تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا اگر موقع ورزش عرق نکنیم لاغر نمی شویم

image آیا اگر موقع ورزش عرق نکنیم لاغر نمی شویم

سوالی که اغلب افراد دارند این است که آیا عرق کردن بیشتر (مثلاً با سونا یا برخی ورزش‌ها، یا پوشیدن لباس‌های گرم در حین ورزش.)، نشانه کالری‌ و چربی‌سوزی بیشتری است؟.

عرق کردن، یک روش طبیعی برای تنظیم دمای بدن است. اینکار با آزاد کردن آب و نمک انجام ‌می‌شود که برای خنک کردن بدن شما بخار ‌می‌گردد.

در این مقاله، پاسخ جامع این سوال و همه چیز در مورد عرق کردن و حتی خطرات تعریق بیش از حد را خواهید یافت.

عرق کردن چقدر کالری ‌می‌سوزاند؟

تکفارس آی آر

برخی از افراد ادعا ‌می‌کنند که فعالیت های پرانرژی همچون یوگای بیکرام (نوعی یوگار که در هوای گرم و با رطوبت بالا انجام می‌شود) به شما اجازه ‌می‌دهد در یک ساعت بیش از ۱۰۰۰ کالری بسوزانید؛ اما این ادعا درست نیست. یکی از مطالعات موجود نشان ‌می‌دهد در یک فعالیت ۹۰ دقیقه‌ای یوگای بیکرام، زنان به طور متوسط تنها ۳۳۰ کالری و مردان ۴۶۰ کالری سوزاند‌ند. این مقدار معادل با پیاده‌روی سریع ۵.۵ کیلومتر در ساعت است. پس این روش، تاثیر معجزه‌آسایی برای کالری‌سوزی ندارد.

حتی در فعالیت‌هایی که اصلا عرق نمی‌کنید یا کمتر عرق ‌می‌کنید هم می‌توانید کالری بسوزانید. برای مثال، هنگام شنا کردن، برداشتن وزنه‌های سبک، یا تمرین کردن در زمستان هم ‌می‌توانید کالری بسوزانید بدون اینکه عرق کرده باشید. در طول برخی از تمرینات خاص ورزشی، ‌می‌توانید از عرق کردن برای اندازه گیری سطح شدت ورزش خود استفاده کنید. متخصصان توصیه ‌می‌کنند یک فرد بزرگسال سالم پنج روز از هفته را به فعالیت‌های ورزشی متوسط تا شدید ۳۰ دقیقه‌ای اختصاص دهد.

چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران عرق ‌می‌کنند؟

اینکه شما چقدر عرق ‌می‌کنید به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این فاکتورها عبارتند از :

ژنتیک

www.takfars.ir

فاکتورهای محیطی

سن

سطح تناسب اندام

وزن

از میان این فاکتورها، وزن و سطح تناسب اندام تاثیر بیشتری بر روی مقدار عرق کردن در طول تمرینات ورزشی دارد. در وزن‌های بالاتر، بدن شما برای حفظ عملکرد خود به انرژی بیشتری نیاز دارد. همین امر موجب ‌می‌شود فرد بیشتر عرق کند. عرق کردن سریع به این معناست که بدن شما ‌می‌تواند سریعتر خود را خنک کند. این موضوع به شما اجازه ‌می‌دهد در سرعت‌های زیاد، زمان بیشتری را به ورزش خود اختصاص دهید بدون اینکه گرمای بدن شما بالا برود.

مزایای عرق کردن چیست؟

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین مزیت عرق کردن خنک نگه داشتن بدن است. مزایای دیگر عرق کردن شامل موارد زیر است:

پوست سالمتر و شاداب‌تر: تمرینات ورزشی شدید، باعث ‌می‌شود جریان خون در کل بدن به گردش درآید که در نتیجه، اکسیژن و مواد مغذی در بدن جریان پیدا کرده و سلول های پوستی را تغذیه می‌کنند.

به چالش کشیدن خود: اگر به هنگام ورزش کردن عرق ‌می‌کنید، به احتمال زیاد تمریناتی را انجام ‌می‌دهید که برای سطح تناسب اندامتان چالش برانگیز است. اما اگر احساس سبکی سر ‌می‌کنید، به شدت خسته هستید یا دردی دارید باید بدانید که بیش از حد به خود فشار آورده‌اید.

آیا عرق کردن خطری برای بدن دارد؟

تک فارس

عرق کردن بیش از حد برای بدن خطرناک است که در زیر به دو خطر آن شاره شده است.

دهیدراسیون (از دست رفتن آب بدن)

اگر عرق ‌می‌کنید به احتمال زیاد آب بدن را از دست خواهید داد. آب و هوای گرم یا مرطوب باعث ‌می‌شود عرق کردن بیشتر شود. برای هر ۴۵۳ گرم از عرقی که از دست ‌می‌دهید، باید مطمئن شوید که ۴۷۳ میلی لیتر آب ‌می‌خورید در غیر این صورت ممکن است بدن دچار دهیدراسیون (Dehydration) شود. دهیدراسیون شدید ‌می‌تواند خطرناک باشد. اگر نشانه‌های زیر را داشتید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

سردرگمی یا خستگی شدید

سرگیجه به هنگام ایستادن

نداشتن ادرار برای هشت ساعت

پالس ضعیف یا پالس سریع

تشنج

از دست دادن هوشیاری

پس منتظر تشنه شدن نمانید و همیشه همراه خود یک بطری آب داشته باشید و در طول تمرینات ورزشی خود به طور منظم آب بنوشید.

T A K F A R S

هایپرهیدروز (Hyperhidrosis)

اگر همیشه و به طور منظم تعریق شدیدی دارید ممکن است به شرایطی دچار شده باشید که هایپرهیدروز نام دارد. اگر عرق کردن فعالیت‌های روزمره شما را مختل کرده است حتما به یک پزشک مراجعه کنید. اگر بدون هیچ دلیل در شب عرق ‌می‌کنید یا به طور ناگهانی تعریق شدیدی دارید حتما با یک پزشک مشورت نمایید. اگر عرق کردن با موارد زیر همراه بود به سرعت به دنبال درمان باشید:

تب ۴۰ درجه یا بالاتر

درد قفسه سینه

تنگی نفس

ضربان قلب سریع

چگونه به صورت امن کالری بسوزانیم؟

image آیا اگر موقع ورزش عرق نکنیم لاغر نمی شویم

حال که فهمیدیم تعریق، روش سالم و کارایی برای کاهش وزن نیست، کاهش وزن سالم چگونه است؟

برای کاهش وزن باید کالری سوزانده شده از کالری دریافتی بیشتر باشد. حدود ۳۵۰۰ کالری معادل ۴۵۳ گرم چربی است. پس برای از دست دادن ۴۵۳ گرم چربی، باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید. بهترین روش برای رسیدن به وزن سالم، اتخاذ سبک زندگی سالم است. داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد غذایی کامل و انجام منظم تمرینات ورزشی بهترین روش برای رسیدن به اهداف کاهش وزن است.

تک فارس www.takfars.ir

نتیجه‌گیری

عرق کردن به خودی خود به سوزاندن مقادیر زیادی از کالری و چربی‌سوزی منجر نمی‌شود. پس سونا، پیچیدن پلاستیک دور شکم حین ورزش و پیاده‌روی، پوشیدن لباس گرم حین دویدن روی تردمیل، برخی ورزش‌ها مانند یوگای بیکرام، و غیره، فقط باعث ‌می‌شود وزن آب بدن کمتر شود و در نتیجه شما احساس کنید وزن بدن‌تان کم شده و چربی‌سوزی رخ داده است. این از دست دادن کاملاً موقتی است و وقتی بدن با نوشیدن آب یا خوردن مواد غذایی هیدراته ‌شود، دوباره وزن به حالت قبل بر ‌می‌گردد.

پس برای کاهش وزن و چربی سوزی، کالری از دست رفته در این روش ناچیز است و نمی‌تواند یک روش سالم برای کاهش وزن باشد و حتی تعریق بیش از حد می‌توانید خطراتی را نیز داشته باشد.

اگر قصد کاهش وزن دارید، رویکرد تدریجی سالم‌ترین و بهترین روش برای رسیدن به این هدف است. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد غذایی کامل اتخاذ کنید و به طور منظم ورزش نمایید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر