروش می رسند. شاید یکی از دلایل این گرانی این باشد که معمولا تخم مرغ های محلی قهوه ای هستند و فروشندگان از این موضوع به نفع خودشان استفاده می کنند.

تخم مرغ محلی

شاید وقتی به سفر می روید بتوانید مستقیما از کشاورزان یا دامدارانی که تعدادی مرغ نگهداری می کنند تخم مرغ محلی خریداری کنید. شاید این تخم مرغ ها تازه ترین تخم مرغ هایی باشند که می توانید بخرید. معمولا کشاورزان و دامدارانی که در روستاها یا شهرهای کوچک تعداد کمی مرغ دارند، مرغ ها را در محیط های طبیعی تر نگهداری می کنند. این مرغ ها در طول روز ساعات زیادی را زیر نور آفتاب پرسه می زنند.

علاوه بر این، این مرغ ها رژیم غذایی متفاوتی دارند که می تواند روی ارزش غذایی و طعم تخم مرغ تأثیر داشته باشد. به ویژه اگر مرغ ها به گیاهان دانه دار دسترسی داشته باشند این تأثیر بیشتر می شود. پژوهشی در سال ۲۰۱۰ نشان داد مرغ هایی که همراه با خوراک های رایج از دانه های گیاهان تغذیه می کنند تخم هایی می گذارند که حاوی مقادیر بیشتری ویتامین E و اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

البته ممکن است درباره ی مرغ های محلی مراقبت های بهداشتی مرغ های پرورشی انجام نشود. بنابراین سعی کنید تخم مرغ های محلی را از منابعی خریداری کنید که مطمئن هستید مراقبت های بهداشتی لازم را انجام می دهند.

تخم مرغ ها رنگ های مختلفی دارند و رنگ پوسته ی تخم مرغ به نژاد مرغ بستگی دارد. تخم مرغ های قهوه ای و سفید ارزش غذایی یکسانی دارند و تنها تفاوت واقعی بین آن ها همان رنگ پوسته است. البته معمولا قیمت آن ها هم متفاوت است.

برخلاف رنگ پوسته که هیچ تأثیری ندارد، عواملی مانند رژیم غذایی و شرایط نگهداری مرغ روی طعم و ارزش غذایی تخم مرغ تأثیر می گذارند.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر