تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا استفاده مداوم از نرم کننده باعث ریختن موهای سر می شود

سازمان غذا و دارو (FDA)، در حال بررسی گزارش های بسیار، حاکی از واکنش های نامطلوب استفاده از یک نرم کننده در خط محصولات WEN است. این واکنش ها، گرچه تهدید کننده ی زندگی افراد نیستند اما مسلما تغییر دهنده ی زندگی آنها هستند، چون منجر به ریزش مو، کچلی و تحریکات پوستی در این افراد می شوند. گزارش ها نشان می دهند که عامل این واکنش های نامطلوب هنوز آشکار نشده است، اما با توجه به قدرت نگه دارنده های موجود در محصولات قابل فروش بدون نسخه، احتمال کمی وجود دارد که این واکنش ها مربوط به باکتری ها باشند.

اما قضیه این است که، به عنوان یک متخصص پوست ما این موارد را به طور مکرر (در واقع هر روز) مشاهده می کنیم. نه فقط در مورد محصولات WEN بلکه در بین سایر محصولات در دسترس. ریزش موها یا به اصطلاح علمی آن آلوپسی، دلایل فراوانی دارد. در واقع هر چیزی اعم از استفاده زیاد از مواد شیمیایی مضر یا وسایل گرمازا مانند سشوار، برخی داروها، استرس، مدل های مویی که خیلی سفت بسته میشوند، کمبود ویتامین، ناهنجاری های هورمونی و یا الگوهای ژنتیکی، می تواند دلیل ریزش مو باشد.

به عبارت دیگر، اگر پوست سر در اثر استفاده از یک نرم کننده یا محصول آرایشی، دچار التهاب شود، قطعا یکی از نشانه های آن از دست دادن موها خواهد بود. به این وضعیت، درماتیت تماسی آلرژیک (ACD) گفته می شود که منجر به لکه های قرمز و خارش دار، در محل تماس با محصولات شیمیایی مختلف می گردد. مواد نگه دارنده، رنگها، سورفاکتانت، عطرها و عصاره های گیاهی از مواد شایعی هستند که باعث این حالت می شوند.

آنچه که درمورد (ACD) باید بدانید

شما ممکن است تمام عمرتان از یک شامپوی نرم کننده و یا یک محصول آرایشی استفاده بکنید و به طور ناگهانی نسبت به آن حساسیت پیدا کنید. لکه پوستی ممکن است بلافاصله بعد از مصرف محصول ظاهر نشود، بلکه احتمال دارد، بروز اولین علائم، ۱۰ الی ۱۴ روز طول بکشد. ممکن است لکه ها دقیقا در محل تماس با محصول نباشند. به عنوان مثال، لاک ناخن و شامپو میتوانند منجر به ACD پلک چشم بشود (از طریق مالیدن چشم با دست ها یا چکیدن شامپو در چشم ها). ACD، ممکن است حتی بعد از اینکه استفاده از محصول حساسیت زا را قطع کردید، هم ادامه داشته باشد.

تکفارس آی آر

با همه این اوصاف، به خودتان استرس راه ندهید. اگر عامل ایجاد کننده ACD سریعا آشکار نشود، دکتر پوست شما می تواند با استفاده از یک آزمایش تشخیص آلرژی به نام پچ تست آن را شناسایی کند. و با اینکه این لکه ها می تواند به دلیل آلرژی به پاک کننده، رژ لب یا سایه چشم مورد علاقه شما باشند، فعلا آنها را دور نیاندازید. به دکتر پوست خود مراجعه کنید تا شما را برای مراحل بعدی راهنمایی کند. از آنجایی که لوازم آرایشی گرانقیمت هستند، بنابراین چرا وقتی مطمئن نیستید، آنها را دور بیاندازید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر