تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آمپول آمینوکاپروئیک اسید عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف آمینوکاپروئیک اسید

این دارو یک آنتی ‌فیبرینولیتیک است که موارد کاربرد آن مشابه با ترانگزامیک اسید است و در درمان و پیشگیری از خونریزی مرتبط با فیبرینولیز وسیع از آن استفاده می‌شود. هم‌چنین از آن در پروفیلاکسی آنژیوادم ارثی استفاده می‌شده است.

جهت مهار فیبرینولیز توسط آن، غلظت پلاسمایی حدود ۱۳۰ میکروگرم در میلی‌لیتر لازم به نظر می‌رسد و جداول دوز توصیه شده با هدف ایجاد و نگهداری این غلظت پلاسمایی به مدت لازم، تنظیم شده‌اند. جهت درمان و پیشگیری از خونریزی این دارو با دوز آغازین ۴ تا ۵ گرم به صورت خوراکی تجویز می‌شود که در هر ساعت با دوز ۱ تا۲۵/۱ گرم درمان دنبال می‌شود. متناوباً دوزهای مشابهی به طریق داخل وریدی با محلول ۲% می‌تواند داده شود. دوز آغازین (۴ تا ۵ گرم) باید طی یک ساعت ومتعاقب آن انفوزیون مداوم و پیوسته ۱ گرم در ساعت برقرار باشد. اغلب درمان تا ۸ ساعت کافی می‌باشد و اگر نیاز به ادامه درمان باشد آن‌گاه دوز حداکثر نباید از ۲۴ گرم تجاوز کند.

در بیماران مبتلابه اختلالات کلیوی توجه بیشتری در تجویز دارو لازم است و مقدار دوز باید کاهش پیدا کند.

مکانیسم اثر آمینوکاپروئیک اسید

تکفارس آی آر

به صورت رقابتی به پلاسمینوژن متصل می شود؛ با مهار اتصال پلاسمینوژن به فیبرین و در نتیجه مهار تبدیل آن به پلاسمین، در نهایت مانع از تجزیه فیبرین (فیبرینولیز) می شود.

فارماکوکینتیک آمینوکاپروئیک اسید

این دارو به سهولت از راه خوراکی جذب می‌شود و اوج غلظت پلاسمایی آن طی ۲ ساعت حامل می‌شود و بطور گسترده توزیع می‌شود و به سرعت در ادرار آن هم بیشتر به صورت تغییر نکرده دفع می‌شود و نیمه عمر حذف نهایی آن حدوداً ۲ ساعت است.

عوارض جانبی آمینوکاپروئیک اسید

آثار جانبی عبارتند از اختلالات معده، روده‌ای وابسته به دوز، سرگیجه، سردرد، احتقان بینی و ملتحمه و راش‌های پوستی. همچنین می‌تواند باعث آسیب عضلات شود که این مورد در درمان‌های طولانی مدت و یا دوز بالا رخ می‌دهد. به علاوه اینکه می‌تواند منجر به ایجاد نارسایی کلیوی نیز شود. عوارض ترومبوتیک در نتیجه استفاده نامناسب گزارش شده است. اگر این دارو به صورت درون وریدی و سریع تجویز شود می‌تواند باعث ایجاد افت فشارخون و برادیکاردی و آریتمی شود. گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد تشنج، انزال خشک و آسیب‌های کبدی و قلبی در تعدادی کم از بیماران موجود می‌باشد.

www.takfars.ir

هشدارها:

همانند آنچه در مورد ترانگزامیک اسیدگفته شده است.

محدوده عوارض جانبی که در مورد آمینوکاپروئیک اسید به آن اشاره شده نشان می‌دهد که در مورد بیماران مبتلا به اختلالات قلبی با کلیوی باید مصرف آن با احتیاط صورت گیرد و در صورت نیاز به تداوم درمان پیشنهاد می‌شود که مقادیر کراتین فسفوکیناز جهت بررسی آسیب عضلانی اندازه‌گیری و مراقبت شود.

تداخلات دارویی آمینوکاپروئیک اسید

منع مصرف همزمان: Anti-inhibitor coagulant complex، Factor IX complex

هشدار ها آمینوکاپروئیک اسید

منع مصرف: کوآگلاسیون عروقی منتشر (DIC)؛ وجود شواهدی از فرآیند لخته سازی فعال عروقی؛ هماچوری با منشأ مجرای ادراری فوقانی

احتیاط:

نارسایی کلیوی/ قلبی/ کبدی

ریسک میوپاتی؛ CPK را مانیتور کنید و در صورت بالا رفتن ان دارو را قطع نمایید

تک فارس

از تجویز rapid IV اجتناب کنید

ماده محافظ بنزیل الکل در فرمولاسیون این دارو، در نوزادان پرمچور “gasping syndrome” کشنده می دهد

از مصرف همزمان با فرآورده های خونی نظیر کنسانتره کمپلکس فاکتور IX یا کمپلکس های انعقادی اجتناب کنید؛ ریسک ترومبوز

توصیه های دارویی آمینوکاپروئیک اسید

در صورت بارداری یا قصد به بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید

سایر داروهای همزمان چه به صورت نسخه ای و چه OTC، مکمل ها و داروهای گیاهی را به پزشک اطلاع دهید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر